کد خبر: ۵۲۹۴۴۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۵     ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق به نقش آمریکا در درگیری‌های اخیر در استان کرکوک این کشور اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از مهر، «علی الزبیدی» یکی از رهبران ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد که تحولات رخ داده در استان کرکوک یک بازی سیاسی به شمار می‌رود که هدف از آن بازگرداندن نفوذ و سلطه حزب دموکرات کردستان به این استان است.

وی اضافه کرد: حزب بارزانی یک بار در سال ۲۰۱۷ از برگ استان کرکوک برای برگزاری همه پرسی استقلال استفاده کرده و این اهرم دیگر کارایی ندارد. در پشت مسأله استان کرکوک چندین جریان ایستاده‌اند؛ عامل هر بحران سیاسی، اقتصادی و یا امنیتی که عراق با آن رو به رو می‌شود آمریکا و مزدوران آن در داخل کشور هستند.

الزبیدی بیان کرد: کرکوک یک استان عراقی بوده و باید از تمام اقشار ساکن آن محافظت شود.

پیش از این نیز برخی سیاستمداران عراقی اعلام کرده بودند که تحرکات نظامیان آمریکایی در عمق خاک سوریه همزمان با تحولات اخیر استان کرکوک مشکوک بوده و طرح‌های جدیدی از سوی آمریکا برای تقسیم نقش‌های مربوط به هدف قرار دادن ساکنان این استان عراق تدوین شده است.

«هیثم الخزعلی» تحلیلگر سیاسی عراقی نیز تاکید کرده بود که نیروهای امنیتی در داخل استان کرکوک هرگز اجازه نخواهند داد اختلافات سیاسی باعث وقوع درگیری‌های مسلحانه در این استان شود. عراق تحمل درگیری‌های بیش از این را ندارد.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه بار دیگر خواستار مجازات عاملان رویداد امنیتی کرکوک شد. نخست وزیر عراق گفت: تردیدی نیست که پس از تکمیل تحقیقات و افشای شرایط وقایع ناگوار، همه کسانی که در قتل‌ها و مجروحان این حادثه دست داشتند، مجازات می‌شوند.

السودانی در اظهارات روز یکشنبه خود در جلسه هیأت دولت عراق، «بر لزوم تعهد همه احزاب سیاسی در کرکوک به حفظ صلح مدنی و پرهیز از هرگونه درگیری» تأکید کرد.

شهر نفتی و حساس کرکوک عراق، شنبه شب ساعات سخت و دشواری را پشت سر نهاد. شعله آغازین تنش و درگیری، زمانی روی داد که قرار شد دفاتر حزب دموکرات کردستان (KDP) تخلیه شوند و یک بار دیگر به نمایندگان محلی این حزب، بازگردانده شوند. اما گروهی از مخالفین عرب و ترکمان، با تجمع در برابر این ساختمان‌ها، با این اقدام مخالفت کردند و معترضین، با برپایی چادر و مسدودسازی جاده، تنش را بالا بردند. اما مذاکرات مقامات محلی نتیجه داد و راکان سعید الجبوری، سرپرست فرمانداری کرکوک اعلام کرد که فعلاً تخلیه ساختمان متوقف شده و معترضان با برداشتن چادرهای خود و باز کردن جاده بین کرکوک و اربیل موافقت کرده‌اند. راکان جبوری، پس از تماس تلفنی با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، با معترضین گفتگو کرد. پس از آن بود که تظاهرکنندگان به تحصن پایان دادند و جاده به روی تردد خودروها گشوده شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها