کد خبر: ۵۲۹۵۸۲
زمان انتشار: ۰۸:۵۰     ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری:
نماینده خبرگان با بیان این که ما نمی توانیم مسلمات دینی خود را با فتوای افرادی که صلاحیت آنان معلوم نیست، مورد تردید قرار دهیم، استفاده از لفظ «حجاب اجباری» را نوعی مغالطه گری عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اظهارات مهدی نصیری در مصاحبه با سایت دیدارنیوز که حجاب زنان در اسلام را استحبابی دانسته، اظهار داشت: خود نصیری می گوید که این نظر، نظری شاذ است؛ اما مسئله مهم در این اظهارات این است که مسئله شاذ را مطرح کردن چه وجهی دارد.

وی در ادامه افزود: برفرض که چنین نظری وجود داشته باشد، این نظر، نه فقط خلاف شهرت؛ بلکه خلاف اجماع است؛ چراکه فقها «حجاب» را امری لازم و واجب می دانند و این دو نفر (احمد قابل و کدیور) بر فرض که چنین نظری داشته باشند، اجتهاد آنان مسلم نمی باشد؛ زیرا اگر بر فرض صلاحیت اجتهاد هم داشته باشند، مقلد نداشته و مرجع نیستند تا مردم از آنان تقلید کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که این گونه نظرات شاذ بیان کردن، جز این که ایجاد تشکیک و شبهه بین مردم و اذهان عمومی جامعه ایجاد کند، هیچ وجهی برای آن وجود ندارد، بیان داشت: ما نمی توانیم مسلمات دینی، الهی و قرآنی خود را با فتوای افرادی که صلاحیت آنان هم معلوم نیست، مورد تردید و تشکیک قرار داده و موجب ایجاد شبهه برای اذهان جوانان جامعه شویم.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در ادامه با اشاره به زیر سوال بردن «اجباری بودن حجاب» توسط مهدی نصیری خاطرنشان کرد: به نظر من بکارگیری لفظ حجاب «اجباری» نوعی مغالطه کردن است؛ چراکه حجاب، اجباری و غیراجباری ندارد؛ بلکه حجاب امری واجب است و چیزی که واجب باشد، امری است که خداوند متعال آن را لازم قرار داده و مردم را نسبت به انجام آن مکلف فرموده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: حجاب همانند دیگر فرائض الهی، تکلیف است و علاوه بر جنبه فردی، جنبه اجتماعی بودن را نیز دارد و اصل استفاده از حجاب اجباری و غیر اجباری و یا حجاب را در حد یک مستحب پایین آوردن، مغالطاتی است که متاسفانه برخی از افراد مرتکب می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نباید نسبت به اجرای فریضه دینی «حجاب» در جامعه، کوتاهی کند و باید با کسانی که این فریضه الهی را در جامعه رعایت نمی کنند، برخوردهای لازم صورت پذیرد؛ چراکه نظام اسلامی برپایه آموزه ها و قوانین اسلامی پایه ریزی شده است که بدون انجام دادن این قوانین، اسلامی بودن آن جامعه، معنایی نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها