کد خبر: ۵۲۷۲۶۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۰۷ تير ۱۴۰۲
وزیر خارجه اسبق آمریکا و نماینده این کشور در امور تغییرات اقلیمی با اذعان به بی پایه و اساس بودن حمله نظامی آمریکا به عراق، حاضر به جنایت نامیدن آن نشد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا در دولت باراک اوباما و نماینده ویژه واشنگتن در امور تغییرات اقلیمی در مصاحبه‌ای، حاضر نشد حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ را «تهاجم» و «جنایت» بنامد.

او در گفت‌و‌گو با تلویزیون فرانسوی LCI مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین یک «تجاوز نظامی» است و زمانی که خبرنگار، حمله آمریکا به عراق را به او یادآور شد، تلاش کرد از زیر بار توضیح در این باره طفره برود.

جان کری مدعی شد که جنگ کنونی در اوکراین به طور کامل با حمله آمریکا به عراق تفاوت دارد، او البته اذعان کرد که حمله به عراق «بر پایه دروغ» صورت گرفت.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در واکنش به خبرنگار فرانسوی که حمله به عراق را یک «تجاوز نظامی» نامید، گفت: «خیر، این یک جنگ تجاوزکارانه نبود چرا که هیچ زمانی اتهام مستقیمی علیه جرج بوش رئیس‌جمهور وقت صورت نگرفت».

جان کری دوباره در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ال سی آی، مبنی بر اینکه آیا جنگ عراق یک جنایت تهاجمی بود، تاکید کرد: «نمی‌توان گفت جنایت بود، البته سوءاستفاده‌هایی طی این درگیری رخ داد؛ اما من علیه آن‌ها صحبت و اعتراض کردم».

او افزود: «ما در آن برهه نمی‌دانستیم که پایه و اساس حمله به عراق دروغ است، مردم نمی‌دانستند مدرکی که منتشر شد، دروغ بود؛ در این باره زیاد صحبت کرده‌ام و نمی‌خواهم وارد مناقشه در این خصوص بشوم».

حمله آمریکا به عراق در ۱۹ مارس ۲۰۰۳ در حالی انجام شد که دولت جرج بوش مدعی وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق بود، ادعایی که هیچ زمانی ثابت نشد.

یک ماه پیش از آغاز حمله، «کالین پاول» وزیر امور خارجه دولت بوش روز ۵ فوریه سال ۲۰۰۳ در جریان یک جلسه ۷۶ دقیقه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که واشنگتن شواهدی دارد مبنی بر اینکه صدام دیکتاتور عراق به صورت مخفیانه سلاح کشتار جمعی می‌سازد. او یک بطری کوچک در دست داشت و مدعی بود که نمونه‌ای از مواد شیمیایی ساخته شده در عراق است.

پاییز همان سال سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اطلاع داد که هنگام حمله، هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق وجود نداشته است. پاول نیز بعدها دروغ‌های خود را یک لکه سیاه در کارنامه خود دانست و آن را یک شکست بزرگ اطلاعاتی توصیف کرد.

از سوی دیگر، ادعای جان کری در خصوص جنایت نبودن حمله به عراق در حالی است که اثرات این جنگ در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و زیست محیطی همچنان دامن‌گیر مردم این کشور است.

در یک نمونه ، «ایگور کریلوف»، فرمانده واحد دفاع زیستی، شیمیایی و پرتویی ارتش روسیه در ماه مارس گذشته گفت که آمریکا در جریان حمله به عراق، دست کم از ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد.

به گفته او واشنگتن در آن زمان، برای حمله به اهدافی در شهرهای عراق از جمله العماره، بغداد، بصره، کربلا و الفلوجه، از اورانیوم به شکل گسترده استفاده می‌کرد.

به گفته فعالان عراقی به خاطر استفاده از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده، وضعیت پرتویی در شهر الفلوجه بسیار بدتر از شهرهای هیروشیما و ناکازاکی بود. این شهر، چرنوبیل دوم نامیده می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها