کد خبر: ۵۲۸۲۷۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
طرح اصلاح قضایی رژیم صهیونیستی و تصویب بخشی از آن خشم شهرک‌نشینان و در پی آن اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری 598، پارلمان رژیم صهیونیستی اولین لایحه طرح اصلاح قضایی کابینه «بنیامین نتانیاهو» را در رای گیری که از سوی مخالفان تحریم شد و در بحبوحه اعتراضات گسترده ضد کابینه برگزار شد، تصویب کرد.

به گزارش «آکسیوس»، این طرح که دادگاه عالی را تضعیف می‌کند، با مخالفت برخی از نزدیک‌ترین متحدان رژیم صهیونیستی از جمله دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا مواجه شده و اقتصاد و ارتش این رژیم را بی‌ثبات کرده است.

طرح اصلاح قضایی چیست؟

این طرح اولین بار کمتر از یک هفته پس از به قدرت رسیدن ائتلاف نتانیاهو ارائه شد.

این طرح شامل مجموعه‌ای از اقدامات است که به گفته احزاب مخالف سیستم قضایی رژیم صهیونیستی را تضعیف می‌کند.

طرحی که در ۲۴ جولای (دوم مرداد) به تصویب رسید، نظارت دیوان عالی رژیم صهیونیستی بر اقدامات و سیاست‌های کابینه را به میزان قابل توجهی محدود می‌کند و به توانایی دیوان برای لغو تصمیمات و انتصابات کابینه بر اساس بند «معقولیت» پایان می‌دهد.

این طرح در ابتدا شامل اقدامی بود که به کنست این اختیار را می‌داد تا تصمیمات دیوان عالی را با اکثریت ساده نادیده بگیرد، اما نتانیاهو گفته است که بخشی از اصلاح حذف شده است.

این طرح همچنین تغییر سیستم انتصاب قضات و دادن قدرت بیشتر به سیاستمداران در فرآیند انتصاب را پیش‌بینی می‌کند، هرچند نتانیاهو گفته است که اجازه نخواهد داد یک طرف سیاسی کنترل کامل دادگاه عالی را در دست داشته باشد.

علاوه بر این، این طرح شامل تغییر قانون است تا وزرا بتوانند منصوبین سیاسی را به عنوان مشاور حقوقی در وزارتخانه‌های خود منصوب کنند، چیزی که امروز تحت اختیار آن‌ها نیست.

چرا نتانیاهو و ائتلافش به دنبال این طرح هستند؟

ائتلاف نتانیاهو این طرح را که آن را «اصلاح قضایی» نامیده است، خیلی زودتر از حد انتظار معرفی کرد، زیرا دادگاه عالی آماده تصمیم گیری درباره اینکه آیا انتصاب «آریه درعی»، یکی از متحدان کلیدی نتانیاهو، باید به دلیل محکومیت‌های جنایی گذشته او لغو شود یا خیر، ارائه کرد. دادگاه در نهایت انتصاب «درعی» را رد کرد.

«یاریو لوین»، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی که طرح اصلاح قضایی را معرفی کرد، در ماه ژانویه در همبستگی با درعی گفت: آن‌ها (دیوان عالی) از قدرت عظیمی که به آن‌ها داده شده است استفاده می‌کنند تا اراده افراد را جایگزین کنند؛ این طرح علیه آن‌ها خواهد بود.

طرح اصلاح قضایی در حالی معرفی شد که نتانیاهو به اتهام کلاهبرداری، نقض اعتماد و رشوه محاکمه می‌شود. او هر گونه ادعا را رد می‌کند.

مخالفان نتانیاهو هشدار داده‌اند که او به عنوان بخشی از تلاش خود برای توقف محاکمه، برای طرح جدید فشار می‌آورد.

چندین وزیر از حزب نتانیاهو در هفته‌های اخیر خواستار برکناری دادستان کل رژیم صهیونیستی شدند. چنین سناریویی می‌تواند مرحله‌ای کلیدی در توقف محاکمه باشد.

چه کسانی علیه این طرح تظاهرات می‌کنند؟

ده‌ها هزار شهرک‌نشین در سراسر اراضی اشغالی ماه‌هاست که به اصلاح قضایی اعتراض کرده‌اند.

معترضان از تل آویو به سمت قدس اشغالی راهپیمایی کرده‌اند، در بیرون اقامتگاه‌های مقامات کابینه تظاهرات کرده‌اند و اتحادیه کارگران این رژیم را مجبور کرده‌اند تا به طور موقت فعالیت‌های فرودگاه رژیم صهیونیستی را متوقف کنند.

گاهی تظاهرات‌ها صدها هزار نفر را به خود جلب کرده است.

هزاران نفر از نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی، از جمله خلبانان جنگنده و اعضای واحدهای اطلاعاتی، سایبری و عملیات ویژه در ارتش این رژیم گفته بودند در صورت تصویب اولین لایحه اصلاح قضایی، از ادامه خدمت در ارتش امتناع خواهند کرد.

پس از رای‌گیری اخیر بسیاری ار این افراد به فرماندهان خود اطلاع دادند که تهدید خود را عملی خواهند کرد.

این می‌تواند عواقبی برای تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی داشته باشد.

نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به ویژه به نیروهای ذخیره متکی است.

منبع: میزان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها