کد خبر: ۵۲۷۲۵۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۰۶ تير ۱۴۰۲
محفل شب شعر و خاطره "در لباس سربازی" همزمان با سالگرد ترور نافرجام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی _ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، محفل شب شعر و خاطره "در لباس سربازی" همزمان با سالگرد ترور نافرجام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی _ دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برگزار شد.

این مراسم عصر روز دوشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۲ با خاطره گویی جمعی از مسئولان، محافظان و کادر درمان وقت همراه با شعرخوانی شاعران انقلابی، در باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران برگزار شد.

"در لباس سربازی" عنوان نمایشگاهی است که می‌کوشد تا گوشه‌ای از اسناد و خاطرات ناشنیده یا کمتر شنیده‌شده‌ی رهبر معظّم انقلاب از دفاع مقدس را بازگو کند.

این نمایشگاه، برای نخستین بار اسنادی مرتبط با دفاع مقدس منتشر می‌شود که نه‌تنها برای عموم مخاطبان، بلکه برای مسئولان لشکری و کشوری و تاریخ‌پژوهان حوزه‌ی دفاع مقدس نیز بدیع و قابل‌استفاده است.

در ابتدای این برنامه سعید حدادیان ضمن بیان اظهاراتی، اشعاری را در توصیف رهبر معظم انقلاب خواندند.

سعبد حدادیان گفت: وقتی به زندگی مقام معظم رهبری نگاه می‌کنیم می‌بینیم ایشان بیشتر در بازداشتگاه‌های ارتش محبوس می‌شد و به خاطر روحیه علم‌آموزی حضرت آقا، ایشان به بسیاری از اصول و مبانی نظامی آشنا بودند.

حدادیان ادامه داد: اگر مقام معظم رهبری این آموخته‌ها و اطلاعات را نداشت چه‌بسا ما بسیاری از داشته‌های خودمان را از دست می‌دادیم. به گفته وی، امروز نیز بسیاری از بزرگان در خصوص توان موشکی ما حرف‌هایی می‌زدند که ما امروز متوجه می‌شویم علت حمایت رهبر معظم انقلاب از این دستاوردها به چه علت بوده است.

در ادامه شاعرانی ازجمله فاطمه نانی زاد، احمد بابایی، عارفه دهقانی، سیده فرشته حسینی و مرتضی امینی اسفندقه سروده‌های خود در وصف این نمایشگاه و رهبر انقلاب خواندند.

سپس فیلم کوتاه کمتر منتشر شده ای از وقایع پس از ترور معظم له پخش شد.

پس از فیلم کوتاه محسن جوادیان یکی از محافظان رهبر معظم انقلاب در روز ۶ تیرماه ۱۳۶۰ به بیان جزئیاتی از واقعه ترور پرداخت.

محسن جوادیان یکی از محافظان رهبر معظم انقلاب در روز ۶ تیرماه ۱۳۶۰ به بیان خاطرات و جزییاتی از لحظات دلهره‌آمیز ترور نافرجام ایشان پرداخت.

وی گفت: اگر این حادثه برای آقا در روز ۶ تیرماه رخ نمی‌داد و ایشان طبق عادت همیشگی در روز ۷ تیرماه در جلسه حزب جمهوری اسلامی شرکت می‌کرد معلوم نبود چه اتفاقی برای معظم له رخ می‌داد.

بزرگداشت سالگرد حادثه مسجد ابوذر در محفل شب شعر و خاطره گویی

 وی افزود: ما محافظان آقا ۴، ۵ جوان کم‌تجربه بودیم که دوره خاصی را هم ندیده بودیم و تمامی حرکات ازجمله نقل‌وانتقال آقا به بیمارستان نیز خودجوش و خدایی انجام شد. ما در راه انتقال آقا به بیمارستان تصادفاتی هم داشتیم که به خیر گذشت. جوادیان گفت: ابتدا آقا را به یک درمانگاه رساندیم. وقتی با اسلحه و لباس خونی وارد درمانگاه شدیم کادر درمان بیمارستان ترسیدند و فکر کردند ما چند تروریست هستیم. اما وقتی سو تفاهمشان رفع شد دو دکتر در آنجا آقا را معاینه کردند و گفتند ما کاری نمی‌توانیم بکنیم. جوادیان ادامه داد: در این میان یک پرستار وارد عمل شد و یک کپسول بزرگ اکسیژن را به ما داد و خودش هم تا بیمارستان همراه ما آمد و آقا با اکسیژن تحت مراقبت قرار گرفت.

وی گفت: وقتی به بیمارستان رسیدیم فشارخون آقا ۵ بود و دو دکتر که نبض آقا را گرفتند گفتند کار ایشان تمام است. اما به لطف خدا دکتر فاضل از پزشکان بسیار خوب کشور از اتاق عمل خارج شد و وقتی نبض آقا را گرفت اعلام کرد یک حفره چهارانگشتی در سینه ایشان ایجادشده است. دنده‌های آقا شکسته و رگ شریان ایشان قطع‌شده است. یک ترکش هم زیر گلوی ایشان بود.

جوادیان افزود: دکترها کار خود را بلافاصله شروع کردند و بعد از یک ساعت اعلام کردند وضعیت آقا مساعد است و موفق شده‌اند جلوی خونریزی را بگیرند. بلافاصله هم آقا به بیمارستان قلب منتقل شد.

جوادیان اضافه کرد: علاوه بر این آقا در بازدید از جبهه‌های جنگ دچار مخاطراتی می‌شدند که هیچ بیمی از آن نداشتند.

در ادامه این محفل ادبی مصطفی محدثی خراسانی، رباب کلامی، نغمه مستشار نظامی، احمد علوی، الهام صفالو، حسین خزایی و فاطمه طارمی به بیان اشعار خود پرداختند.

مرتضی امیری اسفندقه نیز در ادامه این محفل بیان داشت: شعر و ادب پارسی با ظهور و پیروزی انقلاب اسلامی شاهد نقد و نقل و نظر تازه شد که رصد این ویژگی نیازمند نیروی الهی و نیمایی است.

مرتضی امیری اسفندقه گفت: یک نای و نفس و نیروی نیمایی می‌خواهد که شعر پارسی را پس از سقوط سلطنت و پیروزی انقلاب اسلامی را رصد و موضوع و محتوای تازه آن شناسایی کند.

وی ادامه داد: شعر پارسی بیش از هزار سال سابقه و قدمت دارد و طی ادوار مختلف تاریخی تجربه و شوریدگی‌های زیادی را پشت سر گذاشته و با انقلاب اسلامی به نقل و نقد و نظر تازه را تجربه کرده است.

ایشان اظهار داشت: ویژگی نقل و نقد و نظر شعر پارسی پس از دوران انقلاب اسلامی نیازمند نفس و نیروی قدسی است تا آن را به‌درستی شناسایی و تبیین کند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بااخلاق و تواضع خود بارها در دیدار با شاعران تأکید داشتند که برای بنده شعر نگویید بلکه برای آرمان‌ها و ارزش‌هایی شعر بگوید که این انقلاب بخاطر آن برپاشده و هزاران جوان برای حفظ و تقویت آن، خون‌های پاک خود را نثار آن کرده‌اند.

 

در پایان این مراسم، محمود خسروی وفا سرتیم حفاظت مقام معظم رهبری در سال 60 به بیان خاطرات و بیان وقایع آن دوران پرداخت.

خسروی وفا گفت: ترور نافرجام ایشان اعجاز الهی برای جلوگیری از حضور در جلسه حزب جمهوری اسلامی و ترور ناجوانمردانه منافقان بود.

وی با بیان اینکه ترور نافرجام این روز یک حادثه در حد اعجاز بود، بیان کرد: حادثه ششم تیر بنابر به روایت محافظان، روایت مقام معظم رهبری، پزشکان و گزارش‌های بیمارستانی نشان از این دارد که مقام معظم رهبری نباید تحت هیچ شرایطی زنده می‌مانند.

خسروی وفا ادامه داد: وقتی بنده بعد از حادثه ترور به بیمارستان رسیدم 50 کیسه خون تحویل گرفتم، وقتی من عبا و سایر لباس‌های رهبری معظم انقلاب را تحویل گرفتم بیش از 80 درصد آن خون آلود و تیکه تیکه بخاطر بمب بود. وی اضافه کرد: وقتی حوادث و اتفاقات این ترور را در کنار هم می‌گذاریم بوضوح متوجه می‌شویم که کارگردان اصلی این داستان بسیار عالی این صنایع و حوادث را در کنار هم کذاشته تااین سید عزیز و جانباز انقلاب در جلسه فردای حزب جمهوری اسلامی شرکت نکند تا در آینده بتواند علمداری انقلاب را بر دوش بکشد.

سرتیپ وقت تیم حفاظت مقام معظم رهبری در سال 60، با بیان اینکه مقام معظم رهبری عاشق انقلاب و امام راحل بود و باور داشت که این انقلاب حفظ خواهد شد، عنوان کرد: مقام معظم همزمان که لباس سربازی را بر تن داشت در لباس رزم نیز حضور فعال داشت و همیشه با حضور در جبهه‌های جنگ روحیه بخش رزمندگان بود.

 

محمدمیثم میثمی دبیر برگزاری محفل شعر و خاطره نیز در حاشیه برگزاری این مراسم بیان داشت: یکی از وظایف ما ثبت وقایع و روایت‌های درجه اول و اسناد گویای مسیر طی شده انقلاب اسلامی برای آیندگان است و بر همین اساس اگر ما موفق شویم تاریخ شفاهی انقلاب را به نسل‌های آینده روایت کنیم برای حافظه تاریخی ملت شریف ایران و برای درس گرفتن به مسیری که به تمدن نوین اسلامی منتهی می‌شود می‌تواند راهگشا باشد.

دبیر نمایشگاه در لباس سربازی عنوان کرد: بهترین راه ارجاع به اسناد درجه یک، مستند و صادقانه دوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ است و در این عرصه بهترین فرد مقام معظم رهبری به واسطه داشتن مسوولیت های مختلف در این نهضت از قبل از پیروزی انقلاب تا دوران نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری و رهبری گرفته تا دقت ایشان در ثبت وقایع با روزنوشت‌ها و غیره می‌باشد.

میثمی یادآور شد: بر همین مبنا روایت دقیقی از دوران انقلاب اسلامی در نمایشگاه لباس سربازی بر اساس روایت مقام معظم رهبری شکل گرفته است که کارهای پژوهشی آن توسط محسن کاظمی و سایر خدمتگزاران دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری کشیدند و بر همین اساس نمایشگاه در لباس سربازی برپا شد.

وی عنوان کرد: کمترین اثر این نمایشگاه می‌تواند بهره برداری پژوهشگران، هنرمندان، کارگردانان، نویسندگان و عموم مردم از آن باشد تا بتوانند از این محتوا بهره مند و مطلع شوند.

دبیر نمایشگاه در لباس سربازی با اشاره به بسترسازی فضایی زنده و پویا در این نمایشگاه، گفت: بر همین اساس به مناسبت ششم تیرماه، فضایی با حضور شاعران، پزشکان و تیم حفاظت، حادثه ترور ششم تیرماه از طریق روایت درجه اول و کمتر شنیده شده مورد بازخوانی قرار گرفته و توسط شاعران انقلابی به نسل جدید منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه‌های آینده این نمایشگاه نیز در قالب‌های مختلف هنری و سایر زیرساخت‌های موجود، تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی به مخاطبان در فضایی پویا وزنده منتقل خواهد شد.

میثمی با اشاره به شب شعر لباس سربازی نیز عنوان کرد: در این محفل از حضورسعید حدادیان و شاعران بنامی مانند فاطمه نانی زاد، احمد بابایی، عارفه دهقانی، سیده فرشته حسینی و مرتضی امینی اسفندقه، مصطفی محدثی خراسانی، رباب کلامی، نغمه مستشار نظامی، احمد علوی، الهام صفالو، حسین خزایی و فاطمه طارمی به همراه دو تن اعضای تیم حفاظت حضور داشتند.

وی گفت: در حاشیه این محفل از نامه نگاری یکی از شهید عربی برای درخواست پیوند دست خودشان به دست مجروح مقام معظم رهبری و پاسخ مقام معظم رهبری به این شهید گرانقدر، رونمایی از دست خط مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهید عربی در سال 76، ضبط استودیویی خاطرات تیم حفاظت و ضبط نقطه به نقطه افراد حاضر در حادثه ششم تیر از بخش های مهم این رویداد بود.

وی در رابطه با چگونگی نحوه حضور عموم مردم بیان داشت: این نمایشگاه پس از بازگشایی آزمایشی بمدت یک ماه برای میهمانان ویژه، بصورت عمومی در دسترس مردم قرار بگیرد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها