کد خبر: ۵۲۹۹۳۵
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۰۴ مهر ۱۴۰۲
فارس در مطلبی تاریخی نوشته است؛ اسرائیلی‌ها که در زمان پهلوی دوم به رسمیت شناخته می‌شوند ترجیح می‌دهند در دشت قزوین پروژه‌ای را راه‌اندازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری 598، فارس در مطلبی تاریخی نوشته است؛ اسرائیلی‌ها که در زمان پهلوی دوم به رسمیت شناخته می‌شوند ترجیح می‌دهند در دشت قزوین پروژه‌ای را راه‌اندازی کنند.

در ادامه بخش هایی از این مطلب را بخوانید:

  • رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خود در ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۸۲ در جمع مردم قزوین فرموده بودند: «بعد از انقلاب، نگاه به همه مناطق کشور- از جمله قزوین- نگاه ویژه‌ای بوده و با دوران های گذشته متفاوت بوده است؛ نگاه خدمت‌رسانی.
  • خدای متعال از امکانات طبیعی به مردم این منطقه بسیار داده است. همان‌طور که امام جمعه محترم اشاره کردند، این استان دارای خاک و استعداد کشاورزی و دشت پُربرکت است. آبها را هم باید مهار کرد. مقداری کار کرده‌اند، مقداری دیگر هم باید تلاش و کار کنند.»
  • در واقع تاکید مقام رهبر معظم انقلاب به مسوولان این بود که دشت قزوین را دریابند و توجه و تاکید ایشان به خوبی اهمیت دشت قزوین را نشان می دهد و باید مورد توجه ویژه مسوولان قرار می گرفت اما اینکه پیگیری ها برای توجه به این دشت و احیای آن تاکنون چقدر بوده، از حال و روز بحرانی دشت می توان فهمید.
  • اسرائیلی‌ها که در زمان پهلوی دوم به رسمیت شناخته می‌شوند ترجیح می‌دهند در دشت قزوین پروژه‌ای را راه‌اندازی کنند.
  • جالب است بدانید در این پروژه اسرائیلی ها می‌آیند و از دولت وقت حدود ۵۰ میلیون دلار وام می‌گیرند و اذعان می‌کنند که می‌خواهند شهر را به سبک نوین از نظر صنعتی، کشاورزی و آبادانی توسعه ببخشند که سازمان عمرانی به نام «سازمان عمرانی دشت» قزوین را برای اولین بار افتتاح می‌کنند تا به صورت سازمان یافته بتوانند پروژه را کنترل کنند. وزیر وقت اسرائیل یک بار در سال ۱۳۴۱ پس از زلزله بویین زهرا و یک بار در سال۱۳۴۳ پس از شروع پروژه به قزوین می‌آید. در سال ۱۳۴۴، ،۴۰۰ اسرائیلی در دشت قزوین مستقر می‌شوند تا یک دهکده اسرائیلی راه‌اندازی کنند.
  • اسرائیلی‌ها در طرح خود قول داده بودند که پس از ۱۰ سال با اصول جدید کشاورزی و بهره گیری از ۵۳۵ میلیون متر مکعب آبی که وجود داشت و چاه‌های عمیقی که حفر کرده بودند بتوانند دشت قزوین را کنترل کنند.
  • حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق از سوی اسرائیلی ها به شدت به قنات روستاها آسیب زده، معتقد است ملاک اسرائیلی ها سود حداکثری در مدت زمان کوتاه بوده است.
  • قبل از اینکه ۱۰ سال اسرائیلی ها برای اجرای پروژه کامل شود، اعراب با اسرائیلی‌ها بسیار مشکل داشتند و دولت آمریکا هم از آنها حمایت می‌کرد. در آن برهه گفته می شد شاه به اسرائیلی‌ها خیلی بها داده و حتی یکی از شهرها را اسرائیلی کرده که منظور قزوین بوده است.
  • مدتی بعد شاه به مرور به فکر راندن اسرائیلی‌ها می‌شود که پس از رفتن آنها، زیان ۲۰ میلیون دلار برجای مانده از ۵۰ میلیون دلار وام اخذ شده به عنوان بار مالی بر دوش دولت می افتد.
  • اسرائیلی‌ها می‌خواستند ۲۶۰ حلقه چاه در دشت قزوین حفر کنند، در آن دوران ۱۵۰ حلقه چاه حفر توسط شده بود و ۱۱۰ حلقه چاه باقی مانده را قصد داشتند خارج از شهر حفر کنند که تعاملات ایران و اسرائیل به هم می‌خورد.
  • زمانی که اسرائیلی ها در دشت قزوین مشغول حفر چاه بودند از دولت شاه درخواست می‌کنند که حفر چاه ممنوع شود. پس از این درخواست، اصلاحات ارضی رخ می‌دهد و سبب می‌شود کشاورزان موافقت کنند که اراضی کم آب برتر به دولتی‌ها و شاه برسد و بخش‌هایی که آبرسانی بهتر داشت به آنها برسد اما به دلیل ممنوع بودن استفاده از چاه‌ها، کشاورزان نمی‌توانستند از آب چاه ها استفاده کنند و خشکسالی اتفاق افتاد و کشاورزان با مشکل مواجه شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها