کد خبر: ۵۲۹۷۳۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
سخنگوی دولت در مورد منابع مالی آزاد شده در روزهای اخیر گفت: دو پرونده باز دیگر در حوزه سیات خارجی بسته شد، البته این اتفاق می توانست یکسال پیش رخ دهد و در اغتشاشات سال گذشته نقش آفرینی نمی کردند.

به گزارش پایگاه خبری 598، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه گفت: ۳۱ شهریورماه سالروز آغاز جنگ تحمیلی است؛ یاد و خاطره همه شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان دفاع مقدس را گرامی می‌داریم.

وی افزود: در هفته جاری دومین سفر ریاست محترم جمهوری به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت. همچنین روز گذشته بسته شدن دو پرونده مهم در عرصه سیاست خارجی یعنی آزادی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آزادی شهروندان به ناحق محبوس شده در آمریکا را شاهد بودیم.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در روزهای گذشته همچنین شاهد برگزاری دو رویداد مهم زیارتی اربعین و ایام شهادت امام رضا (علیه السلام) بودیم که حدود ۹ میلیون از هم‌وطنان ما در این مراسمات حضور پیدا کردند. زیارت قبول می‌گوییم به تمامی زائران و تشکر و خداقوت به همه دست اندرکاران عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲، در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، ۵۴ «کاروانسرای ایرانی» به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: استانداران ایلام و هرمزگان در هیات دولت حاضر شدند و گزارش پیشرفت مصوبات سفرهای استانی را ارایه کردند و کمبودها مطرح شد و تصمیم گیری های لازم اتخاذ شد.

سخنگوی دولت گفت: تقریبا همه دستگاه‌ها حساب های اصلی و فرعی خود را به حساب خزانه تبدیل کرده اند و کمتر از ۴۰ حساب فرعی و اصلی به حساب واحد خزانه وصل نشده اند.

سخنگوی دولت در مورد تحریم سه رسانه ایرانی در روزهای اخیر تصریح کرد: تحریم رسانه های ایرانی دست و پا زدن تکراری از سوی غرب برای سرکوب شفافیت و حقیقت است و به روشنی نشان می دهد که آمریکایی ها چقدر واهمه دارند که رسانه های حق طلب و پیشرو دیده شوند و از سوی دیگر به روشنی استاندارد دوگانه را در سیاست‌های ایالات متحده را نشان می دهد.

وی ادامه داد: ایالات متحده میلیاردها دلار برای حمایت از رسانه های تروریستی هزینه می کند و در مقابل تحمل شنیدن رسانه مستقلی که بخواهد صدای متفاوتی از صدای خودش را منتقل کند را ندارد. پیش از این هم شاهد چنین اقداماتی بودیم.

بهاردی جهرمی تصریح کرد: به صورت خاص به همکاران‌مان در خبرگزاری‌های تسنیم، فارس و پرس تی وی تبریک می گویم. این تحریم نشان می‌دهد این رسانه ها توانسته‌اند در میان انبوه این دروغ پراکنی ها، صدای حقیقت را منتقل کنند که این‌گونه وادار شده‌اند دست به تحریم آنها بزنند.

سخنگوی دولت  در مورد  برنامه ده ساله صنعت فضایی کشور تصریح کرد: بعد از حدود ده سال تعطیلی شورای عالی فضایی، شاهد برگزاری دو جلسه شورای عالی فضایی بودیم. برنامه ۱۰ ساله فضایی یکی از مهمترین سندهای بالادستی حوزه فضایی کشورمان است که در دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به تصویب اعضا و تایید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران رسید.

وی افزود: مطابق این سند، جمهوری اسلامی ایران با اجرای این سند در منطقه سرآمد توسعه فناوری فضایی بومی خواهد شد و ما شاهد افزایش بهره‌وری شهروندان، کسب و کارها و دولت از خدمات و فناوری‌های فضاپایه به عنوان جزء جدایی ناپذیری از زیست امروز در جهان، خواهیم بود. این سند حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که در مهمترین بخش، ایران در پایان این برنامه یعنی در سال ۱۴۱۰ به قطب منطقه‌ای ارائه خدمات فضایی به ویژه در حوزه ارائه خدمات پرتاب تبدیل خواهد شد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در این زمینه پایگاه فضایی چابهار که هم‌اکنون با مدیریت سازمان فضایی ایران در حال ساخت است، به پایگاهی برای انجام پرتاب‌های بین‌المللی تبدیل می‌شود. در حوزه‌های مختلف دیگر از جمله طراحی و ساخت انواع ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی و راداری نیز، برنامه‌های مفصلی در این برنامه دیده شده که نشأت گرفته از توانمندی‌های کشور در حوزه دانش فضایی و زیرساخت‌های موجود در کشور است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی نیز در این برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و نقش‌های مختلفی در سرتاسر این برنامه برای آنها در نظر گرفته شده است، بطوری که هر جایی که توانمندی لازم در شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های توسعه فناوری و یا ارائه خدمات وجود دارد. دولت و شخص رئیس‌جمهور پیگیر اجرای این برنامه هستند و سازمان فضایی ایران نیز با قوت در حال پیشبرد اهداف این برنامه است.

سخنگوی دولت در مورد منابع مالی آزاد شده در روزهای اخیر گفت: دو پرونده باز دیگر در حوزه سیسات خارجی بسته شد، البته این اتفاق می توانست یکسال پیش رخ دهد و در اغتشاشات سال گذشته نقش آفرینی نمی کردند.

وی افزود: این منابع امروز قابلیت بهره برداری از سوی بانک مرکزی ما دارند. هزینه جابه جایی پول، از سوی ایران پرداخت نشده است از سوی طرف ثالث پرداخت شده است.منابعی که دیروز آزاد شدند حتی در زمان اجرای برجام امکان دسترسی به آن وجود نداشت (براساس اسناد) که این مسأله موفقیت بسیار چشمگیر است.

بهادری جهرمی در مورد برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه توسعه باید در چارچوب سیاست های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه تدوین شود. قانون برنامه، سند نگارش همه آرمان ها نیست و برنامه به معنای اولویت بندی و زمانبندی است. قانون برنامه باید مبتنی بر لایحه دولت تنظیم و تدوین شود. دولت نیز لایحه برنامه هفتم توسعه را منطبق با سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم که در (۲۶) بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بوده تنظیم نمود و احکامی پیش بینی شده در آن دقیقاً ناظر بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تنظیم شد.

وی افزود: درخواست ما از همکاران عزیز در مجلس شورای اسلامی این است که مبتنی بر لایحه دولت قانون تدوین شود. حسب بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۱۰۶ حکم از لایحه در مصوبات کمیسیون حذف شده است. بیش از ۹۹۰ حکم جدید به لایحه دولت الحاق شده که در اثر تصویب احکام تکلیفی مالایطاق و تعیین اهداف کمی غیر واقعی، تحمیل خواهد شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با اعمال این تغییرات، عملاً طرح جدیدی از سوی مجلس تدوین شده که بخشی از برنامه های دولت نیز در آن مندرج است. بیش از ۲۷ مورد ساختارهای اداری جدید و گسترش تشکیلات دولت در مصوبات تکلیف شده است. بیش از ۱۷ مورد نظامات خاص و تبعیض آمیز حقوق و دستمزد ایجاد شده است. برخی مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه، صرف‌نظر از غیر واقعی بودن، اهداف پیش‌بینی شده و غیر قابل اجرا بودن بسیاری از احکام آن، شکاف بین منابع و مصارف دولت و کسری بودجه را تشدید خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها