کد خبر: ۵۲۹۷۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
کارشناس دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: سه هزار و ۶۰۰ پست شغلی برای افراد دارای معلولیت آماده و قرار است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تکلیف این پست‌ها مشخص شود.

به گزارش پایاه خبری 598؛ کارشناس دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: سه هزار و ۶۰۰ پست شغلی برای افراد دارای معلولیت آماده و قرار است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تکلیف این پست‌ها مشخص شود.

منصور الله وردی افزود: اقدام مثبتی به نفع معلولین اعمال می‌شود که اگر فرد دارای معلولیت در این سهمیه قبول نشود، سهمیه‌اش محفوظ می‌ماند.

به گفته او، در چند سال اخیر، سه هزار و ۶۰۰ سهمیه استخدامی برای افراد دارای معلولیت در دستگاه‌ها باقی مانده است که افراد در سنوات گذشته یا در این سهمیه‌ها قبول نشده اند یا به طور کلی، شرکت نکرده اند.

وی با بیان اینکه این پست ها هفت سال خالی مانده است، گفت: اتفاق دیگری که افتاده این است که سهمیه حداقل سه درصد استخدام افراد دارای معلولیت با سهمیه آزاد سنجیده نمی شود بلکه نمره قبولی با نمره قبولی نفر اول فرد دارای معلولیت ملاک خواهد بود.

کارشناس دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: شغل محل، ستاره‌دار و با نفر اول سهمیه خودشان سنجیده می شود و افراد دارای معلولیت در آزمون های بعدی افراد می‌توانند شرکت کنند.

الله وردی تاکید کرد: استخدام بر اساس سهمیه حداقل سه درصد در آزمونهای ادواری که از سوی سازمان استخدامی اداری سالی دو بار برگزار می شود، کاملا رعایت می‌شود. دستگاه هایی که مجوز دارند با نمایندگان استخدامی بهزیستی جلسه می گذارند، سهمیه هر دستگاه احصا می شود و فرد غیرمعلول نمی تواند در آن سهمیه شرکت کند.

 

۳۶۰۰ سهمیه استخدامی برای افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های مختلف آماده است

نهادهای عمومی سهمیه استخدامی معلولان را رعایت نمی‌کنند

کارشناس دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: مشکل اینجاست که نهادهای عمومی مانند شهرداری ها که راسا اقدام به جذب نیرو می کنند؛ این سهمیه را رعایت نمی کنند اما کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان دارد در حال پیگیری است تا سهیمه رعایت شود.

الله وردی تصریح کرد: تصور اشتباه برخی از افراد دارای معلولیت این است که سهمیه حداقل سه درصد استخدام به این معنی است که در آن رشته شغل پذیرفته شده اند اما باید روند استخدامی را سپری کرده و در آزمون کتبی مصاحبه و معاینه شرکت کنند.

وی تاکید کرد: براساس ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، صرف شرکت در آزمون دلیل قبولی نیست.

 مطابق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دولت مکلف است که حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی را اعم از وزارتخانه ها سازمانها موسسات شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌های که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.

شرایط عمومی استخدام در دستگاههای اجرایی عبارتند از:
الف - داشتن حداقل سن بیست سال تمام و حداکثر چهل سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین با مدرک تحصیلی دکتری چهل و پنج سال.
ب - داشتن تابعیت ایران.
ج - انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان.
د - عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر.
ه- - نداشتن سابقه محکومیت جزائی موثر.
و - دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک همتراز (برای مشاغلی که مدارک همتراز در شرایط احراز آنها پیش بینی شده است).
ز - داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند براساس آئین نامه ای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
ح - اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ط - التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
تبصره ۱ - به کارگیری موقت و تعیین حقوق و مدت خدمت اتباع خارجی حسب قوانین و مقررات خاص خود انجام خواهد شد.
تبصره ۲ - استخدام افراد در دستگاههای اجرائی در مشاغل تخصصی و کارشناسی و بالاتر منوط به احراز توانایی آنان در مهارتهای پایه و عمومی فناوری اطلاعات می‌باشد که عناوین و محتوای مهارتهای مذکور توسط سازمان تهیه و ابلاغ خواهد شد.
تبصره ۳ - استخدام ایثارگران و خانواده های آنان براساس قوانین مصوب مربوط به خود خواهد بود.
تبصره ۴ - قوانین و مقررات گزینش به قوت خود باقی است.
تبصره ۵ - به کارگیری افراد با مدرک تحصیلی دیپلم و یا با حداقل سن کمتر از رقم مذکور در این ماده در موارد یا مناطق خاص برای مدت زمان مشخص و برای فرزندان شهدا صرفاً در مشاغلی که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد مجاز است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها