کد خبر: ۵۲۹۰۹۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی:
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: ادامه روند کاهشی تورم در نیمه دوم سال منوط به عدم استقراض دولت از بانک مرکزی یا چاپ پول است.
روند کاهشی تورم ادامه‌دار است/ بانک مرکزی اقتدار خود را در مقابل چاپ پول حفظ کند

به گزارش پایگاه خبری 598، حجت‌اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در خصوص الزامات دستیابی به ثبات و کاهش نرخ تورم گفت: با بهبود شاخص‌های اقتصادی طی چند ماه گذشته به نظر می‌رسد می‌توان نوید تثبیت اقتصادی و ارزی را در ماه‌های آینده داد به گونه‌ای که انتظار می‌رود رشد تورم طی سال آینده کنترل شود اما این موضوع بدین معنا نیست که اساسا تورمی نداشته باشیم بلکه از شرایطی که از دهه نود در اقتصاد ایران بوجود آمده بود خارج می‌شویم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کنترل نرخ رشد تورم در سال آینده بدین معناست که اگر تا پیش از این نرخ تورم ۵۰ درصدی را تحمل کردیم و در حال حاضر با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی و دولت نرخ تورم به اعدادی مانند ۴۰ یا ۳۷ درصد رسیده، پس ارقام پایین‌تر از این هم در دسترس است‌.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران به دلیل وجود چالش‌های ریشه دار و مزمن نمی‌توان ادعا کرد که حتی با فرض وجود ایجاد کامل تثبیت اقتصادی تورم تک رقمی شود، چرا که این مهم وابسته به تحقق رشد اقتصادی بسیار بالایی است تا حجم نقدینگی جامعه در فرآیند رشد اقتصادی بلعیده شود.

فرزانی خاطر نشان شد: نقدینگی که در رشد اقتصادی بلعیده می‌شود با هزینه کرد در تولید متضمن رشد‌های آتی وکاهش نرخ تورم، تقویت طرف عرضه و رشد تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: دستیابی به این سطح در اقتصاد نیازمند دو رقمی شدن رشد اقتصادی است، بنابراین به دلیل وجود مشکلات عدیده‌ای ظرفیت تحقق این روند در اقتصاد ایران وجود ندارد. منفی بودن حجم سرمایه‌گذاری در دهه گذشته و صفر بودن رشد بخش اقتصادی نزدیک در ده سال پیش و ۱ درصد درصدی در بیست سال آینده نشان می‌دهد راه بسیار طولانی برای دستیابی به رشد اقتصادی و تک رقمی کردن نرخ تورم داریم، بنابراین، چون تحول آنچانی در رشد اقتصادی نداشته‌ایم که اثر نقدینگی را حذف کند در حال حاضر نمی‌توانیم انتظار تورم تک رقمی را داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: پس تا اینجای کار مشخص شد تک رقمی شدن تورم در اقتصاد ایران با توجه به شرایط موجود محال است اما تداوم سیاست‌های تثبیت اقتصادی و ارزی می‌تواند ما را به کاهش تورم امیدوار کند، کما اینکه این سیاست تاکنون به خوبی جواب داده است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص مولفه‌های تاثیرگذار بر نرخ تورم در نیمه دوم سال گفت: مساله حائز اهمیت این است که بانک مرکزی باید در شش ماه دوم سال هم اقتدار خود را حفظ کند و از چاپ پول برای پوشش کسری بودجه دولت ممانعت کند. اگر کسری بودجه‌ای نیز وجود دارد باید از مسیرهای غیر تورمی تامین شود.

وی درخصوص سناریوی منفی تامین بودجه دولت نیز گفت: در صورتی که بخشی از درآمد‌های مورد نیاز دولت از طریق استقراض‌های بانکی و بانک مرکزی اتفاق بیفتد روند کاهش نرخ تورم معکوس می‌شود بنابراین برای حفظ اثرات مطلوب ثبات اقتصادی که به کاهش نرخ تورم می‌انجامد نیازمند انضباط مالی دولت هستیم.

فرزانی در پایان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی از ناحیه کنترل نقدینگی نظام بانکی کشور را به خوبی مدیریت می‌کند اما در ادامه مدیریت ناترازی مالی و بودجه‌ای دولت مهم است که به خلق پول منتهی نشود، ازاین جنبه اگر سازمان برنامه و بودجه فشاری وارد نکند روند کاهش تورم ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها