کد خبر: ۵۲۹۴۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۸     ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
یک کارشناس علوم و معارف دینی درمورد اهمیت پیام «حب الحسین یجمعنا» به واسطه پیاده روی اربعین و رعب و وحشت دشمنان و رسانه های معاند از این حرکت عظیم توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از سراج24؛ زیارت و پیاده روی اربعین در سال های اخیر به یکی از رسانه ها و بسترهای تبلیغی دین مبین اسلام و حرکت عظیم امام حسین(ع) تبدیل شده است چراکه زائران این مسیر قصد دارند پیام حضرت(ع) را به گوش جهانیان برسانند. هرچند که در طول تاریخ اسلام، گشایش این مسیر با مشقت های فراوانی روبرو بوده است، ولی اکنون نعمتی است که زائران حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) تلاش می کنند از فضائل و برکات آن بهره مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت و کارشناس علوم و معارف دینی درمورد پیاده روی اربعین به عنوان منحصربفردترین راهپیمایی و جریان عظیم تاریخ بشریت در گفتگو با خبرنگار سراج24، اظهار کرد: زیارت امام حسین (ع) در دوران منتهی به اربعین، یکی از خاص ترین رویدادهایی است که فقط برای حضرت(ع) وجود دارد و حتی برای دیگر اهل بیت(ع) نیز، وجود ندارد. یعنی برای دیگر معصومین(ع) شاهد چنین زیارت اربعینی نیستیم و عظمت اباعبدالله الحسین (ع)  به حدی است که پس از واقعه عظیم کربلا نه تنها شیعیان به سوگ این مصیبت می نشینند بلکه تا اربعین از هیچ اقدامی فروگذار نیستند و این موضوع به وضوح در در مسیر کربلا در ایام اربعین مشاهده می شود.

این کارشناس علوم و معارف دینی مطرح کرد: اهمیت زیارت اربعین تا جایی است که امام حسن عسکری از آن به عنوان یکی از نشانه های مومن یاد کرده و فرموده اند: « عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارةُ‌ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالیَمینِ، و تَعفیرُ الجَبینِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »«51 رکعت نماز (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوم: زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء (ع). سوم: انگشتر در دست راست کردن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن «بسم‌ الله ‌الرحمن الرحیم» در نمازهای جهریّه (صبح، مغرب و عشاء). »

قائم مقام بنیاد هدایت با بیان این که پیاده روی اربعین به عنوان یک سنت دیرینه دارای فضایل زیادی است گفت: بدیهی است که پیاده روی اربعین از ثواب و برکات فراوانی برخوردار است و حتی نقل است که جابربن عبدالله انصاری، نخستین فردی بود که پیاده به زیارت امام حسین(ع) نائل شد و در ایام منتهی به اربعین حضرت(ع) و یارانشان به شهر کربلا رسید و سعادت زیارت آقا اباعبدالله الحسین (ع) را پیدا کرد که این نشان می دهد این سنت حسنه از دیرباز وجود داشته است و حتی پس از گذشت سال ها، علمای دین از طریق مسیر فعلی که طریق العلماء نام دارد قصد زیارت می کردند و شب های جمعه به پیاده روی اربعین می رفتند و به همین دلیل، این طریق از معروف ترین مسیرهای منتهی به کربلاست که بسیاری از زائران امروزی هم برای زیارت امام حسین(ع) از این طریق راهی می شوند.

این کارشناس علوم و معارف دینی از پیاده روی اربعین به عنوان یک حرکت جمعی و جریان ساز جهانی یاد کرد و ادامه داد: اگر به تاریخ نگاه کنیم، می بینیم همواره حرکت های جمعی زیادی در آن وجود داشته است؛ از هجرت حضرت موسی(ع) و قوم بنی اسرائیل تا پیاده روی و زیارت اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که افراد به شیوه های مختلف اقدام به رفتن کربلا می کنند و این نشان می دهد حرکت عظیم پیاده روی اربعین فارغ از جنس افراد، رنگ پوست، سن، ملیت و مذهب زائران است و این به خاطر لطفی است که حضرت سیدالشهدا(ع) همیشه به زائران خود داشته اند و این پیاده روی نشان دهنده «حب الحسین یجمعنا» به عنوان پیام مهم عاشوراست. زیرا عشق به امام حسین(ع) هیچ زمانی پایان یافتنی نیست.

حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: یکی از ویژگی های مهم پیاده روی اربعین این است که با خود، تربیت جمعی به همراه دارد و این به برکت سفره پربرکت امام حسین(ع) است که غنی و فقیر، کوچک و بزرگ، پیر و جوان و مذاهب مختلف از آن بهره مند می شوند و بستری برای رشد و تربیتشان فراهم می شود تا پیوندهای ولایی و اجتماعی شکل بگیرد و زائران، اخوت و همدلی سرشاری با هم داشته باشند و به یک تربیت جمعی دست پیدا کنند و در این میان، نباید از امپراتوری رسانه های معاند غافل شد. چون آن ها همیشه درصدد کمرنگ جلوه دادن جریان اربعین بوده اند تا در میان مردم، هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی اختلاف پراکنی ایجاد کنند. زیرا فکر می کنند با این کارها می توانند چراغ راه امام حسین(ع) را خاموش کنند غافل از این که نور حسین بیشتر فروزان تر می شود تا جایی که حتی وجود داعش هم نتوانست حرکت زائران امام حسین(ع) را متوقف کند و اتفاقا این حرکت عظیم اربعین گسترده تر شد.

او یادآور شد: امروز شاهد و شنونده ی ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین(ع) هستیم آن هم از طریق جریان عظیم اربعین که صدای آن بیشتر به گوش جهانیان می رسد و این رسانه قدرتمند، قلب های عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) را به سمت خود جذب کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها