کد خبر: ۵۲۸۲۰۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: در ۴ ماهه ابتدایی سال، ۲۰۷ تن انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف شده که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از مشرق، سردار ایرج کاکاوند، روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و امنیتی در سطح جهان اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است و نگرانی‌های عمده‌ای در سطح جهان ایجاد کرده است.

وی افزود: کشور افغانستان همچنان بزرگ‌ترین تولید کننده در جهان است که در سال ۲۰۲۲ تولید به ۶ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

کاکاوند گفت: در ۴ ماهه ابتدای سال ۲۰۷ تن انواع مواد مخدر توسط پلیس کشف شده است که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته‌ایم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه تریاک با بیش از ۱۵۶ تن در صدر کشفیات مواد مخدر وجود دارد، گفت: حدود ۵۲۷ باند قاچاق مواد مخدر شناسایی و منهدم شده و ۶۰ قاچاقچی مواد مخدر هم شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی افزود: عملیات حج امسال به واسطه رعایت زائران و کنترل پلیس بدون هیچ مشکلی به پایان رسید و تا به این لحظه گزارشی مبنی بر دستگیری زائران در عربستان گزارش نشده است.

کاکاوند گفت: تجربه سنوات گذشته نشان می‌دهد معدود افرادی از زائران عتبات عالیات رعایت ممنوعیات مواد مخدر و روان‌گردان را نداشته و بعضاً مواد مصرفی را همراه خود می‌بردند که در مرزها این افراد دستگیر می‌شدند.

وی افزود: کشور ما با وجود تحریم‌ها به سبب آموزه‌های دینی و فرهنگی بخش بزرگی از امکانات مادی و معنوی خود را در راه مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده است که بتواند به جوامع بشری خدمت و کمک کند و در این مسیر نزدیک به ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است.

کاکاوند در ادامه گفت: تریاک با بیش از ۱۵۶ تن در صدر مواد مکشوفه قرار دارد و در همین راستا بیش از ۶۰ نفر از عناصر اصلی دستگی و تحویل مراجع قضائی شدند و حدود ۵۲۷ باند قاچاق مواد مخدر شناسایی و منهدم که ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش دستگیری‌ها و انهدام باندها هستیم.

سردار کاکاوند درباره راهبردها و سیاست‌های فراجا در امر مبارزه با موادمخدر گفت: یکی از راهبردهای اساسی کاهش دغدغه مردم در بحث خرده فروشان و معتادان متجاهر در سطح جامعه است.

وی در ادامه افزود: از نیمه دوم اسفند حسب تدابیر فرمانده کل انتظامی فراجا به پلیس اعلام و در اولین اقدام قرارگاه تشدید مبارزه با موادمخدر و خرده فروشان و جمع آوری معتادان متجاهر در پلیس تشکیل شد و با هدف هماهنگی و تعامل با دستگاه‌ها برای ایجاد ظرفیت نگهداری معتادان و رصد عملکرد انتظامی استان‌ها در سراسر کشور بود.

وی گفت: از دیگر اقدامات پلیس همچنین پیگیری مشکلات و موانع در مسیر این طرح است که افزایش جمع آوری معتادان متجاهر بیش از ۸۵ درصد در سطح کشور داشتیم و افزایش بیش از ۲۵ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر همچنین پیگیری در جهت ایجاد بیش از ۱۳ هزار ظرفیت از دستگاه مسئول در جهت در نگهداری معتادان متجاهر از دستاوردها این قرارگاه بود.

کاکاوند گفت: راهبرد دیگر متناسب سازی امکانات و تجهیزات یگان‌های مبارزه با مواد و همچنین هوشمند سازی پلیس، تقویت توان عملیات یگان‌های مبارزه با مواد مخدر در خشکی و دریا، توسعه و گسترش مرکز تکثیر تربیت سگ‌های موادیاب است.

وی افزود: شناسایی و انجام عملیات به هنگام علیه عناصر اصلی و باندهای شبکه‌های قاچاق موادمخدر از دیگر برنامه های پلیس در سال ۱۴۰۲ است که در سال ۱۴۰۱ در ادامه ۴ ماه امسال ما بیش از ۲۶۴ عنصر اصلی قاچاق مواد مخدر شناسایی و دستگیر کردیم.

سردار کاکاوند بیان داشت: از دیگر اقدامات قرارگاه ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچی مواد مخدر است که در این رابطه در سال ۱۴۰۱ و ۴ ماهه ابتدای ۱۴۰۲ ما شاهد بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان در سطح کشور بوده است.

وی افزود: از مجموع کشفیات سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۵ درصد در شرق و حاشیه شرق کشور کشف و ضبط شده است.

سردار کاکاوند گفت: از دیگر برنامه‌های قرارگاه بازدید از عطاری‌های فعال در سطح کشور بود که بعضی از عطاری رعایت قوانین نمی‌کنند و نسبت به تولید و فروش داروهای ترک اعتیاد خارج از چرخه توزیع دارند در این راستا تعداد زیاری از عطاری‌ها پلمپ شد همچنین در ۴ ماه امسال بحث قرص‌های روان گردان بیش ۷ میلیون ۳۷۴ هزار و ۵۴۳ مورد در سطح کشور قرص روان کشف و ضبط شده است.

وی در پایان گفت: در ۴ ماه امسال بیش از ۲۴ هزار خبر مردمی از سمت مردم داشتیم که نتیجه آن بیش از ۱۸ تن کشف انواع مواد مخدر در سطح کشور بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها