کد خبر: ۵۲۸۰۷۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۲۹ تير ۱۴۰۲
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تمدید و معافیت عراق برای پرداخت بهای برق خریداری شده از ایران را تائید کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایسنا: متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره صدور معافیت ۱۲۰ روزه برای عراق که به این کشور اجازه پرداخت بهای برق خریداری شده از ایران را می‌دهد،  گفت: ما معافیت برق عراق را برای بیستمین بار تمدید کردیم و دوباره به این کشور اجازه دادیم که بهای واردات برق را به حساب‌های محدود ایران در بانک تجارت عراق واریز کند.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، میلر در ادامه تصریح کرد:  اما تنها تفاوت این معافیت با موارد قبلی در این است که پول سپرده شده در حساب‌های بانکی محدود عراق می‌تواند به حساب‌هایی در بانک‌های ثالث منتخب با دسترسی محدود منتقل شود.

وی افزود: سایر شرایط این معافیت مانند گذشته است، یعنی این وجوه در حساب‌هایی باقی می‌ماند که فقط برای فعالیت‌های غیرقابل تحریم قابل استفاده است و هر تراکنشی که از قبل توسط وزارت خزانه‌داری تایید شده باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین درباره احتمال انجام معامله تهاتر میان تهران و بغداد بدین صورت که عراق در برابر گاز ایران نفت بدهد، گفت: ما مبادله نفت عراق در برابر گاز را ‌در رابطه با تحریم‌های فعلی خود (علیه ایران) بررسی خواهیم کرد. تحریم‌ها علیه ایران کماکان اجرا می‌شوند.

میلر ادامه داد: به‌طور جداگانه باید بگویم که ما از استقلال عراق در حوزه انرژی و تلاش‌های دولت عراق برای بهبود خدمات اساسی که به مردم این کشور ارائه می‌دهد، حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن ۱۴ بانک عراقی را به اتهام انجام معاملات دلاری با ایران و سایر کشورهایی که در فهرست تحریم‌ها در خاورمیانه قرار دارند، تحریم کرده است.

وال استریت ژورنال افزود: این ممنوعیت - که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک ذخیره فدرال، اعمال شده است - احتمالا تنش‌های جدیدی میان بغداد و واشنگتن ایجاد کند و ممکن است آشفتگی‌های اقتصادی جدیدی برای عامه مردم عراق رقم بزند.

این مقامات آمریکایی ادعا کردند که درحال انجام اقداماتی علیه بانک‌های عراقی هستند چراکه دریافته‌اند، این بانک‌ها پول‌شویی کرده و تراکنش‌های ساختگی داشته‌اند.

این مقامات همچنین مدعی شدند که برخی از این تراکنش‌های ساختگی ممکن است با افراد تحریم شده از سوی آمریکا مرتبط بوده باشد و این مسئله نگرانی‌ها درخصوص منفعت بردن ایران از این معاملات را بیشتر می‌کند.

تحریم‌ها علیه این ۱۴ بانک‌ عراقی، درحالی اعمال شده‌ است که یک مقام آمریکایی ناشناس روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یک معافیت جدید ۱۲۰ روزه امضا کرده است که به واسطه آن عراق اجازه خواهد داشت بهای برق خریداری‌شده از ایران را بپردازد.

بنا بر ادعای این مقام آمریکایی، واشنگتن امیدوار است که معافیت ۱۲۰ روزه به کاهش فشار ایران بر عراق برای دسترسی به این پول کمک کند، پولی که پیش از این فقط می‌توانست به حساب‌های محدود شده‌ای در عراق واریز شود اما اکنون چنین پول‌هایی می‌تواند وارد حساب‌هایی در بانکهای غیرعراقی شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها