کد خبر: ۵۲۹۲۸۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
کارشناس مسائل سیاسی:
کارشناس مسائل سیاسی گفت: از میان رفتن خصومتهای دست ساخته غرب، بین ایران و عراق از دستاوردهای مهم پیاده روی اربعین است.

به گزارش پایگاه خبری 598،  جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرنگار سراج24، پیرامون تاثیرات پیاده روی اربعین در روابط بین ایران و عراق اظهار داشت: در طول سالیان دراز مراسم اربعین به صورت سنتی اجرا می شد و زائر در قدم برداشتن به صورت پیاده، دائم در اندیشه زیارت اباعبدالله(ع) است که این نوع اندیشیدن به الگوگیری از اسوه مذهبی کمک می کند، بنابراین چنین ساعات و لحظاتی بسیار استثنایی است چراکه مکتب، فقط با نشستن در خانه حفظ نمی شود، باید برای حفظ و رونق هر مکتبی تلاش شود. 

وی افزود: پیاده روی اربعین دستاوردهای زیادی برای مردم و دو کشور میهمان و میزبان دارد که می توان به آثار سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی آن اشاره کرد که هر کدام در شاخه های مختلف قابل بررسی هستند. 

کارشناس سیاسی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین، به معنی خصومت زدایی استعمار است، ادامه داد: از میان رفتن خصومتهای دست ساخته غرب، بین ایران و عراق( که به واسطه صدام ایجاد شد تا خون جوانان ایرانی و عراقی ریخته شود و روابط بین دو کشور تیره و تار شود) از آثار مطلوب این حماسه بزرگ است. 

قنادباشی با اشاره به اینکه در گذشته ایران و عراق یک کشور با زبانها و آداب متنوع بودند، بیان داشت: در پیاده روی اربعین برادران و خواهران ایرانی و عراقی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و حس همدلی و مشارکت بین آنان افزوده می شود که در بهبود روابط دو کشور بی ثاثیر نیست و زمینه های بهبود روابط در زمینه های دیگر را فراهم می کند.

وی عنوان داشت: این پیاده روی و برقرار کردن آداب میهمانی و میزبانی سبب از بین رفتن بسیاری از رفتارهای تهمت آمیز و ناروا می شود به عنوان مثال جلوی وارد کردن  بسیاری از تهمت ها به عراقیها که به مشهد مشرف می شوند، گرفته می شود هرچند این تهمت زدنها حاصل ناراحتی و عصبانیت دشمن از روابط دوستانه ایران و عراق است. 

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: ارتباط بین دو کشور همسایه نه تنها موجب برکات سیاسی و استراتژیک در منطقه می شود که سبب رونق اقتصادی بیشتر برای هر دو کشور است کمااینکه بیشترین صادرات کشور ما به عراق است و از طرف دیگر عراق نیز مجبور نخواهد بود محصولات بی کیفیت غرب را با هزینه های گزاف حمل و نقل و....  تهیه کند. 

قنادباشی با بیان اینکه عراق احتیاج به کالاهای متعدد تولیدی در کشور ما دارد، توضیح داد: پیاده روی اربعین فقط به منزله یک پیاده روی نیست و بزرگترین حرکت از لحاظ صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی نیز می تواند باشد و موجب حسادت بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی است. 

وی با بیان اینکه تاثیرات پیاده روی اربعین صرفا در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی نیست، اضافه کرد: اربعین از نظر فرهنگی و اجتماعی هم نقش مهمی را در دیدگاه جهانیان ایفا می کند و اشتراکات زیادی در فرهنگ ایرانی اسلامی ما با فرهنگ مردم عراق وجود دارد که در تقویت روحیه مشترک همدلی اثرگذار است. 

کارشناس سیاسی یادآور شد: با پویا نگه داشتن فرهنگ اربعین می توان فرهنگ اسلامی را زنده نگه داشت، در کشورهای مختلف مشاهده می کنیم که برای زنده نگه داشتن فرهنگ های خاص نه تنها از گفتن و نوشتن استفاده می کنند بلکه یادمانها را زنده نگه می دارند و مراسم ها و آیین های مربوط به آنها را برگزار می کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها