کد خبر: ۵۲۶۴۳۰
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
کارشناس بین الملل:
کارشناس حوزه بین الملل به حملات اخیر نیروهای اوکراینی به روسیه و پاسخ طرف مقابل اشاره کرد و گفت: جنگ اکراین برای کشورگشایی نبوده بلکه نبردی برای خنثی کردن استراتژی غرب برای تجزیه روسیه هست غرب در این مسیر همچنان به کمک های مالی و تسلیحاتی اکراین ادامه خواهد داد تا روسها را به آخرین مرز تضعیف بکشانند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از سراج24؛ محمدحسن قدیری ابیانه استراتژیست حوزه بین الملل و سفیر پیشین ایران در استرالیا و ونزوئلا، نبرد اکراین را ناشی از زیاده طلبی غرب دانست و ادامه داد: وقتی که شوروی سابق رو به اضمحلال بود غربیها برای اینکه مقامات شوروی معادلات منطقه‌ای در شرق اروپا را بپذیرند، قول داد که ناتو را تا کشورهای هم مرز روسیه گسترش ندهند. در حالی که به این وعده عمل نکردند و درصدد بودند اکراین را به ناتو پیوند دهند. 

به گفته او، با وجود تجزیه اتحاد جماهیر شوروی هنوز روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان از نظر وسعت است و غربی ها کماکان تجزیه روسیه را به عنوان هدفی مهم دنبال می کنند و چیزی را که مقامات روسیه به وضوح پی بردند و به آن نیز اشاره می‌کنند. 

این اتراتژیست تشریح کرد: ملاقات ها و دست دوستی دادن ها نیز مانع این استراتژی غرب برای تجزیه روسیه نشد و در نهایت غربی ها به خصوص آمریکا از اکراین استفاده کردند تا اینکه مراکز متعدد آزمایشگاهی و مطالعاتی و تولیدی برای سلاح های بیولوژیک را در خاک اکراین ایجاد کنند. در حمله روسیه به اکراین نیز اسنادی در این رابطه منتشر و در شورای امنیت نیز ارائه شد در حالی که این فعالیت ها خلاف قوانین بین المللی بود. 

قدیری ابیانه با بیان اینکه روسیه چاره ای جز ورود به جنگ اکراین نداشت گفت: غرب با خلف وعده و گسترش ناتور راهی جز جنگ برای روسیه باقی نگذاشت. یعنی میتوانیم اینگونه تعبیر کنیم غرب به دنبال این بود که از اکراین به عنوان ژاندارم منطقه شرق اروپا در راستای منافع خود استفاده کند. نمونه ان را میتوان در دهه 50 برای شاه ایران در دوره پهلوی مشاهده کرد. قرار بود در صورتی که شوروی سابق بخواهد از این سمت به غرب تعرض کند، ایرانیان پیشمرگ آمریکایی ها و اروپایی ها بشوند. کما اینکه امروز اکراینی ها قربانی سیاست غرب شده اند. 

**تعیین سرنوشت نظم بین الملل از فردای پایان جنگ اکراین 
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جنگ اکراین بسیار حساس است. ما در موقعیتی قرار داریم که جهان به سمت نظم چند قطبی در حال حرکت بوده و نظام آمریکایی و خود آمریکا نیز در حال افول است و نبرد اکراین در سرنوشت نظم جدید اثرگذار خواهد کرد. قدیری ابیانه ادامه داد: عوامل متعددی در چندقطبی شدن جهان اثرگذار اند که یکی از آنها نتیجه جنگ روسیه و اکراین خواهد بود. البته روسیه تصور می‌کرد ظرف طی چند هفته بر این جنگ فائق شود که با توجه به پشتیبانی غرب پیش‌بینی نادرستی بود و این اتفاق رخ نداد و طول کشید و حتی این احتمال هست جنگ تا سال آینده نیز طولانی شود. 

به گفته او، غربی‌ها با تمام وجود و امکانات چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ تسلیحاتی پای کار آمده‌اند و اکراین را تقویت کردند. حتی نیروهایی از آمریکا و انگلیس و سایر کشورها به طور غیررسمی در اکراین حضور دارند و هدایت ارتش این کشور را بر عهده گرفتند. آقای زلنسکی هم مواضعی که می گیرد از او نیست و به سخنگوی کشورهای غربی تبدیل شده تا مواضع آنها را بیان کرده و سیاست هایشان را دنبال کند. 

استراتژیست حوزه روابط بین الملل تاکید کرد: غرب همه گونه سلاحی در اختیار اکراین قرار داد تا اکراین بازنده این جنگ نشود زیرا شکست اکراین در جنگ روسیه گامی بلند به سمت جهان چند قطبی و شکست نظم تک قطبی است. این چیزی نیست که آمریکا و شرکای آن مایل باشند و به راحتی به آن تن دهند. 

**نبرد اکراین بر سر گسترش ارضی نیست
 قدیری ابیانه تشریح کرد: باید پذیرفت که سلاح هایی که غرب در اختیار اکراین قرار داد بسیار قدرمند و از بروزترین تجهیزات نظامی است. اما روسها هم سلاح ها و تجهیزاتی زیادی دارند و هم انگیزه ای قوی در میان آنها برای پیروزی در نبرد اکراین وجود دارد. از طرفی اکراینی ها هم برای دفاع از خاک و سرزمین خود انگیزه کافی برای مبارزه دارند. 

قدیری گفت: اما نکته همینجاست که در این جنگ اصلاً موضوع گسترش ارضی از ابتدا مطرح نبود بلکه تجزیه روسیه توسط غرب در اولویت قرار داشت. به همین دلیل غربی‌ها تا جایی که ممکن است به اکراین سلاح خواهند داد و او را تشویق به تکرار ضد حملات خواهند کرد تا جای ممکن روسیه را ضعیف و زمینه را برای تجزیه آن فراهم سازند.

وی در پایان اظهار داشت: بالاخره این جنگ روزی به پایان خواهد رسید و اکراین مجبور به تسلیم خواهد بود و روسیه هم شاید راضی باشد با یکسری دستاوردها حتی محدود جنگ را تمام کند. ولی اگر غرب بخواهد از این فرصت استفاده کند و به روسیه لطمات ارضی بزند و او را به سمت تجزیه سوق دهد، آن وقت خطر جنگ جهانی و توسل روسیه به سلاح های نامتعارف و هسته ای دور از ذهن نخواهد بود و زیرا روسیه به هیچ وجه اجازه نخواهد داد به عنوان شکست خورده و تجزیه شده از این جنگ خارج شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها