کد خبر: ۵۲۹۶۵۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری 598، الف نوشت: اخیرا حسن روحانی گفته است که ترامپ از موضع اولیه خود مبنی بر مذاکرات درباره بحث‌های موشکی، تسلیحانی و منطقه‌ای پایین آمده بود و می‌گفت علاوه بر برجام فقط درباره سوریه مذاکره کنیم اما دولت ما این امتیاز را نداد. اما چه قدر این حرف‌های روحانی قابل اعتماد است و چه قدر او روایت دقیقی را ارائه می‌دهد؟

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «سخنان آقای هیچ‌وقت با صداقت و شفافیت همراه نبوده است. اگر این طور که آقای روحانی می‌گوید بود، یعنی او به غربی‌ها و مشخصا آمریکا باج و امتیاز نداده است که کار به اینجا نمی‌رسید. وقتی ترامپ برای شرکت در نشستی به فرانسه رفته بود، همین آقایان فشار می‌آورند که دیداری انجام شود اما از داخل موافقت نشد. مسئله این است که روحانی و دوستانش اجازه دادند برجام تبدیل به یک پروژه شود که در قالب آن برجام دو، سه و چهار هم به وجود آید؛ در صورتی که اگر برجام در حد یک توافقنامه باقی می‌ماند، اصلا آمریکا چنین اجازه‌ای را به خود نمی‌داد که بگوید می‌خواهیم مذاکراتی جامع انجام دهیم و ذیل آن بخواهد درباره مسائل موشکی، تسلیحاتی و منطقه‌ای هم حرف بزند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «یک بار در نیویورک همین آقایان دنبال آن بودند که بتوانند در به نوعی با ترامپ رو به رو شوند و صحبتی داشته باشند اما نتوانستند. آنها چه طور می‌توانند به این راحتی همه‌چیز را کتمان کنند و بگویند ما امتیاز ندادیم و از این دست حرف‌ها.»

ظهره‌وند در پایان گفت: «آقای روحانی و همکارانش می‌خواهند توپ را در جای دیگری بیندازند و بگویند ما می‌خواستیم نتیجه به دست آید اما اجازه داده نشد. آنها دنبال تطهیر چهره خود هستند و احتمالا آقای روحانی می‌خواهد در ائتلافی با اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی بدهد برای همین است که این روزها مشغول تطهیر خود است اما به هر حال نمی‌تواند واقعیت‌ها را انکار کند».

او ادامه داد: «عجیب است که آقای روحانی به این شکل و به راحتی تاریخ‌سازی می‌کند. مکرون با تمایل دولت روحانی به ترامپ فشار می‌آورد که مذاکراتی را با دولت ایران انجام دهد اما همین آقایانی که امروز می‌گویند ما هیچ امتیازی به آمریکایی‌ها ندادیم، موفق به دیدار با ترامپ و مذاکره با او نشدند و البته در داخل هم با این موضوع مخالفت شد».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها