کد خبر: ۵۲۶۶۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
کره جنوبی با طرح شکایت از کره شمالی به اتهام انفجار یک دفتر هماهنگی در سال ۲۰۲۰، از پیونگ‌یانگ درخواست غرامت کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598،  به گفته یکی از مقامات کره جنوبی، این کشور با طرح شکایت از پیونگ‌یانگ در دادگاه مرکزی سئول، خواستار دریافت غرامت ۳۵ میلیون دلاری بابت انفجار یک دفتر هماهنگی به دست کره شمالی در سال ۲۰۲۰ شده است.

این دفتر در سال ۲۰۱۸ با هدف بهبود روابط کره شمالی و جنوبی، در شمال مرز مشترک دو کره در خاک پیونگ‌یانگ تاسیس شد. گفته می‌شود کره شمالی پس از آنکه پناهجویان این کشور در کره جنوبی اقدام به راه‌اندازی کارزار پروپاگاندا علیه پیونگ‌یانگ کردند، تهدید به اقدام تلافی‌جویانه و در نهایت این دفتر را منفجر کرده است.

به گفته مقامات کره جنوبی، این نخستین بار است که این کشور چنین شکایتی علیه همسایه شمالی تشکیل می‌دهد.

وزارت اتحاد کره جنوبی که به امور بین دو کره رسیدگی می‌کند، اعلام کرده که این پرونده باید قبل از ۱۶ ژوئن تشکیل می‌شد تا مشمول قانون مرور زمان (۳ سال) نشود.

این دفتر هماهنگی، نخستین دفتر دیپلماتیک از این نوع بین دو رقیب همسایه بود و در برهه‌ای که طرح چندین پروژه با هدف کاهش تنش، موجی از امیدواری را ایجاد کرده بود، نماد آشتی به شمار می‌رفت.

رویترز درباره انفجار این دفتر نوشت: کره شمالی پس از ابراز نارضایتی از کارزار پناهجویان این کشور در کره جنوبی و انتقال اطلاعیه‌های سیاسی به خاک پیونگ‌یانگ از طریق بالون، دفتر هماهنگی را منفجر کرد. کره جنوبی هزینه خسارت وارد به این دفتر و همچنین ساختمان ۱۵ طبقه مجاور که محل اقامت مقامات این کشور بوده را ۳۵ میلیون دلار برآورد کرده است.

کره شمالی و جنوبی همچنان از لحاظ فنی در وضعیت جنگی به‌سر به می‌برند زیرا جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ آنها به متارکه منجر شد نه پیمان صلح.

 
منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها