کد خبر: ۵۲۴۳۴۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
با همکاری بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران ۱۱۳ دستگاه واگن ملی ساخته خواهد شد و اعتبارات خرید واگن از چین نیز تا پایان ماه عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حمل و نقل عمومی تهران گفت: ۶۶ درصد حمل و نقل تهران با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد با وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‌شود.

وی گفت: ۱۰ درصد مترو، ۶ درصد اتوبوس، ۱۶ درصد تاکسی و ۲ درصد تاکسی‌های اینترنتی سهم حمل و نقل عمومی هستند.

وی با اشاره به مترو گفت: از ۷ فعال ۴ خط نیازمند به توسعه هستند و در کنار توسعه مترو نیازمند توسعه خطوط و واگن نیز هستیم.

زاکانی با اشاره به هدف گذاری شهرداری برای سال ۱۴۰۲ گفت: باید بتوانیم معادله ۳۴ درصد را به ۴۵ درصد تبدیل کنیم و حمل و نقل با وسایل شخصی را با ۵۵ درصد کاهش دهیم.

شهردار تهران گفت: چشم انداز شهرداری نیز انتهای سال ۱۴۰۴ است و باید در آن سال ۷۰ درصد حمل و نقل با ناوگان حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصد یا خودروی شخصی صورت گیرد و ۲۰ درصد حمل و نقل عمومی با مترو باید انجام شود.

وی با اشاره به اعتبارات گفت: اگر همین امروز بخواهیم کلیه ظرفیت‌های حمل و نقلی را فعال داشته باشیم نیازمند ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم.

زاکانی اظهار کرد: امسال ۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای حوزه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شد و هدف گذاری شهرداری تهران نیز ۶۴ هزار میلیارد تومان است.

شهردار تهران با اشاره به سیاست‌های شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: کاهش سفر در شهر از طریق هوشمندسازی از جمله سیاست‌های شهرداری است و نرم افزار موبایلی درحال طراحی هستند که بخشی از آن مربوط به حمل و نقل هستند.

وی ادامه داد: همچنین مناسب سازی و ایجاد شرایطی که در بستر آن مناسب سازی به بهترین نحو انجام شود نیز از جمله دیگر برنامه‌ها است.

زاکانی گفت: از ۲۱۰ خط اتوبوسرانی ۳۴ درصد خطوط ۷۰ درصد مسافران را جا به جا می‌کنند و توجه به این خطوط و ترمیم آنها امکانی را ایجاد می‌کند که بهترین نحو مبتنی بر نیاز مسافر خدمات خود را ارائه دهیم.

شهردار تهران با اشاره به کیفیت مترو گفت: بخش زیادی از واگن‌های مترو نیازمند ترمیم هستند و ۴۲ رام قطار متعلق به دهه ۷۰ هستند و بر همین اساس افزایش کیفیت ناوگان امکانی را ایجاد می‌کند تا مطلوبیت کار خود را بیشتر کنیم.

وی درباره افزایش ناوگان گفت: افزایش تعداد برای شهرداری موضوعیت دارد و برای آنها قراردادهایی منعقد شده است.

زاکانی تصریح کرد: تکمیل خطوط اولویت بیشتری دارد و البته به دنبال این هستیم تا سایر خطوط را نیز احداث کنیم زیرا بخشی از محدودیت در توسعه کار است.

شهردار تهران با بیان اینکه از طریق الگوهای جدید مطلوبیت سفر را بیشتر می‌کنیم گفت: هفته گذشته مطالعات تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورا ارسال شد و تراموا افقی را ایجاد می‌کند که از ترمینال شرق تا آزادی مردم با الگوی جدید حمل و نقلی مواجه شوند.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های سه کابین نیز مطلوبیتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند و قراردادهای آن منعقد می‌شود.

زاکانی با اشاره به ساماندهی وسایل نقلیه گفت: از طریق نظارت تصویری منظم مواجه خود را با الگوهای حمل و نقلی انجام می‌دهیم.

شهردار تهران درباره هوشمندسازی گفت: به دنبال تغییر مدل‌های ترافیکی توسط هوشمندسازی هستیم تا بر اساس آن بتوانیم حمل و نقل ترکیبی مسافر، نظارت بر حمل و نقل بار را داشته باشیم.

وی گفت: بزرگترین گلوگاه واگن مترو است ۶ رام قطار مترو بصورت کامل از رده خارج شده‌اند همچنین ۲۶۰ واگن دو طبقه وجود دارد ۱۸۰ واگن در حال سرویس دهی هستند و نوسازی و بازسازی را دنبال می‌کنم و در نوسازی قرار است ۶۳۰ واگن از چین خریداری شود و پس از سال‌ها دولت کلیه تخصیص‌ها را صادر کرد و امروز صبح نیز در جلسه مطرح شد تا پایان ماه اعتبارات و مسیر کار عملیاتی شود.

زاکانی اظهار کرد: دولت چینی تعهدات داده است تا ۷۹۰ واگن در مدت ۱۸ ماه به ایران تحویل داده شود همچنین با همکاری بخش خصوصی و جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران ۱۱۳ دستگاه واگن ملی ساخته خواهد شد که ۱ رام آن تولید شده و مراحل تست را گذرانده است و دولت برای این بخش ۷۷ میلیون یورو را پرداخت خواهد کرد.

شهردار تهران درباره واگن پارس گفت: هنوز در این موضوع به توافق کامل نرسیده‌ایم و بخش خصوصی تعهد داده است که ماهیانه یک رام را تحویل دهد اما هنوز بر سر قیمت آن توافق نشده است.

وی درباره بازسازی واگن مترو گفت: ۱۷۵ رام قطار در تهران وجود وارد که بخش زیادی از آن نیازمند بازسازی است و کمتر از ۶۰۰ واگن بازسازی شده و امسال نیز ۲۹ رام بازسازی خواهد شد که اولین رام آن خرداد رونمایی می‌شود و ۵ واگن دو طبقه نیز بازسازی خواهد شد.

زاکانی درباره توسعه خطوط گفت: توسعه شرقی و غربی خط ۴ باقی مانده است و توسعه خط ۴ مترو با دو پیمانکار انجام می‌شود و ۱۲ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر خط ۶ و ۱۰ ایستگاه از این خط امسال به بهره برداری می‌رسد و ۱ ایستگاه در خط ۴ و دو ایستگاه در خط ۷ امسال افتتاح خواهند شد.

شهردار تهران گفت: امسال ۱۳ ایستگاه جدید افتتاح خواهد شد و تا پایان سال ایستگاه‌ها به ۱۶۲ عدد خواهد رسید و به سمتی می‌رویم که حدود ۵۰ درصد ایستگاه‌ها فعال باشند.

وی گفت: مقدمات خط ۱۰ مترو تهران بسته شده است و در نیمه اول امسال عملیات حفاری آن آغاز خواهد شد نوع قراردادی هم که منعقد شده است.

زاکانی گفت: خط پرند ۸۵ درصد پیشرفت داشته و تأخیر در واگذاری زمین وجود داشته است که جلساتی برگزار شد و استاندار متولی جمع بندی شد و امسال مردم می‌توانند از این خط استفاده کنند خط ورامین پیشوا نیز نسوز راه آهن انجام می‌شده است و طبق توافق این خط به مترو واگذار می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به تراموا گفت: هدف اولیه ایجاد ۲ خط از ترمینال شرق به آزادی و یک خط در جمهوری است و تحقیقات خط یک انجام شده و در مرحله تأیید شورا است و سالانه ۵۵ میلیون مسافر را جا به جا می‌کند و در صورت تأیید ساخت آن ۲ سال طول خواهد کشید و ادامه آن به سمت چیتگر این منطقه را تبدیل به نقطه اشتراکی خواهد کرد.

وی درباره اتوبوس‌ها گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ اتوبوس وجود دارد که هزار و ۶۰۰ مورد آن در حال گردش هستند امسال سقف اتوبوس در گردش را به ۴ هزار عدد افزایش خواهیم داد و هزار دستگاه امسال بازسازی خواهد شد که ۵۰۰ مورد آن آنهایی بودند که کامل از رده خارج شده بودند و سرجمع هزار دستگاه واردات و ۵۰۰ دستگاه نیز بازسازی انجام می‌شود و بصورت کلی ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد تهران خواهد شد.

زاکانی درباره ون ها گفت: هم ایران خودرو و هم سایپا دو الگوی ون دارند و پول ۶۳۰ ون و ۶۴۰ اتوبوس واریز شده است و وزارت کشور باید آنها را تحویل دهد همچنین ۳۰ هزار ون در طول ۳ سال افزوده خواهد شد.

شهردار تهران گفت: نوسازی ۵۰ هزار تاکسی و ۴۰۰ هزار موتور برقی نیز در دستور کار است تا تهران را از آلودگی نجات دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها