کد خبر: ۵۲۹۷۱۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
تارنمای آمریکایی «آکسیوس» از دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا با وزیر خارجه چین خبر داد و آن را بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای کاهش تنش‌ با پکن و عاملی دانست که می‌تواند زمینه را برای دیدار روسای جمهور چین و آمریکا فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری 598؛ وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد، دیدار روز یکشنبه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وانگ یی وزیر امور خارجه چین در مالت بخشی از تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش تنش با چین است.

وانگ یی، در جریان گفت‌وگوهای خود با جیک سالیوان دستیار رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی تاکید کرد که موضوع تایوان همچنان خط قرمزی در روابط واشنگتن و پکن است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

تارنمای وزارت خارجه چین به نقل از وزیر خارجه چین نوشت: موضوع تایوان خط قرمز بزرگی در روابط چین و آمریکا است که نمی‌توان از آن عدول کرد. آمریکا باید به سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشد و به تعهد خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان عمل کند.

وانگ یی همچنین تاکید کرد: «توسعه چین شتاب زیادی دارد و از منطق تاریخی اجتناب ناپذیر پیروی می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان جلوی آن را گرفت و مردم چین را نمی‌توان از حق مشروع خود برای توسعه محروم کرد.»

این در حالی است که جیک سالیوان در این ملاقات نگرانی آمریکا از بابت ارائه انواع کمک‌های چین به روسیه را ابراز کرد.

کاخ سفید امروز دوشنبه، پس از دیدار روز یکشنبه وانگ یی و سالیوان، از تمایل ایالات متحده و چین برای انجام مذاکرات بیشتر در «بالاترین سطح» در ماه‌های آینده خبر داد.

در بیانیه رسمی کاخ سفید آمده است که دیدار وانگ و سالیوان «بخشی از تلاش‌های موجود برای حفظ خطوط باز ارتباط و مدیریت مسؤولانه روابط بین دو کشور بود.»

این بیانیه می‌افزاید که گفت‌وگوها «صادقانه، واقعی و سازنده» بوده است. این دو مقام درباره «موضوعات اصلی روابط دوجانبه آمریکا و چین، مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی و جنگ روسیه علیه اوکراین» گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است: آمریکا به اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان اشاره کرده و نگرانی خود را از افزایش فعالیت نظامی چین در منطقه ابراز کرده است.

یک نماینده دولت آمریکا گفت که نمایندگان چین و ایالات متحده به مدت تقریباً ۱۲ ساعت در طول دو روز در مالت با یکدیگر ملاقات کردند.

کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که جیک سالیوان و وانگ یی در روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر در مالت در مورد امکان برگزاری دیدار بین بایدن و شی جینپینگ گفت‌وگو کردند.

دو طرف بر ادامه اجرای اجماع سران جمهوری خلق چین و ایالات متحده در بالی، حفظ تبادلات در سطح بالا بین دو کشور و انجام رایزنی‌های دوجانبه در مورد امور منطقه آسیا و اقیانوس آرام توافق کردند.

این گفت‌وگوها، جدیدترین دیدار از یک سری نشست‌های بلندپایه میان مقامات آمریکایی و چینی بود که می‌تواند زمینه‌ای برای نشست امسال میان شی جینپینگ و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باشد.

براساس گزارش این سایت، این نشست می‌تواند به «پایه گذاری» برای دیدار احتمالی بین روسای جمهوری آمریکا و چین در جریان اجلاس آسیا-یاسیفیک که نوامبر آینده در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، کمک کند.

به گزارش آکسیوس، مقامات دولت بایدن امیدوارند که شی جینپینگ، همتای چینی او در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (APEC) شرکت کند، در حالی که انتظار نمی‌رود وانگ و شی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این هفته شرکت کنند.

همچنین یک مقام عالی رتبه آمریکایی با اشاره به دیدار وانگ یی و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مالت درباره سفر امروز وانگ یی به روسیه گفت: با توجه به سفر وانگ یی به مسکو، ما مطمئناً نگرانی‌های خود را در مورد انواع کمک‌های پکن به روسیه به اطلاع جمهوری خلق چین رسانده‌ایم.

پیشتر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وانگ یی همتای چینی وی در ۱۸ سپتامبر در مسکو گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش وب‌سایت آمریکایی، دیدار سالیوان و وانگ در ادامه دیدار قبلی این دو مقام در ماه مه گذشته در وین، انجام شد.

بر اساس گزارش این سایت از کاخ سفید، دو طرف در مورد موضوعات اصلی روابط دوجانبه واشنگتن و پکن، مسائل امنیتی جهانی و منطقه‌ای، جنگ در اوکراین و موضوعات دیگر بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین کاخ سفید اعلام کرد که دو طرف متعهد به حفظ «کانال ارتباط استراتژیک» بین خود و برگزاری رایزنی‌های سطح بالا در زمینه‌های کلیدی بین ایالات متحده آمریکا و چین در ماه‌های آینده هستند.

ماه مه گذشته روزنامه چینی گلوبال تایمز جزئیات دیدار سالیوان و وانگ در وین پایتخت اتریش را که ۱۰ ساعت به طول انجامید، فاش کرد.

این روزنامه به نقل از یک مقام رسمی که از فاش کردن نام خود خودداری کرد، نوشت، این دو نفر در مورد موضوعات مهمی از جمله روابط دوجانبه، موضوع تایوان، وضعیت منطقه آسیا و اقیانوسیه و جنگ در اوکراین گفت‌وگوهای «صریح، عمیق، عینی و سازنده» انجام دادند.

در این دیدار، وانگ خاطرنشان کرد که واشنگتن باید از پکن «درک درستی» پیدا کند، ذهنیت جنگ سرد و مقابله با چین در نیمه راه را برای تقویت ثبات در روابط چین و آمریکا، کنار بگذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها