کد خبر: ۵۲۶۷۲
زمان انتشار: ۰۱:۵۸     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
مقامات عربستان از انقلاب مصر و پيروزي اسلامگرايان در انتخابات آن خشمگين هستند اما آنها بايد درك كنند كه رژيم مبارك ديگر بر نخواهد گشت.
عبدالباري عطوان سرمقاله نويس برجسته روزنامه القدس العربي با ارائه تحليل فوق نوشت: هشدار به مقامات عربستان! آنها بدانند دوران ديكتاتوري حسني مبارك تمام شده است. شدت تنش ميان عربستان و مصر با بازداشت احمد الجيزاوي وكيل و فعال حقوق بشر مصر در جده و اعتراض مردم مصر عليه سفارت سعودي در قاهره شدت گرفته است اما اين تنش مخصوص امروز نيست بلكه نوك كوه يخ بحران در روابط دو كشور را نشان مي دهد.
وي در ادامه نوشت: روابط بين مصر و عربستان از زمان شروع انقلاب مصر و مواضع مخالف سعوديها در قبال اين انقلاب و تلاش آنها براي ريشه كن كردن انقلاب مصر و ابقاي رژيم مبارك با تمام راهها و ابزارهاي ممكن تيره شد و پادشاه سعودي در راستاي تلاش براي ريشه كني انقلاب مصر با رئيس جمهوري آمريكا تماس گرفت و خواهان مداخله سريع او جهت جلوگيري از ايجاد تغييرات دمكراتيك در مصر شد.
عبدالباري عطوان ادامه داد: نارضايتي مقام هاي عربستان در پي پيروزي اسلامگرايان با بيش از 75 كرسي در مجلس الشعب مصر شدت گرفت زيرا سران سعودي از اخوان المسلمين تنفر دارند به گونه اي كه نايف بن عبدالعزيز وزير كشور كنوني عربستان آنها را ريشه بلاي منطقه وصف كرده است.
به گزارش العالم، وي در ادامه اين نوشته تاكيد مي كند: مشكل اساسي اين است كه مقام هاي عربستاني درك نمي كنند مصر تغيير كرده است و حسني مبارك ديگر در اين كشور حكمران نيست و رژيم اش ديگر بازنخواهد گشت. شرايط ايجاب مي كند تا مقامات عربستاني خود را با اين تغييرات وفق دهند و با آن كنار بيايند. رژيم عربستان نياز به تغيير و اصلاحات دارد از جمله تغيير در روابط خود با مصر و ديگر كشورهاي عربي. عربستان، عراق را از دست داد و معلوم نيست كه در سوريه نيز كاري از پيش ببرد. آنها با درايت با موضوع مصر و چالش اخير مواجه نشدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها