کد خبر: ۵۲۸۰۷۶
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۲۹ تير ۱۴۰۲
رئیس بعثه مقام معظم رهبری درباره افزایش سهمیه حجاج ایرانی با توجه به استفاده نکردن برخی از کشورها از تمام ظرفیت اختصاص داده، گفت: مذاکراتی در این باره انجام دادیم زیرا ۹۷۰ هزار نفر ایرانی در صف اعزام به حج هستند اما عربستان با پیشنهاد ما موافقت نکرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب؛ رئیس بعثه مقام معظم رهبری امروز پس از بازگشت از سفر حج تمتع در پاویون فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در جمع استقبال‌کنندگان و خبرنگار حاضر شد. وی که از سوی ولی فقیه به عنوان سرپرست حجاج ایرانی در حج 1402 منصوب شده است، با بیان سخنانی به تشریح برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در حج امسال پرداخت و آن را پربار و پربرکت دانست و در عین حال از برخی کاستی‌هایی که از ناحیه کشور میزبان به‌ویژه در مسیر جمرات وجود داشت، پرده برداشت.

970 هزار نفر ایرانی در صف اعزام به حج
رئیس بعثه مقام معظم رهبری همچنین در میانه صحبت‌های خود به پرسش خبرنگار تسنیم پاسخ داد که اینگونه مطرح شد؛ گزارش ها حاکی است که برخی کشورها از سهمیه حج خود کامل استفاده نکردند، علت چه بود و با توجه به اینکه مشتاقان فراوانی در ایران برای حضور در سرزمین وحی در نوبت هستند، آیا موضوع افزایش سهمیه کشورمان در مذاکرات با مسئولان کشور میزبان مطرح و پیگیری شد؟

نواب در پاسخ بیان کرد: برخی از کشورها به خاطر درگیری‌های داخلی یا ضعف اقتصادی نتوانستند همه زائرین خود را اعزام کنند در مقابل ما آمادگی آن را داشتیم که حجاج خود را جایگزین کنیم چون 970 هزار نفر زائر در صف اعزام داریم و آمادگی آن را داشتیم در صورتی که کشور میزبان تعداد سهمیه ما را افزایش دهد، تعدادی از زائرانی که در صف هستند و آمادگی اعزام داشتند را به حج اعزام کنیم. این موضوع تا روزهای آخر هم پیگیری شد ولی متأسفانه هیچ سهمیه‌ای به ایران واگذار نشد و بعید می‌دانم که به کشور دیگری هم داده باشد، البته شنیدم که برخی از کشورها سهمیه‌ اضافی را گرفته‌اند.

تغییر رفتار عربستانی‌ها با حجاج ایرانی
سرپرست حجاج ایرانی در مراسم حج 1402 در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر رفتار عربستانی‌ها با زائران و حجاج ایرانی پس از احیای روابط دو کشور گفت: امسال نسبت به سال‌های قبل هم حالت رفاقت‌گونه مسئولین کشور میزبان با ایرانی‌ها بهتر بود و هم ما نمایندگان سیاسی کشورمان را در عربستان سعودی داشتیم که برای ما پشتوانه‌ای بودند. از هر دو جهت خوب بود.

امسال طولانی‌ترین و گرم‌ترین حج را برگزار کردیم
نواب همچنین در سخنان خود ضمن شکرگزاری به درگاه الهی برای برگزاری مناسک حج از سوی مسلمانان جهان به‌ویژه حجاج ایران اسلامی، از حج امسال به‌عنوان طولانی‌ترین حج به‌دلیل تغییرات در برنامه‌ریزی‌های کشور میزبان یاد کرد و در عین حال گفت که طی 25 سال گذشته عربستان سعودی گرم‌ترین هوا را امسال در زمان حج تجربه کرد.


نواب گفت: به‌یاری خدا تعداد افراد مسن و سالمند در این حج بیش از سال‌های قبل بودند چون زائرینی که سال گذشته به‌دلیل شرایط سنی نتوانستند در حج حضور یابند، امسال حضور داشتند؛ هر چند تعدادی از زائران به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای داشتند متأسفانه نتوانستند سفر خود را به پایان برسانند.

کاسته شدن از تعداد خادمان و افزایش 5 کاروان زائر بیشتر
وی افزود: حج امسال خادمان به زائران خانه خدا خدمت کردند. برنامه بخش‌های مختلف امور حج و زیارت به‌دنبال این بودند که از تعداد خادمان کاسته و تعداد زائران افزایش پیدا کند؛ زیرا ما بیش از 970 هزار نفر زائر در صف اعزام برای حج تمتع داریم که خوف این هست بسیاری از این عزیزان نتواند مشرف شوند و هر چه از تعداد خادمان کاسته شود تعداد زائران بیشتر خواهد شد چون ویزا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: به‌یاری خدا امسال با فعالیت‌ها و همکاری‌هایی که همه بخش‌های امور حج و زیارت چه سازمان حج و زیارت، چه مرکز پزشکی و چه بعثه مقام معظم رهبری انجام شد، بیش از 5 کاروان زائر بیشتر نسبت به سال‌های قبل اعزام شد، یعنی برای خادم این تعداد کاروان هزینه کمتر شد.

رشد 50 درصدی برنامه‌های فرهنگی در حج امسال
وی افزود: برنامه‌های امسال حج در رابطه با برنامه‌های فرهنگی و امر جهاد تبیین که بیان شده بود، خوب بود. امسال نسبت به سال‌های گذشته 50 درصد برنامه‌های فرهنگی و حضور در برنامه محافل انس و معرفت بیش از سال‌های قبل بود. همچنین همایش‌های فرهنگی متعددی در مکه مکرمه و در زمان حضور همه زائران اجرا شد و متناسب با مطالبی بود که مقام معظم رهبری در دیدار خادمین زائرین با ایشان داشتند. در رابطه با امر تمدنی حج و مسائل فرهنگی، برنامه‌های خوبی با حضور اساتید دانشگاه‌ها و اساتید حوزه اجرا شد که محتوای آن به‌زودی جمع‌بندی و تبدیل به کتاب می‌شود. همایش‌های بسیار خوب بین‌المللی هم برگزار کردیم که مقالات خوبی در آنها ارائه شد.

سرپرست حجاج ایرانی در حج 1402 در ادامه بیان کرد: سرکشی به زائرین هر روزه انجام شد و هم من و هم رئیس سازمان حج و زیارت در هتل‌ها حاضر می‌شدیم و زائرین بدون هیچ واسطه‌ای موارد خود را به ما منتقل کردند.

نوآوری‌های ایرانیان در حج امسال چه بود؟
وی ادامه داد: در حج امسال نوآوری‌هایی چه در امر بعثه، چه در امر پزشکی و چه در امر سازمان حج و زیارت انجام شد. امسال برای نخستین‌بار بخش عمده‌ای از زائرانی که مدینه بعد بودند و باید از مکه به مدینه می‌رفتند به خاطر رعایت حال آنان توسط قطار حرمین به مدینه منوره مشرف شدند. در هیئت پزشکی برای اینکه تعداد پزشکان و کادر درمان را کاهش بدهند و از پزشکان زائر که علاقه‌مند و خدمتگزاری هستند استفاده ‌کنند، تمهیداتی اندیشه شد؛ قبلاً خدمتگزاری پزشکان به زائرین حسینی در کربلا و اربعین را تجربه کرده بودیم و امسال برای نخستین بار از ظرفیت پزشکان زائر در مراسم حج بهره بردیم و با برنامه‌ریزی خوب مرکز پزشکی، جمع فراوانی از پزشکان و کادر درمان زائر حضور پیدا کرده‌اند و به خدمت‌رسانی به زائران پرداختند در حالی که هزینه سفر خود را پرداخته‌ بودند. در بعثه مقام معظم رهبری هم نوآوری‌هایی انجام گرفت تا کار به صورت بهینه و با چارچوب‌های بهتر از گذشته انجام بگیرد.

اظهار ارادت حجاج ایرانی به رهبر معظم انقلاب
نواب ادامه داد: ما با مردمی روبرو بودیم و هستیم که قانع هستند، مردم بیش از آنکه در رابطه با خودشان صحبت بکنند و خواسته‌های نفسانی خود را بیان کنند، این نکته‌ها را تذکر می‌دادند که مثلاً جلوی اسراف گرفته شود، تذکر می‌دادند که وضعیت طبخ غذا بهتر شود تا همه غذای ارائه شده مصرف شود. یعنی نگاه مردم یک نگاه مثبت و از روی خیرخواهی و دلسوزی است و کسی به‌دنبال منافع شخصی خود نبود.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: شب‌ها و سحرها در مسجدالحرام مردم را می‌دیدم که با اشک روان چشم دعا می‌کردند. بارها در مسجدالحرام در میان زائران که حضور پیدا می‌کردم به من می‌گفتند که خدمت آقا شهادت بده که ما دعاگو ایشان بودیم و برای رهبرمان طواف کردیم و نماز خواندیم. عشق زایدالوصفی که در این سفر بین رهبر و رهرو وجود داشت، انصافاً در هیچ کشوری از کشورهای جهان وجود ندارد؛ حق هم همین است، کشوری که رهبر آن یک مجتهد جامع‌الشرایط باشد با رهبرانی که در کشورهای دیگر است قابل مقایسه نیست.

از خدای بزرگ خواستاریم که توفیق قدردانی نعمت‌هایش به‌ویژه نعمت عظمای ولایت را روزی همه ما بگرداند.

دلایل تأخیر در پروازهای بازگشت حجاج چیست؟
نواب در ادامه درباره تأخیرهای صورت گرفته در پرواز بازگشت حجاج به خاک وطن گفت: شرکت هواپیمایی ایرانی تمام تلاش خودش را می‌کند تا زائر را به وقت برساند؛ ولی ریشه این تأخیرها در چند مسأله است؛ یکی اینکه کشور میزبان اجازه نمی‌دهد ما از همه امکاناتمان استفاده کنیم. ما هواپیماهای دیگر و شرکت‌های دیگر هواپیمایی داریم که توانایی‌های خوبی دارند و اگر بتوانند به صحنه بیایند می‌توانند حتی مانند سال 1398 تعجیل در رسیدن به مقصد هم داشته باشیم. از طرفی کاروانی که در طول یک ماه به مکه و مدینه وارد شده را نمی‌توان در کمتر از بیست روز به کشور بازگرداند. باید از قبل یک مقدار زمان را بیشتر می‌کردند ولی چون دامنه به اواسط دهه اول محرم می‌رسد و مردم می‌خواهند به برنامه‌های عزاداری برسند و یا اینکه می‌خواهند ولیمه بدهند و باید زودتر برگردند، شرکت‌ هواپیمایی تلاش خود را می‌کند که پروازهای بازگشت زودتر انجام شود.

وی افزود: بخشی هم مربوط به تأخیر زائران در سوار شدن به هواپیماست. اگر عزیزانی که در فرودگاه جده یا در فرودگاه مدینه هستند زائر را زودتر برای سوار شدن به هواپیما آماده کنند، آنجا معطل نمی‌شود. هواپیمایی که ما با آن به تهران آمدیم، نزدیک پنج تا شش ساعت در فرودگاه منتظر ماند تا همه مسافران را سوار کند، اگر آنجا همکاری می‌کردند و زائران زودتر سوار می‌شدند پرواز با تأخیر همراه نبود.

شوربختانه مسیر بازگشت از جمرات برای ایرانی‌ها خیلی بد بود
نواب همچنین گفت: یکی از مشکلات زائران کم بودن تعداد سرویس‌های بهداشتی در منا است. در مورد سرویس‌های بهداشتی عرفات فکر می‌کنیم که همیشه کافی بوده و امسال هم مشکلی نداشت اما این مشکل در منا وجود دارد و سرویس بهداشتی آنجا پاسخ‌گو در زمان تراکم جمعیت نیست. سال 1399 پیشنهادی از سوی ایران شده بود تا اگر اجازه بدهند، کسانی هستند که سرویس بهداشتی را در منا در دو طبقه بسازند تا تعداد آنها زیاد شود و در پشت بام آنها جایی برای حلق رأس تعبیه شود؛ زیرا زائران مجبور هستند سر خود را جلوی خانم‌ها و در مسیرهای تردد حجاج حلق کنند که عربستان سعودی پیشنهاد ما را نپذیرفت و گفتند؛ طرحی که خودشان دارند بهتر است. ما انتظار داشتیم وضعیت بهتر شود اما این مشکل همچنان وجود دارد.

وی تأکید کرد: همچنین برای اینکه زائر در منا برای حضور در جمرات اذیت نشود، پیشنهاد دادیم که سایبان نصب کنیم تا حجاج ایرانی زیر سایبان تردد کنند و در این باره آمادگی داریم کمک کنیم؛ البته کشور میزبان نیاز به کمک کشورهای دیگر ندارد و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در زمینه‌های مختلف می‌کند. ما حاضر بودیم کمک کنیم که مسیر تردد زائران ایرانی سرپوشیده شود و معتقدیم اگر در سال 1394 خیابان 204 سرپوشیده بود، آن تعداد از حجاج جهان اسلام در آن حادثه شهید و مرحوم نمی‌شدند. به هر حال این پیشنهاد را هم نپذیرفتند.

وی افزود: شوربختانه باید اعلام کنم که امسال مسیری که برای زائران ایرانی برای بازگشت از جمرات انتخاب کرده بودند خیلی بد بود، هم مسیری دوری انتخاب و هم اینکه در اوج گرما یعنی ساعت 11 تعیین شده بود. به این علت مراتب عدم خرسندی خودمان را به مسئولین محترم حج و عمره عربستان اعلام کردیم. انتخاب این مسیر که در آن نیازمندی‌های اولیه هم پیش‌بینی نشده بود سبب گشت تا تعدادی از زائران گرمازده شوند که روند ادامه مسیر را با کندی مواجه ساخت. البته متذکر می‌شوم که عربستان در زمان حج خدمات زیادی به زائران ارائه می‌دهد.

عربستان به مشورت‌های ایرانی‌ها برای حل مشکلات بها دهد
نواب ادامه داد: البته اگر مشورت کنند خدمات آنها بهتر خواهد شد و پیشنهاد ما این است که این مشورت‌ها را کشوری مثل ایران بپذیرند که در تاریخ هم سابقه هم دارد؛ پیامبر(ص) از ایرانیان و به‌خصوص سلمان فارسی مشورت گرفت و نتیجه آن فتح غزوه خندق بود، پس ایرانی‌ها می‌توانند مشاورین خوبی برای خادمین زائرین بیت‌الله‌الحرام باشند و با استفاده از این مشورت‌ها در سال‌های بعد مشکلات کمتر خواهد شد.

نگاهی به برنامه‌های قرآنی
وی همچنین به تشریح برنامه‌های قرآن ایران در حج امسال پرداخت و طی آن گفت: امسال با حضور قاریان پیش‌کسوت و گروه تواشیح، برنامه‌های فوق‌العاده‌ای در مسجدالحرام و مسجدالنبی و نیز در جمع زائران ایرانی برگزار کردیم. افزون بر آن تعدادی جلسه قرآنی در کاروان زائران کشورهای دیگر داشتیم که قاریان ایرانی در آن محفل قرآنی را برگزار کردند و این برنامه‌ها تأثیر خیلی خوبی داشت.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های قابل توجه حج امسال مکه‌شناسی در مکه و مدینه‌شناسی در مدینه بود. در این برنامه‌ها برخی آیاتی که در مکه یا مدینه نازل شده‌اند قرائت و بعد شأن نزول آن بیان می‌شد. این برنامه به‌دلیل ماهیتی که داشت برای زائر جذاب بود به‌خصوص آیاتی که در مدینه درباره جنگ احد و جنگ احزاب مورد بحث قرار گرفتند؛ یا آیاتی که مربوط به مسجد مباهله و مسجد قبا بود.

برای ارائه خدمات مذهب زائر مورد توجه نبود
رئیس بعثه مقام معظم رهبری در ادامه درباره خدمات ارائه شده به حجاج اهل تسنن با بیان اینکه اهل سنت و شیعیان همه هم‌وطنان ما هستند، گفت: سازمان حج و زیارت و مجموعه بعثه و مرکز پزشکی، نگاه به زائر می‌کند نه مذهب او و به زائر در هر شرایطی باشد و هر مذهبی داشته باشد خدمت می‌کند و نیازهای او را به‌لطف خدا مرتفع می‌کند. در عین حال تمام برنامه‌های فرهنگی که برای کاروان‌های شیعه داشتیم عین همان را برای اهل سنت و در جلسات مختلف برگزار کردیم. در چند برنامه مخصوص اهل سنت حضور پیدا کردم و در برنامه شبی با اندیشمندان و پیش‌کسوتان اهل سنت، از سه نفر از علمای بزرگ اهل سنت که در امر حج پیش‌کسوت و در منطقه خود در بحث مسائل حج تاثیرگذار هستند، تقدیر کردیم.

توصیه به متقاضیانی که بیماری زمینه‌ای دارند
وی درباره پیش‌بینی تمهیدات برای مقابله با گرمای هوا در زمان حج اظهار کرد: درباره گرمای هوا و مشکلات در پی آن هشدارهایی داده شده بود با این حال پزشکان عزیزی که زائران را پیش از اعزام مورد معاینه قرار داده بودند برای اینکه مانع تشرف آنها نشوند، مجوز را صادر کرده بودند در حالی ‌که برخی بیماری‌های زمینه‌ای داشتند که مشکلاتی برای ما به‌دنبال داشت.

نواب گفت: ما جا و امکانات زیادی نداریم، اگر تعداد زیادی دیالیزی در کاروان‌ها باشد جمعی را درگیر می‌کند، مدیر باید همراه او باشد تا در هفته دو یا سه بار دیالیز را انجام دهد. امسال تعداد زیادی بیمار آلزایمری داشتیم که کاروان را زمین‌گیر کرده بودند. برخی همینطور حرکت می‌کردند و می‌رفتند بدون آنکه حواسشان باشد و بدانند کجا می‌روند. اعلام کردم هیئت پزشکی برای این موضوع تصمیماتی اخذ کند تا افرادی که نمی‌توانند اعمال خود را انجام دهند و در اضطرار قرار می‌گیرند و اعمال آنها نیابتی انجام می‌شود، به حج اعزام نشوند.

وی تأکید کرد: کسانی که می‌دانند نمی‌توانند اعمال حج را به‌جا بیاورند فیش تمتع خود را واگذار کنند و فیش عمره بگیرند به سفر عمره بروند؛ چون استطاعت حج را ندارند. استطاعت یعنی اینکه حاجی خودش اعمال خودش را انجام دهد. الان هم راه‌ها طولانی است و هم اینکه هوا بسیار گرم است که این شرایط مشکلاتی در پی دارد و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و کسانی که به‌تنهایی نمی‌توانند امور خود را انجام دهند به جای حج تمتع، عمره را به‌جا بیاورند.

عمره مفرده به‌زودی راه‌اندازی می‌شود
نواب در پایان درباره زمان راه‌اندازی مجدد عمره گفت: پیگیر هستیم و مقدماتی باید در ایران انجام بگیرد که برخی از آنها انجام شد و امیدواریم شورای عالی حج توسط رئیس جمهور محترم تشکیل شود و به دنبال آن عمره هم راه‌اندازی شود و به‌ترتیب کسانی که در نوبت عمره هستند بتوانند مشرف شوند. قطعاً به دنبال این هستیم که این اتفاق در فصل عمره رخ دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها