کد خبر: ۵۲۸۸۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
سرخط روزنامه‌های مطرح جهان عرب؛
قدرت دیپلماسی ایران در سایه توافق با آمریکا برای آزادکردن پول‌های بلوکه شده و اهداف جریان‌های سیاسی برای فتنه انگیزی در لبنان از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

به گزارش پایگاه خبری 598، توافق اخیر میان ایران و آمریکا مبنی بر آزادسازی زندانیان از سوی ایران و آزاد شدن اموال بلوکه شده این کشور در خارج باعث شده تحلیلگران به قدرت دیپلماسی ایران اشاره کنند.

زیرکی دیپلماتیک ایران در توافق با آمریکا

روزنامه رأی الیوم در مقاله‌ای در خصوص سیاست‌های آمریکا نوشت: تمام دزدی‌ها و سرقت‌های دولت بایدن و همچنین فرماندهان نظامی آمریکا با شعار حمایت از امنیت ملی این کشور و اسرار نظامی حساس صورت می‌گیرد. غارت نفت عراق و سوریه و حتی گندم این کشور به دست آمریکایی‌ها به بهانه محافظت از امنیت ملی این کشور انجام می‌شود.

هر اقدامی که بایدن بیمار انجام می‌دهد باید خلأهایی داشته باشد تا پسر وی و اعضای خانواده اش بتوانند به سودهای هنگفتی از طریق شرکت‌های آمریکایی که قصد سرمایه گذاری در دیگر کشورها را دارند یا از طریق غارت منابع ملی عراق و سوریه دست یابند. با وجود آنکه آمریکا کوشید شروط خود را در توافق اخیر با ایران بگنجاند اما ایران با مواضع خود در جریان مذاکرات، توان دیپلماتیک و زیرکی سیاسی اش را نشان داد به طوری که آمریکا با همه چیز از جمله آزادسازی اموال ایران که مقدار آن به ده‌ها میلیارد دلار می‌رسد تنها به شرط آنکه این پول‌ها به حساب قطر یا عمان واریز شده و صرف خرید مایحتاج مردم ایران شود موافقت کرد.

زیرکی دیپلماتیک ایران در توافق با آمریکا

روزنامه العربی الجدید نیز در خصوص این توافق مدعی شد: توافق اخیر میان ایران و آمریکا می‌تواند فتح بابی برای مذاکرات هسته‌ای باشد. همچنین گزارشاتی در خصوص اینکه توافق‌های فیمابین دربرگیرنده فعالیت‌های خارجی ایران نیز بوده منتشر شده است.

روزنامه العربی الجدید در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که ایران بارها اعلام کرده توافق تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده این کشور ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای و برجام ندارد.

زیرکی دیپلماتیک ایران در توافق با آمریکا

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص سخنرانی شب گذشته دبیرکل حزب الله لبنان نوشت: معادله بازدارندگی که مقاومت لبنان آن را بر دشمن صهیونیستی تحمیل کرده با تهدیدات سید حسن نصرالله در خصوص اینکه صهیونیست‌ها با جنگ افروزی علیه لبنان به عصر حجر بازمی گردند قدرت بیشتری گرفت. اهمیت این تهدیدات در عبارات آنکه مانند عبارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه حزب الله بود، نیست بلکه در نمایان کردن ضمنی بخشی از قدرت مقاومت برای هدف قرار دادن تمام زیرساخت‌های دشمن در سراسر فلسطین اشغالی است. اعتماد به نفسی که نصرالله شب گذشته در جریان سخنرانی اش از خود نشان داده مورد توجه محافل سیاسی و امنیتی تل آویو قرار گرفته به ویژه آنکه دیگر هر اقدام و ماجراجویی نظامی علیه حزب الله با نابودی کامل رژیم صهیونیستی همراه می‌شود.

زیرکی دیپلماتیک ایران در توافق با آمریکا

روزنامه لبنانی البناء درباره تحولات این کشور نوشت: در حالی که جریان‌های فتنه انگیز در داخل لبنان به دنبال ایجاد آشوب بودند سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان راه را برای آرام کردن مردم و خفه کردن فتنه در نطفه باز کرد و نسبت به تلاش‌های برخی جریان‌ها در راستای تجزیه لبنان و ایجاد جنگ داخلی هشدار داد. درخواست‌های فتنه انگیز از سوی برخی مسئولان حزب الکتائب و القوات لبنان علیه مقاومت و سلاح آن ادامه دارد. یکی از اهداف این درخواست‌ها قطع مذاکرات میان حزب جریان ملی آزاد و حزب الله است تا مبادا مسیر برای تحولاتی که در نهایت به بسته شدن پرونده انتخاب رئیس جمهور منجر می‌شود مهیا گردد. این همان خواسته کشورهایی است که در کمین لبنان و مقاومت نشسته‌اند.

زیرکی دیپلماتیک ایران در توافق با آمریکا

روزنامه المراقب العراقی در خصوص حمله تروریستی به مرقد مطهر شاهچراغ (ع) نوشت: این حمله تروریستی بخشی از اقدامات ضد اسلامی به شمار می‌رود که نمونه آن را در هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، دانمارک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی دیده بودیم. با وجود مخالفت‌های گسترده کشورهای اسلامی با این توهین‌ها، اما به نظر می‌رسد دشمنان اسلام اهمیتی به صداهای مخالف خود نمی‌دهند. تکریم و بزرگداشت شعائر عزاداری اهل بیت (ع) به ویژه در ایام محرم باعث شده دشمنان اسلام به فکر اجرای عملیات علیه آنها بیافتند که تمام این اقدامات تاکنون با شکست رو به رو شده است.

زیرکی دیپلماتیک ایران در توافق با آمریکا

روزنامه سوری الثوره در خصوص آمریکا نوشت: آمریکا کشوری است که با جنگ‌های دائمی و همیشگی زندگی می‌کند. این کشور باعث به راه انداختن جنگ‌هایی شده که تنها نابودی و خسارات هنگفت برای کشورهای مخالف آمریکا برجای گذاشته است.

در سال ۲۰۱۸ جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا اذعان کرد که این کشور از زمان به وجود آمدن آن ۲۲۶ سال را در جنگ سپری کرده و تنها ۱۶ سال بدون جنگ بوده است. از زمان جنگ جهانی دوم، آمریکا در ۳۲ جنگ علیه ده‌ها کشور در سراسر جهان وارد شده است. نکته جالب آنکه این جنگ‌ها به بهانه آزادی و دموکراسی باعث نابودی کشورهای مذکور و عقب ماندگی اقتصادی و سیاسی آنها شده است. البته این جنگ‌ها سودهای هنگفتی نصیب شرکت‌های نظامی و اسلحه سازی آمریکا کرده و باعث شده مسئولان این شرکت‌ها رشوه‌های سرسام آوری به مسئولان و سیاستمداران آمریکایی برای تداوم جنگ‌های مذکور بپردازند.

زیرکی دیپلماتیک ایران در توافق با آمریکا

روزنامه یمنی المسیره با اشاره به سخنان اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن نوشت: تهدیدات عبدالملک الحوثی باعث شده پروژه نیوم عربستان زیر آتش نیروهای مسلح یمن قرار بگیرد. صنعاء یک معادله جدید به دشمن تحمیل می‌کند؛ تداوم محاصره یمن مساوی است با توقف سرمایه گذاری ها در عربستان.

رهبر جنبش انصارالله یمن تهدید کرده بود: سعودی‌ها نمی‌توانند در امنیت و رفاه زندگی کنند و سرمایه گذاری‌ها را در NEOM و دیگر مناطق جابه‌جا کنند و سپس باعث ادامه محاصره و رنج و بدبختی مردم ما شوند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها