کد خبر: ۵۲۸۷۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
به‌رخ کشیدن قدرت نظامی ایران موجب تثبیت معادله مقابله‌ به ‌مثل شده است و اگر ایالات‌متحده بخواهد با اقدامات اخیر خود منافع ایران را تهدید کند، بدون شک با واکنش نیروهای مسلح ما مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از الف، تحرک آمریکا در منطقه غرب‌آسیا ابعاد جدیدی به‌خود گرفته که این مسئله در راستای راهبرد فشار حداکثری و تلاش برای کنترل ایران قابل تفسیر است. یک رسانه آمریکایی چند روز پیش به نقل از مقامات این کشور اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی طرحی برای مسلح‌کردن و حضور نظامیان این کشور در کشتی‌هایی است که از تنگه هرمز عبور می‌کنند و هدف از این اقدام، مقابله با توقیف کشتی‌ها از سوی ایران است.

به گفته آسوشیتدپرس، هزاران تفنگدار و ملوان آمریکا که خدمه دو کشتی تهاجمی آبی خاکی «یو اس اس باتان» و «یو اس اس کارتر هال» محسوب می‌شوند، در حال حرکت به سمت خلیج‌فارس هستند و می‌توانند در هر مأموریت نگهبانی مسلحانه از کشتی‌ها در تنگه هرمز مورد استفاده قرار گیرند.

ارتش آمریکا پیش از این مدعی شده بود که ایران طی دو سال گذشته نزدیک به ۲۰ کشتی با پرچم بین‌المللی را در منطقه توقیف کرده یا تلاش داشته است آن‌ها را توقیف کند و بنابراین ایالات‌متحده قصد دارد که برای تامین امنیت آب‌راه‌های بین‌المللی اقدام کند.

چهار مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس جزئیات کلی این طرح را تایید کرده اما این مقامات تاکید داشتند که تصمیم نهایی برای حضور نیروها در تنگه‌هرمز گرفته نشده و گفت‌وگوها بین مقامات نظامی آمریکا و متحدان عرب این کشور در منطقه ادامه دارد.

ورود سه‌هزار نیروی‌آمریکایی به دریای‌سرخ

هر چند هنوز تردیدهایی برای حضور نظامیان تروریست آمریکایی در تنگه‌هرمز وجود دارد اما آن‌طور که نیروی دریایی ارتش این کشور اعلام کرده، بیش از سه‌هزار نظامی آمریکا وارد دریای سرخ شدند؛ منطقه‌ای که نزدیک به تنگه باب‌المندب و یکی از مبادی ورد و خروج کشتی‌های تجاری است.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی‌دریایی آمریکا در این‌باره گفت: « این حضور به طور خاص نشانه تعهد قدرتمند و استوار به امنیت دریانوردی در سرتاسر خاورمیانه است. ما در این منطقه‌ و برای دهه‌ها در کنار شرکا و متحدان خود فعالیت کرده‌ایم و به تضمین امنیت دریانوردی، فعالیت قانونی تجاری و بازرگانی متعهد بوده و خواهیم بود.»

او ادامه داد: «نیرویی که وارد منطقه شده، قدرت و انعطاف عملیاتی ویژه‌ای به حضور ما داده است، ولی این نیروها به تنهایی کار نمی‌کنند و نیروی دریایی ایالات متحده در آب‌های خاورمیانه به تنهایی فعالیت ندارد. ما در کنار شرکای منطقه‌ای و متحدان بین‌المللی خود هستیم که تعهد جدی به امنیت دریانوردی و ثبات منطقه‌ای دارند.»

اقدام متقابل ایران

تقلای اخیر ایالات‌متحده و گزافه‌گویی‌های این کشور در خصوص استقرار نیروهایش در تنگه‌هرمز واکنش سخنگوی سپاه را به‌دنبال داشت. سردار رمضان‌شریف در این خصوص اظهار داشت: «کشور‌های منطقه به درستی متوجه ‌شده‌اند که ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ منطقه‌‌ای است. در نبرد‌های مستقیم بین ایران و آمریکا طی سال‌های اخیر، کشور‌های منطقه به ضعف آمریکا و در مقابل قدرت جمهوری‌اسلامی پی برده و درک کرده‌اند امنیت خلیج فارس باید توسط کشور‌های پیرامون آن تأمین شود».

وی افزود‌: «خدای بزرگ را شاکریم که ایران اسلامی به درجه‌ای از قدرت و توان رسیده ‌که می‌تواند برابر هر اقدام و شیطنت آمریکایی‌ها مانند توقیف کشتی‌ها ، مقابله‌به‌مثل کرده و کشتی‌های آنها را توقیف کند.»

سخنگوی سپاه اقتدار و آمادگی‌های همه جانبه نیروهای مسلح را از ارکان بازدارندگی کشور دانست و تاکید کرد: «دشمنان ملت ایران به خوبی از توانمندی‌های ملت ایران به ویژه نیروهای مسلح برای مقابله با هر تهدید و توطئه‌ای آگاه هستند و بار دیگر یادآور می‌شویم شیطنت‌های آمریکا با اقدام متقابل جمهوری اسلامی همراه خواهد بود.»

معادله‌ای که سپاه برای آمریکایی‌ها ترسیم کرد

تجریه‌های متعدد نشان داده که نیروهای‌مسلح و علی‌الخصوص سپاه‌پاسداران در مقابل تحرکات کشورهای متخاصم و آمریکایی‌ها در منطقه دست به اقدام متقابل می‌زنند؛ از بازداشت تفنگداران آمریکایی و انگلیسی در خلیج‌فارس گرفته تا ساقط‌کردن پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکا، توقیف کشتی‌ انگلیسی و مواردی که رسانه‌ای نشده است.

به‌رخ کشیدن قدرت نظامی ایران موجب تثبیت معادله مقابله‌ به ‌مثل شده است و اگر ایالات‌متحده بخواهد با این اقدامات خود منافع ایران را تهدید کند، بدون شک و همان‌طور که سخنگوی سپاه اذعان داشته، با واکنش نیروهای مسلح ما مواجه خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها