کد خبر: ۵۲۹۵۹۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی، درباره تنش‌ها میان باکو و ایروان گفت تهران با مقامات دو طرف در تماس است.

به گزارش پایگاه خبری 598، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آغاز نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به سوالی در مورد افزایش تنش‌ها بین جمهوری آذربایحان و ارمنستان گفت: با مقامات ارمنستان و آذربایجان در تماس هستیم. مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری جدید از سوی آذربایجان اظهار نگرانی کرده بودند اما مقامات آذربایجان به ما پیام دادند که قصدی برای حمله نظامی ندارند.

کنعانی ادامه داد: بر اساس اظهارات مقامات آذربایجان، رفت‌وآمدهای اخیر در منطقه مورد اشاره یک اقدام متعارف برای فصل زمستان است که رفت و آمد در آن مناطق در فصل زمستان سخت می‌شود.

ایران درباره امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی حساس است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک خود با همسایگان شمالی‌اش حساس است و تحولات در این منطقه را با جدیت دنبال می‌کند. اطمینان می‌دهیم که مرزهای ایران، مرزهای امنی است و ایران با اقتدار از امنیت مرزهای خود حمایت و پاسداری می‌کند.

از میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق از زائران اربعین تشکر می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره مراسم اربعین حسینی گفت: خدا را شکر کنگره جهانی اربعین در سال جاری با شکوه تمام و با برنامه‌ریزی خوبی انجام شد و در این جا بار دیگر از میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق از زائران اربعین حسینی تشکر می کنیم .

کنعانی تاکید کرد: هماهنگی خوبی که بین مقامات دو کشور ایران و عراق برای برگزاری این راهپیمایی وجود داشت، مصداق بارز همکاری و هماهنگی سازنده بود که می‌توانیم آن را به دیگر حوزه‌ها نیز گسترش دهیم.

موعد اجرای توافق امنیتی ایران و عراق تمدید نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به ایران و ارتباط آن با توافق امنیتی ایران و عراق گفت: سفر این مقام از اقلیم کردستان عراق به ایران در چارچوب همکاری‌های مثبت و دوجانبه ایران و این منطقه است و هیچ ارتباطی با موعد اجرای توافق امنیتی ایران و عراق و چانه‌زنی برای تمدید موعد اجرای این توافق ندارد.

وی افزود: موعد اجرای این توافق امنیتی (۲۸ شهریور) تمدید نمی‌شود و ما این را به صراحت اعلام کرده‌ایم. اقدامات خوبی از سوی عراق برای اجرای این توافق انجام شده و نخست‌وزیر عراق نیز برای اجرای این توافق امنیتی تاکید کرده است.

آژانس نباید مورد سوءاستفاده برخی از کشورها قرار بگیرد

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه)  و مطرح‌شدن موضوع ایران در این نشست، با اشاره به همکاری‌های ایران و آژانس گفت: امیدواریم که این نشست در یک قالب حرفه‌ای برگزار شود و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بتواند در یک قالب حرفه‌ای و به دور از فشارهای سیاسی، ماموریت خود را انجام دهد.

وی تاکید کرد: آژانس یک سازمان حرفه‌ای و فنی است و نباید مورد استفاده و سوءاستفاده برخی از قدرت‌ها و کشورها برای اعمال فشار به دیگر کشورها قرار بگیرد.

موضوع تعرض به سفارت از سوی ما و دولت فرانسه در دست پیگیری است

کنعانی درباره تعرض به سفارت ایران در پاریس گفت: این اقدام را شدیدا محکوم می‌کنیم. این تعرض به بخش بیرونی درِ بخش کنسولی سفارت ایران صورت گرفته است. تعرض به بخش کنسولی یعنی تلاش برای اخلال در روند بخش کنسولی سفارت و تضییع حقوق شهروندانی است که برای دریافت خدمات کنسولی به طور روزانه به سفارت مراجعه می‌کنند.

وی افرود: ما مراتب اعتراض شدید خود را هم در تهران و هم در پاریس، طی یادداشت رسمی و طی دیدارهای انجام شده به مقامات دولت فرانسه ابلاغ کردیم. سفیر فرانسه در تهران در گفت‌وگوی انجام شده با مدیرکل اروپای وزارت خارجه گفت این اقدام را شدیدا محکوم می‌کنیم و این موضوع توسط مقامات و جهات ذیربط دولت فرانسه در حال پیگیری است که هم هویت این افراد روشن شود و هم این افراد تحت تعقیب قرار بگیرند. موضوع از سوی ما و دولت فرانسه در دست پیگیری است. دولت فرانسه بر اساس کنوانسیون وین متعهد به تامین امنیت و پیگیری متعرضان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد روند انتخاب سفیر جدید در فرانسه نیز گفت: روند اداری این موضوع در حال انجام است و امیدواریم که در آینده نزدیک روند اداری این موضوع تکمیل شود.

گفت‌وگوهای فنی ایران و کویت درباره میدان آرش در حال دنبال‌شدن است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد میدان نفتی آرش و اختلافات ایران و کویت در این ارتباط و ادعای مطرح شده در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در این ارتباط که «ایران حقی از این میدان نفتی ندارد»، گفت: این یک موضوع فنی است و این موضوع در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی بین ایران و کویت در حال دنبال‌شدن است.

وی با بیان این که حفظ حقوق کشور در عرصه‌های مختلف مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است و در این ارتباط غفلت نمی‌کند.تاکید کرد: موضوعات حقوقی و فنی ماهیت خود را دارند و طرح این مسائل در فضای رسانه‌ای کمک‌کننده نیست.

احتمال انجام گفت‌وگوهای جدید درباره رفع تحریم‌ها وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها و این‌که آیا انجام این مذاکرات منوط به اجرای مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است و یا اینکه همچنان در حال انجام است، تصریح کرد: مسیر مذاکره و گفت‌وگو بسته نیست و کانال‌های ارتباطی و تبادل پیام‌ها با واسطه همچنان باقی است.

وی با تاکید بر این که «انجام مذاکرات جدید منتفی نیست و ایران همواره تاکید کرده که از مسیر مذاکره و دیپلماسی برای تامین حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه استفاده می‌کند»، گفت : همواره از ابتکارات در این زمینه استقبال کرده‌ایم. مسیر مذاکره بسته نیست و احتمالا انجام گفت‌وگوهای جدید دور از ذهن نیست. احتمال انجام گفت‌وگوهای جدید با واسطه وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها