کد خبر: ۵۲۸۰۱۰
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۲۷ تير ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری 598، یکی از کاربران توئیتری در رشته توئیتی به تشریح چند نکته از بازی هوشمندانه ایران با کارت روسیه و آمریکا، پرداخت و در این راستا نوشت:

روز گذشته دستگاه دیپلماسی ایران چند غافلگیری برای برخی کشورها از جمله روسیه داشت؛ هرچند در رسانه ها بحث روسیه از همه داغ تر بود لیکن نمیشود همه را به مسکو ارتباط داد؛ حرکت دستگاه دیپلماسی ایران یک اقدام چند منظوره بود.

اولا وزیر خارجه کشورمان ضمن انتقاد شدید از روسیه درباره مشارکتش در گنجاندن بند ضد ایرانیِ بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در مسکو، توضیحات روسیه را ناکافی دانست و گفت که آن را نمیپذیریم. این یعنی اظهار ندامت در خفا، و در سطح پایین دستگاه دیپلماسی روسیه برای جمهوری اسلامی قابل قبول نیست و این کشور باید شفاف مواضع خود را اعلام و از موضع خود عقب بنشیند.

روسیه نمیتواند هم از توبره بخورد و هم از آخور! اعراب خلیج فارس شاید بتوانند در مباحث اقتصادی گرهی از مشکلات روسیه باز کنند، اما اگر در شرایط جنگی هم میتوانند کنار مسکو بایستند بسم الله!

دوم اینکه امیرعبداللهیان در خلال کنفرانس خبری با بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان، یک سیخ دیگر نیز به روسها زد و با حمایت از تمامیت ارضی اوکراین یادآور شد دست ایران برای مقابله با روسها بسته نیست. همزمان کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط روابط خارجی کشورمان در دیدار با سفیر ژاپن بر حل و فصل مناقشات ارضی بین این کشور با روسیه در خصوص جزایر چهارگانه کوریل از طریق گفتگو تاکید کرد.

اینها در کنار هم به روسها نشان داد اولا ایران در خصوص تمامیت ارضی خود با کسی تعارف ندارد، ثانیه آنچه عوض دارد قطعا گله ندارد!

پیام سوم به شخص البوسعیدی بود که خیلی ظریف و تلویحی به او رسانده شد؛ زیرا وزیر خارجه عمان نیز خود یکی از حاضرین در نشست مسکو و از امضا کنندگان بیانیه کذایی بود.

تاکید ویژه امیرعبداللهیان بر کلمه خلیج فارس و شورای همکاری خلیج فارس و نیز دفاع قاطعانه از تمامیت ارضی بی تردید هم متوجه البوسعیدی شد و هم سایر کشورک های خلیج فارس را بی نصیب نگذاشت؛ نکته چهارم و بسیار مهم ماجرا که در رسانه ها کمتر به آن پرداخته شد، و مسکو قطعا با حساسیت ویژه ای آن را دنبال میکند چرایی حضور وزیر خارجه عمان در تهران بود. همه میدانند در دیدار دیروز آقای البوسعیدی، بیش از آنکه وزیر خارجه عمان بودنش مورد توجه باشد، وی بعنوان فرستاده آمریکا به تهران سفر کرده بود تا گفتگوهای غیرمستقیم ایالات متحده با جمهوری اسلامی را پیش ببرد، و بیان مواضع قاطعانه ایران خطاب به روسیه در چنین دیداری که یک طرفش غیرمستقیم آمریکا است، پیام های مهمی برای روسها دارد!

آمریکا بارها از طریق عمان و قطر ار ایران خواسته بود تا در ماجرای اوکراین روسیه را پشتیبانی نکند و در قبال آن امتیازاتی بگیرد، اما در هر حال ایران برای خود مصالح و اولویت هایی دارد که آن را در نظر گرفته و بدون توجه به شرق و غرب پیش میرود. لیکن همه کشورهای مقتدر از جمله ایران در دنیای سیاست برای خود کارت هایی تعریف میکنند و در مواقع لزوم آنها را در عمل و یا بعنوان هشدار به کار میبرند! همواره برخی انقلابیون میپرسند چرا دولت رئیسی از این برجام بی ارزش که جز خسارت هیچ دستاوردی برای ایران نداشته خارج نمیشود؟ دو مسئله مطرح است؛ اولا روحانی رسما.

تعهداتی داده که اگرچه هیچ امتیازی نگرفته، لیکن کشور را در این توافق گیر انداخته است و نمیشود بدون حساب و کتاب از آن خارج شد، کما اینکه ترامپ بدون حساب و کتاب خارج شد و ایران توانست از این گاف بهره های دیپلماتیک خوبی ببرد و از میان این تهدید فرصت هایی برای نجات از برجام بسازد!

نکته بعد اینکه عدم خروج از برجام و در کما نگه داشتن آن، در چنین روزهایی برای بالانس روابط بین غرب و شرق میتواند به کار ما بیاید. زیرا اگر شرقی ها تصور کنند ایران همه جانبه غرب را کنار گذاشته و راه بازگشتی نیز پیش بینی نکرده، ممکن است در روابط خود با ایران سوء استفاده کنند!

مورد پنجم و پایانی در خصوص این رفتار زیرکانه جمهوری اسلامی با روسیه، ارسال غیر مستقیم پیام به دیگر ابرقدرت شرقی یعنی چین بود. چین منافع زیادی برای خود در غرب آسیا تعریف کرده که بسیاری از آنها با منافع آمریکا در تضاد است. از آنجایی که هیچ پروژه ای در منطقه جز با رضایت جمهوری اسلامی به سرانجام نمیرسد، شاید لازم بود این قاطعیت در برخورد با روسیه را ببیند تا در محاسبات آینده خود دچار مشکل نشود!

اکنون ایران بخوبی با کارت شرق و غرب بازی میکند که در واقع مصداق بارز شعار "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی" است.

لذا این دولت مثل دولت قبل آویزان نیست!

و نکته آخر اینکه این یادداشت قرار بود مینی باشد ولی ناخواسته یک رشتوی طولانی شد و بنده فراموش کردم آن را به رشتو تغییر دهم .

چند نکته ظریف از بازی هوشمندانه ایران با کارت روسیه و آمریکا!

چند نکته ظریف از بازی هوشمندانه ایران با کارت روسیه و آمریکا!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها