کد خبر: ۵۲۸۲۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۰     ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
قیمت گوشت قرمز در حالی از خرداد ماه افزایش یافته است که برخی مسئولان ذی ربط، دامداران را عامل افزایش قیمت آن معرفی می‌کنند و مدعی هستند از آنجا که دامداران به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، قیمت گوشت در بازار افزایش یافته است و به همین دلیل، دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را در این بخش انجام داد تا برای تعدیل قیمت‌ها واردات صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، روزنامه جوان نوشت: وزارت جهاد کشاورزی در دو سال اخیر تلاش کرده است تنظیم بازار مرغ و گوشت را سرو سامان دهد، اما به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و خشکسالی‌های یک دهه اخیر در ایران، هماهنگ کردن میزان عرضه و تقاضا با چالش‌هایی همراه بوده است، البته در این میان عدم‌مدیریت واردات گوشت قرمز، رها‌سازی مرز‌ها، خروج دام زنده از مرز‌های غربی و قاچاق از دلایلی بوده که تعادل‌سازی عرضه و تقاضا را با مشکل روبه‌رو کرده است. انتشار خبر ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی در روز‌های اخیر یکی از نمونه‌های عدم‌مدیریت دولت در واردات گوشت قرمز بود که همزمان با افزایش قیمت‌ها رسانه‌ای شد. 
 

تنظیم بازار گوشت قرمز در پنج سال اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود مرتع با چالش‌هایی مواجه شده است. قیمت گوشت قرمز در اسفند ماه سال قبل اوج گرفت که خشکسالی و قاچاق دام از جمله دلایل آن عنوان شد، هر چند پس از صدور مجوز واردات، در فروردین کاهش جزئی داشت، اما در نیمه دوم خرداد هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی تا ۳۰‌هزار تومان گران‌تر شد و از ۳۶۰‌ هزار به ۳۹۰‌ هزار تومان افزایش یافت، به طوری که قیمت در سال جاری بین ۴۰۰ تا ۵۰۰‌ هزار تومان در نوسان بوده است. با وجود ریزش شدید مصرف گوشت، اما روند قیمت‌ها در بازار در روز‌های گذشته از آغاز موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها حکایت دارد.
 
 رصد قصابی‌های مرکز شهر نشان می‌دهد در روز‌های اخیر قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در میدان بهمن به کیلویی ۳۵۰ تا ۳۵۵‌ هزار تومان، در فروشگاه‌های عرضه‌کننده گوشت گرم به ۴۰۰‌هزار تومان و قصابی‌های سطح شهر به ۴۷۰ تا ۵۰۰‌ هزار تومان رسیده است. 
 
هر کیلو دام زنده گوسفندی نیز در حال حاضر ۲۰۰‌ هزار تومان به فروش می‌رسد. فعالان بازار دلیل افزایش قیمت‌ها را فرارسیدن ماه محرم و افزایش تقاضا می‌دانند، اما این افزایش تقاضا در حالی است که میزان مصرف خانوار به شدت پایین آمده است. 
 
 پشت پرده گرانی گوشت در بازار
با توجه به اینکه بارش و رویش خوبی در مناطق غرب کشور در سال گذشته داشتیم و مراتع مملو از علوفه است، انتظار می‌رفت قیمت گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲ ارزان شود، اما دامداران در فصل بهار و اوایل تابستان، از فروش دام خودداری کردند. آن‌ها دام خود را نگه داشتند تا هم به وزن ایده‌آل‌تری برسد و هم در ایام عید قربان و بازگشت حجاج و ماه محرم سود بیشتری عایدشان شود. 
 
این اقدام دامداران بازار را با کاهش عرضه گوشت مواجه کرد و قیمت‌ها به شدت گران شد. کاهش عرضه گوشت از سوی دامداران موجب شد دولت به ناچار اقدام به واردات کند، به طوری که اخیراً مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی از واردات گوشت قرمز از هفته آینده و ثبات بازار این محصول خبر داده است. 
 
به گفته مسعود امراللهی با توجه به افزایش تقاضا در بازار و نیاز بازار، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی برای تنظیم بازار گوشت، اقدام به ثبت سفارش و واردات گوشت قرمز کرد.
 
 بنا به اعلام وی، گوشت قرمز از هفته آینده با نظارت دقیق دامپزشکی وارد کشور می‌شود و امیدواریم با واردات این محصول به کشور و توزیع آن در بازار، قیمت‌ها هم تعدیل شود. 
 
 دامداران به تعهدات‌شان عمل نکردند
به گفته دامداران، در ماه‌های اخیر هزینه‌های تولید بالا رفته و قیمت پیشنهادی شرکت پشتیبانی امور دام اقتصادی نبوده است، از این رو برخی دامداران از تحویل دام زنده به این شرکت خودداری کردند. 
 
مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور به ایسنا می‌گوید: «از ابتدای سال، شرکت پشتیبانی امور دام گوسفند و گوساله را از دامدار خریداری می‌کرد، ولی از خردادماه زمانی که قیمت گوشت در بازار افزایش یافت، دامداران دیگر دام‌های‌شان را نفروختند. در حقیقت در ماه‌های اول خرید، دامداران به این قیمت‌ها راضی بودند، ولی از خردادماه دام‌های‌شان را نفروختند. بسیاری از دامداران قرارداد داشتند و بسیاری از آن‌ها نیز هنوز قرارداد دارند، ولی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. این موضوع باعث شد دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را در این بخش انجام دهد و برای تعدیل قیمت‌ها واردات صورت گیرد.» 
 
این فعال بخش خصوصی در پاسخ به اینکه آیا افزایش هزینه‌های تولید دلیل دامداران برای عدم‌تحویل دام‌های‌شان بود؟ می‌افزاید: «دولت می‌تواند هزینه نهاده‌ها را تأمین کند و نمی‌تواند سایر هزینه‌ها را بر عهده گیرد. هزینه‌های کارگری و حمل‌ونقل افزایش یافته و افزایش قیمت تمام‌شده موضوع درستی است.»
 
ترخیص گوشت‌های یک‌ساله با اوج‌گیری قیمت‌ها!
در شرایطی که با افزایش تقاضا، قیمت گوشت قرمز در هفته‌های اخیر گران شده است، انتشار خبر ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی با دستور ویژه قضایی پس از معطلی بیش از یک ساله در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس، سؤالات فراوانی برای افکار عمومی به وجود آورد، البته با توجه به اینکه این گوشت‌ها در آستانه فساد هستند، قرار شد مطابق تأییدیه و دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور در واحد‌های تولیدی گوشت حرارت‌دیده مورد استفاده قرار گیرد. 
 
فعالان بازار می‌گویند اگر این محموله ۲۰۰ تنی بموقع ترخیص می‌شد، قطعاً قشر ضعیف و متوسطی که در یک سال اخیر گوشت قرمز از سبد هزینه خانوارشان حذف شده است، می‌توانستند از گوشت‌های وارداتی با قیمت مناسب بهره ببرند، اما مدیریت ضعیف واردات اعم از وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و حتی شرکت واردکننده موجب شده است علاوه بر پرداخت یک ساله هزینه سردخانه، قیمت چندان اقتصادی نباشد. 
 
با توجه به همت وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار گوشت قرمز به نظر می‌رسد باز هم مدیریت توزیع لنگ می‌زند و تنظیم بازار این کالا با مشکلات فراوانی همراه است. بازدید میدانی خبرنگار «جوان» از کیفیت گوشت‌های گرم عرضه‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاکی است برخی فروشگاه‌ها، گوشت با کیفیت پایین عرضه می‌کنند. انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر عرضه گوشت باشد تا گوشت کیلویی ۴۰۰‌هزار تومانی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، حداقل با رضایت مصرف‌کنندگان همراه باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها