کد خبر: ۵۲۸۰۶۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۸     ۲۹ تير ۱۴۰۲
الجزیره اعلام کرد که سفارت سوئد در بغداد از سوی هواداران جریان حامیان صدر به آتش کشیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، حامیان جنبش صدر در عراق امروز پنجشنبه سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند و به دفتر مرکزی آن حمله کردند.

به گزارش الجزیره، معترضان خشمگین عراقی از دیوار‌های سفارت سوئد در بغداد بالا رفتند و آن را به دلیل اجازه دولت سوئد برای اهانت به قرآن کریم به آتش کشیدند.

پیش از این نیز صد‌ها تن از حامیان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به ساختمان سفارت سوئد در منطقه صالحیه در مرکز بغداد یورش برده بودند.

وزارت خارجه سوئد به حمله شهروندان عراقی به سفارت این کشور در بغداد واکنش نشان داد و اعلام کرد که همه کارمندان سفارت ما در بغداد در سلامت هستند و این وزارتخانه به طور منظم با آن‌ها در تماس است.

وزارت امور خارجه سوئد با انتشار بیانیه‌ای حملات به دیپلمات‌ها و کارکنان سازمان‌های بین‌المللی را محکوم کرد و گفت که مقامات عراقی مسئول حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و کارکنان آن‌ها هستند.

حمله معترضان عراقی به سفارت سوئد در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته وزارت خارجه عراق اعلام کرد که «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفتگوی تلفنی با «توبیاس بیلستروم» همتای سوئدی خود، موضوع تهدید به تکرار هتاکی به قرآن کریم از سوی شخصی که چندی پیش نسبت به هتک حرمت قرآن در سوئد اقدام کرده بود را مورد بحث و بررسی قرار داد.

فواد حسین بر خطرناک بودن این مواضع تاکید کرد و از دولت سوئد خواست تا از تکرار این اقدامات موهن و تکراری ممانعت و با آن برخورد کند.

وی در ادامه افزود که باید موضع بین المللی قاطعی بر اساس قوانین و معیار‌های بین‌المللی وجود داشته باشد که بر اساس آن هرگونه هتک حرمت و بی‌احترامی به ادیان، کتاب‌های مقدس و اعتقادات منع شده و اینگونه اقدامات ضمن چارچوب‌های آزادی بیان حساب نشوند.

اخیرا وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، سفیر سوئد در بغداد را احضار کرد و خواستار استرداد عامل این هتک حرمت شد.

آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق اخیرا خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره هتک حرمت به قرآن کریم و مجوز دولت سوئد گفت: احترام به آزادی بیان نمی‌تواند این رفتار شرم‌آور را که تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است، توجیه کند.

در ۲۸ چهارشنبه ژوئن یک شهروند افراطی سوئدی به نام «سالوان مومیکا» با سوزاندن قرآن کریم در برابر یک مسجد در پایتخت سوئد گفت: حفاظت از قانون اساسی کشور مهمتر از ممنوعیت آتش سوزی است!

این اهانت شهروند مذکور سوئدی به قرآن کریم که تحت حمایت مقامات و نهاد‌های رسمی این کشور انجام شد با واکنش مسلمانان جهان و کشور‌های مختلف اسلامی و عربی همراه بود که به شدت این عمل زشت و نژادپرستانه غرب را محکوم کردند. البته این نخستین بار نیست که سوئدی‌ها به اسلام و مقدسات آن اهانت می‌کنند. «راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی سوئدی بهمن ماه گذشته با اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و اهانت به مسلمانان، این کتاب آسمانی را در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد به آتش کشید.

گفتنی است که در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان، پلیس این کشور مجوز برای اهانت به قرآن کریم را هم‌زمان با آغاز تعطیلات عید قربان مسلمانان صادر کرده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها