کد خبر: ۵۲۵۰۳۹
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
وزرای دارایی و اقتصاد کشورهای گروه هفت در پایان اجلاس سه روزه در ژاپن، علیه ایران و کره‌شمالی بیانیه‌ای خصمانه صادر کردند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از مهر، وزرای دارایی و سران هفت اقتصاد برتر جهان موسوم به «جی۷» در پایان اجلاس سه روز در «نیگاتا» ژاپن، بیانیه‌ای را علیه تهران و پیونگ‌یانگ صادر کردند.

اعضای گروه هفت در این بیانیه نسبت به مخاطرات ناشی از تعاملات مالی با ایران و کره شمالی به ویژه «فعالیت‌های غیرقانونی پیونگ‌یانگ مبنی بر گسترش تسلیحات کشتار جمعی و آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور» ابراز نگرانی کردند.

جی۷ در بخشی از این بیانیه خصمانه، با طرح اتهامات بی‌اساس علیه تهران آورده است: ما عمیقا درباره مخاطرات ناشی از اقدامات مالی غیرقانونی ایران نگران هستیم.

همچنین در این بیانیه، به تصمیم گروه اقدام مالی(اف‌ای‌تی‌اف/FATF) مبنی بر تعلیق عضویت روسیه به دلیل آنچه «لفاظی هسته‌ای غیرمسئولانه مسکو» خوانده شده، اشاره و بر «حمایت کامل» از این تصمیم تاکید شده است.

در این بیانه آمده است: گروه ویژه اقدام مالی در حوزه پولشویی، نقش مهمی در صیانت از یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی ایفا می‌کند. ما درباره تهدیدات ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی کره شمالی در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین تأمین مالی تعدادی از پرتاب‌های اخیر موشک‌ بالستیک بین‌قاره‌ای کره شمالی، نگرانی عمیق خود را ابراز می‌داریم.

وزارت خارجه کره شمالی پیش‌تر اعلام کرده بود که جایگاه این کشور به عنوان یک قدرت هسته‌ای، قطعی و برگشت‌ناپذیر است و نیاز ندارد که جامعه بین‌الملل آن را به رسمیت بشناسد. در اختیار داشتن سلاح اتمی، هیچ معاهده‌ای را نقض نکرده و این موضوع در قانون اساسی این کشور نیز گنجانده شده و برای حفاظت از کره شمالی مقابل سیاست خصمانه آمریکا، ضروری است.

وزارت خارجه پیونگ‌یانگ همچنین با انتقاد از بیانیه گروه جی۷ درباره خلع سلاح کره شمالی، محتوای این بیانیه را مداخله در امور داخلی و نقض حاکمیت کره شمالی توصیف کرد. این نهاد همچنین اضافه کرد که اقدامات اتخاذ شده در راستای تقویت توانمندی دفاعی کره شمالی، حق حاکمیتی این کشور بوده و برای صیانت از کره و تمامیت ارضی آن و همچنین کنترل ثبات در شبه‌جزیره کره در پس‌زمینه اقدامات نظامی «تحریک‌آمیز و دیوانه‌وار» آمریکا و متحدانش، الزامی است.

به گفته وزارت خارجه کره شمالی، این پیونگ‌یانگ نیست که باید تغییر کند، بلکه این آمریکا با «رویکرد منسوخش است که باید تغییر کند؛ رویکردی منسوخ که برپایه آن فقط آمریکا می‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد!»

وزارت خارجه کره شمالی همچنین تاکید کرد که واشنگتن حالا باید بفهمد که «تنها با لغو کامل سیاست خصمانه‌اش در قبال کره شمالی، می‌تواند امنیتش را تضمین کند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها