کد خبر: ۵۲۹۱۸۶
زمان انتشار: ۰۹:۱۱     ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
ایران در رسانه های جهان
شاید مهم‌ترین خبر بین‌المللی رسانه‌های جهان در روز گذشته گسترش بریکس با قبول عضویت کشورهای ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی، امارات و آرژانتین بود.

به گزارش پایگاه خبری 598، شاید مهم‌ترین خبر بین‌المللی رسانه‌های جهان در روز گذشته گسترش بریکس با قبول عضویت کشورهای ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی، امارات و آرژانتین بود. اغلب این رسانه‌های انگلیسی‌زبان در گزارش‌ها و یادداشت‌هایی به بررسی این موضوع پرداختند.

بریکس از پیوستن اعضای جدید در تلاش برای تغییر نظم جهانی استقبال می‌کند
رویترز در گزارشی به قلم کارین دو پلسیس، آنایت میریژانیان و بهارگاو آچاریا در روز 24 اوت، 2 شهریور عنوان داشت: بلوک کشورهای در حال توسعه بریکس روز پنج‌شنبه با پذیرش عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات متحده عربی در اقدامی با هدف تسریع فشار خود برای تغییر نظم جهانی که آن را منسوخ شده می‌داند موافقت کرد. این رسانه باسابقه اظهار داشت: رهبران بریکس در تصمیم‌گیری با هدف توسعه (اولین بار در این بلوک در 13 سال گذشته) درها را برای گسترش آینده باز گذاشتند زیرا ده‌ها کشور دیگر ابراز علاقه به پیوستن به گروهی کردند که امیدوارند بتوانند زمین بازی جهانی را هموار کنند. رویترز افزود: این گسترش به بریکس که اعضای فعلی آن چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و همچنین برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی هستند، قدرت اقتصادی آنان را می‌افزاید. همچنین می‌تواند جاه‌طلبی اعلام شده آنان را برای پیروزی در جنوب جهانی تقویت کند.

رویترز همچنین ادعا کرد: اما تنش‌های طولانی‌مدت ممکن است بین اعضایی که می‌خواهند این گروه را به وزنه‌ای برای غرب تبدیل کنند- به‌ویژه چین، روسیه و اکنون ایران- و آنهایی که به تقویت روابط نزدیک با ایالات متحده و اروپا ادامه می‌دهند، باقی بماند.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، سرسخت‌ترین طرفدار گسترش اتحادیه، گفت: «این گسترش عضویت، تاریخی است. این نشان‌دهنده عزم کشورهای بریکس برای اتحاد و همکاری با کشورهای در حال توسعه است.» رویترز در ادامه اظهار داشت: سریلی رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت: «بریکس فصل جدیدی را در تلاش خود برای ساختن جهانی عادلانه و جهانی فراگیر و مرفه آغاز کرده است... ما در مورد مرحله اول این روند توسعه توافق داریم و مراحل دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.»

رویترز همچنین تصریح کرد: کشورهای دعوت شده برای پیوستن، منعکس‌کننده تمایلات تک تک اعضای بریکس برای آوردن متحدان به این باشگاه هستند.

رئیس‌جمهور برزیل، لولا داسیلوا، صریحاً برای ورود همسایه آرژانتین لابی کرده بود، در حالی که مصر روابط تجاری نزدیکی با روسیه و هند دارد. ورود قدرت‌های نفتی عربستان سعودی و امارات نشان‌دهنده دور شدن آنها از مدار و جاه‌طلبی ایالات متحده برای تبدیل شدن به وزنه‌های سنگین جهانی به خودی خود است.

روسیه و ایران در مبارزه مشترک خود علیه تحریم‌ها به رهبری ایالات متحده، با تعمیق روابط اقتصادی آنها در پی حمله مسکو به اوکراین، دلایل مشترکی یافته‌اند.

این رسانه همچنین مدعی است: بدیهی است که این روند ظهور نظم جهانی جدید هنوز مخالفان سرسختی دارد. رویترز در ادامه افزود: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در اطلاعیه توسعه روز پنج‌شنبه شرکت کرد که نشان‌دهنده نفوذ فزاینده این اتحادیه بود. او درخواست‌های دیرینه بریکس برای اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را تکرار کرد. او گفت: «ساختارهای حکمرانی جهانی امروز منعکس‌کننده دنیای دیروز است. برای اینکه نهادهای چندجانبه واقعا جهانی بمانند، باید اصلاحاتی را انجام دهند تا قدرت و واقعیت‌های اقتصادی امروز را منعکس کنند.»

رویترز همچنین به صحبت‌های لولا داسیلوا‌ اشاره کرد و به نقل از وی عنوان داشت: ما نمی‌توانیم اهمیت ژئوپلیتیکی ایران و سایر کشورهایی که به بریکس ملحق خواهند شد را انکار کنیم.

عضویت ایران و عربستان در بریکس نشانه‌هایی از تقویت ائتلاف چین و روسیه برای افزایش تنش‌ها با غرب را نشان داد
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در روز 24 اوت، 2 شهریور در گزارشی به قلم جرالد ایمری، موگوموتسی ماگوم و جان گامبرل به گسترش بریکس واکنش نشان داد. این خبرگزاری عنوان داشت: ایران و عربستان سعودی از جمله شش کشوری بودند که روز پنج‌شنبه برای پیوستن به بلوک اقتصادهای در حال توسعه بریکس دعوت شدند، اقدامی که نشانه‌هایی از تقویت ائتلاف چین و روسیه برای افزایش تنش‌ها با غرب را نشان داد. این رسانه اظهار داشت: امارات متحده عربی، آرژانتین، مصر و اتیوپی نیز قرار بود از اول ژانویه 2024 وارد بریکس شوند و به اعضای فعلی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بپیوندند تا یک بلوک 11 کشوری تشکیل دهند. بریکس یک سازمان مبتنی بر اجماع است که به توافق همه اعضا در مورد تصمیمات نیاز دارد. اعلامیه روز پنج‌شنبه در قلب منطقه مرتفع سندتون ژوهانسبورگ را مهم‌ترین تصمیم این گروه در بیش از یک دهه اخیر می‌توان دانست. آسوشیتدپرس در نقل قولی از دکتر محمد جمشیدی، معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری، پیوستن به بریکس را یک پیروزی استراتژیک برای سیاست خارجی ایران خواند. این رسانه همچنین افزود: بریکس در حال حاضر حدود 40 درصد از جمعیت جهان و بیش از یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد که در حال افزایش است. اعضای جدید بالقوه شامل سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان هستند: عربستان سعودی، امارات و ایران. این رسانه همچنین معتقد است: عربستان سعودی و امارات ممکن است سرمایه جدیدی برای بانک توسعه جدید بریکس فراهم کنند. با این حال، اقتصاددانان همچنین خاطرنشان کردند که آرژانتین و مصر دو بدهکار بزرگ صندوق بین‌المللی پول هستند و به کمک‌های مالی نیاز دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین تصریح کرد: بریکس هدفی اعلام شده برای تقویت صدای جنوب جهانی دارد. هر پنج عضو فعلی و ده‌ها کشور در حال توسعه دیگر که در این اجلاس حضور داشتند، این هفته بارها خواستار نظم جهانی عادلانه‌تر و اصلاح نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شدند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه، این نهادها را تحت رهبری غرب و نسبت به آنها ناعادلانه می‌دانند و جریانی از رهبران روز پنج‌شنبه در سخنرانی‌هایی خواستار تغییر شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در نشست بریکس گفت که درخواست‌ها برای اصلاحات در نهادهای بین‌المللی معتبر هستند. این رسانه افزود: بیش از 20 کشور پیش از اجلاس ژوهانسبورگ به طور رسمی برای پیوستن به بریکس درخواست داده بودند و بیش از 20 کشور دیگر ابراز علاقه کرده بودند که نشان می‌دهد چگونه این بلوک ممکن است به عنوان یک جایگزین در بین بسیاری از کشورها طنین‌انداز شود. آسوشیتدپرس بر نکته‌ای قابل اهمیت و توجه خاطرنشان کرد: تا همین اواخر، گنجاندن ایران، عربستان سعودی و امارات با هم در یک سازمان اقتصادی یا سیاسی غیرقابل تصور بود، اما امارات متحده عربی اولین کشوری بود که دوباره به صورت دیپلماتیک با ایران تعامل کرد و عربستان سعودی و ایران اعلام کردند که در ماه مارس به تنش‌زدایی جداگانه، به‌ویژه با کمک چین، رسیده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها