کد خبر: ۵۲۶۶۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
وزیر خارجه عمان ضمن اشاره به نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافقی برای تبادل زندانیان، گفت که تهران برای دستیابی به توافق در موضوع هسته‌ای نیز جدی است.

به گزارش پایگاه خبری 598، «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان روز چهارشنبه گفت که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به حصول توافق برای تبادل زندانیان نزدیک شده‌اند.

البوسعیدی در مصاحبه با وبگاه «المانیتور» اظهار داشت که جدی بودن واشنگتن و تهران در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را احساس می‌کند.

بر این اساس، وی درباره توافق احتمالی تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا توضیح داد: «می‌توانم بگویم که آنها نزدیک هستند. احتمالاً فقط بحث موضوعات فنی باقی مانده است».

پیش از این، وبگاه «آکسیوس» به نقل از ۵ مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی مدعی شده بود «برت مک‌گورک» مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه در ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقام‌های عمان در خصوص امکان تعامل دیپلماتیک با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به آن کشور سفر کرده بود.

به نوشته المانیتور وزیر خارجه عمان درباره وجوه مسدودشده ایران در کشورهای خارجی نیز تصریح کرد: «آنها باید یک چارچوب و یک جدول زمانی برای نحوه سازماندهی کردن [آزادسازی پول ایران] داشته باشند. گمان می‌کنم آنها در حال حل و فصل مسائل هستند».

البوسعیدی ضمن اجتناب از تایید میانجی‌گری عمان در توافق احتمالی تبادل زندانیان یا سرنوشت امول بلوکه‌شده ایران، اما گفت که کشورش با حسن نیت اماکن دیپلماتیک خود، چه در خاک عمان و چه در هر جای دیگری را برای کمک به هر دو طرف پیشنهاد کرده است.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن فضای پیرامون موضوع هسته‌ای ایران، توضیح داد: «معتقدم که سران ایران برای دستیابی به توافق جدی هستند. تا زمانی که طرف مقابل (آمریکا) نیز با حسن نیت جواب آنها را دهد، آنها (ایران) هم مایل به انجام این کار هستند».

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های غربی گزارش‌های بی‌اساسی از مذاکرات بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر سر آنچه که یک توافق موقت درباره برنامه هسته‌ای خوانده، منتشر کردند که هم توسط تهران و هم واشنگتن قویاً تکذیب شد.

المانتیور در ادامه این مصاحبه به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز نوشت: «دولت [واشنگتن] از طریق کانال‌های منطقه‌ای از ایران می‌خواهد پس از چندین ماه تحولات منفی، مسیر کاهش تنش را در پیش بگیرد».

یک دیپلمات اروپایی آگاه از مذاکرات نیز به این پایگاه خبری-تحلیلی گفت که تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نزدیک است.

روز گذشته نیز «وانگ ونبین» وزارت خارجه چین با بیان اینکه احیای برجام راهی مؤثر برای حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران است، گفت همه طرف‌های ذینفع باید تصمیم‌های سیاسی گرفته و تلاش‌های دیپلماتیک را تقویت کنند.

پس از روی کار آمدن «جو بایدن» به‌عنوان رئیس جمهور در آمریکا و اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در اواخر دولت دوازدهم مذاکراتی برای احیای برجام بین ایران و گروه ۱+۴ و به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام و ۶ دور مذاکره در این خصوص صورت گرفت که به دلیل کارشکنی‌های آمریکا به نتیجه نرسید.

دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ در شهر وین آغاز و تا ۱۷ مرداد ماه ادامه داشت و پس از آن اعلام شد که رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد یافت. در این مدت تبادل پیام‌ها به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌ها در جریان بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها