کد خبر: ۵۲۷۳۲۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۱۰ تير ۱۴۰۲
رسانه‌های عراقی می‌گویند فردی که در سوئد، دست به آتش زدن قرآن زد، شش سال پیش در عراق به جرم جنایت جنگی در زندان بود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، رسانه‌های عراقی امروز (جمعه) اطلاعات جدیدی از «سلوان مومیکا» فرد هتاکی که دست به آتش زدن قرآن در سوئد زده است منتشر کردند.

سلوان مومیکا (۳۷ ساله و عراقی‌الاصل) روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن) در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، صفحاتی از قرآن را پاره کرد و آتش زد. هم‌زمان دوست او که در کنارش بود، با بلندگو صحبت می‌کرد و فیلم می‌گرفت. این گستاخی که با تأیید و حمایت دولت سوئد انجام شد خشم جهان اسلام را برانگیخته است.

ولید المقدادی، روزنامه‌نگار تحقیقی، در برنامه «بهترین گفتار» که از شبکه روسیا الیوم پخش می‌شود، گفت: «سیلوان مومیکا اهل استان نینوا در شمال عراق و یک لیبرال، ملحد و افراطی است؛ او بنیان‌گذار حزب دموکراتیک سریانی و فرمانده یک گروه مسلح به نام "صقور السریان" بود که برای آزادسازی استان نینوا از اشغال داعش تشکیل شده بود».

به گفته او سلوان مومیکا در سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی دستگیر شد و سپس با دخالت کشورهای غربی آزاد شده و به سوئد رفت و اکنون هم به یکی از احزاب تندروی این کشور پیوسته است.

المقدادی که خود ساکن سوئد است، به روسیا الیوم گفت که این فرد هتاک صرفا به دنبال شهرت است و نه بیشتر و اگر تفکر و ایده مشخصی داشت، هرگز دست به این کار نمی‌زد.

او افزود:‌ «نوع رفتاری که او انجام می‌دهد از شوت زدن به قرآن کریم در زمین فوتبال تا انداختن گوشت خوک روی آن و چنین اقداماتی نشان می‌دهد که او هیچ سرشته‌ای از سیاست ندارد».

از سوی دیگر «نوال ابراهیم الطائی» عضو شورای ناحیه «اوپلنس-پرو» در استکهلم نیز به روسیا الیوم گفت که «سلوان مومیکا» همچنان با حزب دموکراتیک سریانی و گروه مسلح  «صقور السریان» در ارتباط است.

او تأکید کرد که این فرد هتاک بدون حمایت برخی طرف‌ها هرگز جرئت چنین اقداماتی را ندارد.


 
به گفته الطائی، شکایت نامه‌ای علیه سلوان مومیکا تنظیم شده است تا او به اتهام تحریک و همچنین آتش سوزی در یم مکان عمومی محاکمه شود.

در حادثه آتش زدن قرآن کریم، حدود ۲۰۰ نفر حاضر شدند و پلیس سوئد یک جوان که قصد سنگ پرتاب کردن به سوی این مهاجر عراقی را داشت، بازداشت کرد. این حادثه پس از اقدام افراط گرای دانمارکی در سال ۲۰۲۲ برای آتش زدن قرآن در مقابل سفارت ترکیه انجام شد.

در واکنش به این هتک حرمت، بسیاری از کشورهای اسلامی موضع گرفته و به شدت این واقعه را محکوم کرده‌اند. سازمان همکاری اسلامی نیز قرار است هفته آینده نشست فوق‌العاده در جده برگزار کند.

اما در عراق، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که بغداد از مقامات سوئد می‌خواهد فرد هتاک به قرآن کریم را به این کشور تحویل دهند.

الصحاف شب گذشته گفت: «فردی که به قرآن کریم اهانت کرد، تبعه عراق است و ما از مقامات سوئد می‌خواهیم که وی را تحویل دولت عراق دهند تا بر اساس قانون عراق محاکمه شود».

غروب روز گذشته نیز صدها معترض عراقی به سفارتخانه سوئد حمله کرده و شیشه‌های این ساختمان را شکستند. امروز غروب نیز قرار است تظاهرات وسیعی در بغداد برگزار شود.

در همین ارتباط «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق روز پنجشنبه، ۲۹ ژوئن با استناد به مفاد ماده ۱۴ قانون مجازات این کشور، مجوز اقدام قانونی علیه هتاک به قرآن کریم در سوئد را صادر کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها