کد خبر: ۵۲۹۱۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
رئیس ستاد مرکزی اربعین: تا‌کنون 670 هزار زائر از مرزهای کشور عبور کرده‌اند. این آمار در مقایسه با سال قبل افزایش 43 درصدی داشته است
به گزارش پایگاه خبری 598، عاشقان امام حسین(ع) و مشتاقان حضور در مراسم معنوی اربعین حسینی این روزها در اقصی نقاط ایران یا راهی غرب و جنوب کشور هستند یا بار خود را برای انجام این سفر معنوی در روزهای آینده بسته‌اند؛ سفری که میلیون‌ها زائر شیفته اهل بیت را نه فقط در ایران، بلکه از گوشه گوشه جهان جذب کرده و بارگاه سید و سالار شهیدان همچون مغناطیسی افراد را با ملیت‌های مختلف به سوی خود می‌خواند. هم اکنون روزانه هزاران زائر از مرزهای ششگانه به دلیل تسهیل امور با کمترین معطلی به آن سوی مرزها می‌روند، به طوری که تاکنون تردد زائران اربعین نسبت به سال گذشته رشد 43 درصدی را نشان می‌دهد.
 
مرزهای ششگانه مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین و باشماق برای عبور زائران اربعین 1402 فعال است. رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به وضعیت تردد زائران در مرزها گفت: از ابتدای ماه صفر 670 هزار نفر از مرزهای ششگانه عبور کرده‌اند که این آمار در مقایسه با سال قبل، رشد 43 درصدی داشته است. سیدمجید میراحمدی با اشاره به وضعیت تردد زائران در مرزها گفت: بیشترین عبور زائران مربوط به مرزهای مهران و شلمچه و کمترین آن مربوط به مرز تمرچین بوده است. نخستین توصیه من به زائران عزیز این است که مرزهای باشماق، تمرچین و خسروی ظرفیت خوبی برای عبور دارند تا از تراکم جمعیت در سایر مرزها کاسته شود. رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: امسال با توجه به تدابیری که اندیشیده شده است، مشکلی برای عبور از مرز نداریم، مگر اینکه در آن سوی مرز مشکلی پیش بیاید، لذا ما هیچ نگرانی خاصی نداریم و آمادگی کامل داریم تا جمعیت زائران را از مرزها عبور دهیم. میراحمدی اظهار کرد: ما بیش از 3150 موکب مردمی با بیش از 200 هزار خدمتگزار داریم و بیش از 50 درصد اینها یعنی بیش از 4 هزار کامیون از مرزها عبور کرده‌اند. وی تأکید کرد: درخواستی که از مسافران عزیز دارم این است که به دلیل موج عظیم حضور زائران در مرزها، حتی‌المقدور تا قبل از دوشنبه سفر خود را آغاز کنند و مدت ماندگاری در کربلا را یک روز قرار دهند تا شرایط برای حضور سایرین فراهم شود. رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: اطفال و سالمندان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، حتی‌الامکان از این سفر خودداری کنند.
 
* تردد زائران اربعین از مرزهای کشور روان است
وزیر کشور با تاکید بر اینکه تردد زائران اربعین از مرزهای کشور روان است، گفت: 670 هزار زائر ایرانی با عبور از تمام مرزهای تعیین شده، عازم عراق شده‌اند. احمد وحیدی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: روند خدمات‌رسانی به زائران در مرزهای کشور بویژه مرز شلمچه مناسب است. وی افزود: خوشبختانه تمام زیرساخت‌ها در مرز فراهم است و کمبودی احساس نمی‌شود. همچنین تردد زائران در مرز شلمچه بسیار روان است و زائران در کمترین زمان از گیت‌ها به سوی کربلا گذر می‌کنند. وحیدی عملکرد هلال‌احمر در مرزها را مناسب توصیف کرد و گفت: این نهاد در همه مرزها خدمات‌رسانی خوبی به زائران دارد. وی اظهار کرد: مواکب مردمی‌، هلال احمر، اورژانس، مجموعه استانداری خوزستان و نیروهای نظامی و انتظامی در مرزهای این استان مستقر هستند تا در اربعین حسینی خدمات مطلوبی به زائران ارائه شود. وزیر کشور با بیان اینکه در بازدید امروز، زائران رضایتمندی خود از نوع خدمات‌رسانی در مرز شلمچه را ابراز کردند، گفت: تردد مواکبی که جهت اعزام به عراق اقدام کرده بودند با کندی انجام می‌شد که پیگیری لازم در این باره انجام شد. وحیدی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: تاکنون 670 هزار زائر ایرانی از مرزهای کشور به عراق اعزام شده‌اند تا در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند. گفتنی است امسال تعداد گیت‌های خروجی در مرزهای زمینی افزایش یافته است، همچنین مرز تمرچین و خسروی به صورت شبانه‌روزی به روی زائران باز است.
 
* اربعین این شماره‌ها را به خاطر بسپارید
هلال احمر شماره‌های مهم و حیاتی را برای زائران اربعین اعلام کرد تا در صورت بروز حادثه بتوانند خدمات لازم را دریافت کنند. هلال‌احمر ۳ شماره تلفن‌های امدادی ضروری را برای دریافت خدمات در زمان نیاز به زائران در طول مسیر راهپیمایی اربعین اعلام کرده که این شماره‌ها شامل شماره ۱۱۲ هلال احمر، ۱۲۲ اورژانس، ۱۰۴ پلیس، ۱۱۵ آتش‌نشانی و 07801300561 مربوط به افراد گمشده‌ است.
 
* کاهش توقف زائران در باجه کنترل گذرنامه به ۴ ثانیه
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز از قرارگاه اربعین فرماندهی نیروی انتظامی در محل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بازدید کرد و در ارتباطی مستقیم با مرزهای کشور از آخرین وضع تردد و خدمات‌دهی به زائران مطلع شد. محمد مخبر در این بازدید، عشق مردم ایران اسلامی به امام حسین‌(ع) را بی‌نظیر خواند و تسهیل سفر اربعین و ارائه خدمات مطلوب به زائران را وظیفه دولت و تمام دستگاه‌ها دانست. وی تاکید کرد: با توجه به افزایش روز به روز آمار خروج زائران بویژه از مرز مهران توافق انجام‌شده بین تهران و بغداد برای تایید شناسایی خروج زائران از مرز ایران توسط طرف عراقی، می‌تواند برخی از مشکلات ناشی از طی تشریفات قانونی را کاهش دهد و از تجمع و ازدحام مردم جلوگیری کند. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین تجهیز دروازه‌های خروجی به سیستم‌های جدید و کاهش توقف زائران در باجه کنترل گذرنامه به ۴ ثانیه امکان ازدحام را به حداقل کاهش می‌دهد. مخبر اظهار داشت: فرماندهی نیروی انتظامی امسال اقدامات مناسبی را برای مدیریت ترافیک، افزایش امنیت و تسهیل در تردد و ورود و خروج زائران در مرز انجام داده و دولت نیز با تمام توان از این اقدامات پشتیبانی می‌کند. معاون اول رئیس‌جمهور با توجه به گزارش ارائه‌شده، ۵۰ درصد زائران خروجی از مرزها را جوانان ۱۵ تا ۳۵ ساله خواند و این موضوع را دلیلی محکم برای توجه ویژه نسل جوان به دینداری و عشق به ائمه و امام حسین (ع) دانست. مخبر ضمن تقدیر از میزبانی شایسته مردم عراق از زائران ایرانی و با توجه به فتاوای مراجع درباره زمان زیارت اربعین، از مردم خواست سفر خود را طوری تنظیم کنند که حداقل توقف را در کشور عراق داشته باشند.
در این بازدید، سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور نیز گزارشی از آخرین وضعیت خدمات‌دهی به زائران ارائه کرد.
وی توافق با کشور عراق برای پذیرش تایید عبور زائران از طرف ایران در مرز مهران، کاهش زمان تایید گذرنامه در باجه خروج و ارائه گذرنامه‌های زیارتی را از جمله اقدامات جدید فراجا در سال جاری برای تسهیل سفر اربعین دانست و اظهار داشت: تامین نظم و امنیت، مدیریت ترافیک از مبدا تا مرز، ارائه خدمات گذرنامه و مدیریت جمعیت بر اساس ظرفیت پایانه‌های کشور از جمله وظایف مهم نیروی انتظامی در ایام اربعین بوده که تمام تلاش خود را برای انجام اصولی و بهینه این ماموریت‌ها انجام داده‌ایم. وی افزود: از ابتدای ماه محرم بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار درخواست برای صدور یا تمدید گذرنامه وجود داشته که بر اساس آن یک میلیون گذرنامه عادی و ۸۰۰ هزار گذرنامه زیارتی صادر شده است. فرمانده کل انتظامی کشور یادآور شد: همچنین از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار نفر از مرزهای ایران خارج و ۱۳۰ هزار نفر وارد شده‌اند. در این بازدید معاون اول رئیس‌جمهور در ارتباط مستقیم و ویدئویی با مرزهای مهران، شلمچه، چذابه، تمرچین، باشماق، خسروی، میرجاوه و برخی محورهای مواصلاتی در جریان آخرین وضعیت تردد زوار قرار گرفت.
 
* آیین بدرقه زائران اربعین حسینی در تهران برگزار شد
آیین بدرقه خادمان و زائران راهپیمایی جهانی اربعین حسینی شامگاه دیروز با حضور گسترده مردم در میدان آزادی تهران برگزار شد. این مراسم ساعت ۲۰ دیروز با حضور موکب‌داران تهرانی و تمام دستگاه‌های اجرایی فعال در مراسم اربعین برگزار شد. به همین منظور برای رفاه حال شهروندان و مسافران، ساعت سرویس‌دهی مترو در تمام خطوط درون‌شهری تا ساعت ۲۳ افزایش یافت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها