کد خبر: ۵۲۴۰۷
زمان انتشار: ۱۹:۱۲     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
استاد خارج فقه حوزه:
آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری، ارزش مقام و جایگاه معلم را وصف ناشدنی توصیف و تصریح کرد: مقام تعلیم و تعلم یک امانت الهی است که تنها به انسان داده شد تا بتواند به آنچه دریافت کرده عمل کند.

وی با بیان این‌که خداوند نخستین معلم همه انسان‌ها و حضرت آدم ابوالبشر‌(ع) نخستین شاگرد خلقت است و اصل مقام استاد و شاگردی از روز ازل، پس از خلقت حضرت آدم‌(ع) محقق شد، افزود: مقام تعلیم و تعلم برای انسان‌ها از چنان ارزشی برخوردار است که چنین مرتبه‌ای برای ملائکه ذکر نشد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: خداوند متعال مقام تعلیم و تعلم را تنها برای انسان قرار می‌دهد، ملائکه و سایر مخلوقات براساس ظرفیت وجودی که به آنها عطا شده و ارث برده‌اند رفتار می‌کنند، اما آن استعدادی که در وجود انسان هست به فعلیت تبدیل می‌شود و آن مقام تعلیم است.

وی با بیان این‌که بشر خلیفة الله فی‌الارض است و خداوند به واسطه مقام ارزشمند تعلیم و تعلم، همه موجودات خلقت را مسخر انسان کرده است، گفت: مسأله علم پس از خلقت و جانشینی انسان در زمین مطرح شد و این جانشینی پرورش دادن و از قوه به فعل رساندن و علم را به کار بردن و به آن عمل کردن است.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به این‌که پیامبران الهی نخستین معلمان روی زمین هستند که علم خدایی را توأم با ظرفیت‌های مخصوص هر زمانی به مردم منتقل می‌کنند، ادامه داد: تسخیر نتیجه تعلیم و تعلمی است که در اختیار انسان قرار گرفت و انسان به عنوان معلم می‌تواند انجام وظیفه خدایی کند.

وی با بیان این‌که وقتی مقام استادی انسان مورد امضای خداوند متعال قرار گیرد، مقام خلیفةاللهی او محقق می‌شود، گفت: مقام استادی پیامبران و اوصیای الهی مورد امضای پروردگار قرار می‌گیرد و گاهی هم این امضا برای مجتهدان جامع الشرایط از سوی امام زمان‌(عج) به ثبت می‌رسد که این ارزشمندی، هیچ جایگزینی ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه قرآن کریم را رابط بین استاد و خدا معرفی کرد و با بیان این‌که مقام معلم مقام تجلی نور هدایت و معرفت علم است، افزود: ارزش استادی که علم خود را از طریق قرآن و نور وحی به دست آورده و آن را به خوبی منتقل کرده، از دیگر استادان بالاتر و برتر است و قهرا وقتی علوم متکی به حقایق الهی شد، تجلی پیدا می‌کند.

وی همچنین در بیان ویژگی‌های شخصیتی شهید آیت‌الله مرتضی مطهری اظهار داشت: خداوند متعال موهبت استادی را به آیت‌الله مطهری اعطا فرمود و در کسب معارف الهی، علوم قرآنی و علوم انسانی جایگاه با عظمتی به ایشان داد و آن شهید مظلوم هم به وظیفه خود در انتقال این معارف به درستی عمل کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها