کد خبر: ۵۳۰۰۶۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۰۸ مهر ۱۴۰۲
گزارشی از سفر روز جمعه رئیس‌جمهور به اصفهان:
صنایع قدیمی اصفهان در دل فلوات ایران از آب روان عمان سیراب می‌شوند. قرار است صنایع جدیدی در کار نباشد و در مرحله دوم طرح آب‌رسانی، زنده‌رود باغ‌کاران هم نفسی بکشد و آب عمان به مصارف کشاورزی و شرب هم برسد

به گزارش پایگاه خبری 598، باز هم جمعه‌ای دیگر و خبری دیگر، این‌بار خبر به گوارایی آب و از جنس غلبه بر نگرانی‌های فرونشست زمین و هدررفت آب شرب و کشاورزی در صنایع است؛ «آغاز اجرای مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۶ میلیون‌نفری». اهمیت موضوع از آنجاست که نرخ فرونشست زمین در این استان بالاست و مهم‌ترین عامل آن نیز استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و خشکی زاینده‌رود است، البته صنایع آب‌بر همواره در مظان اتهام چنین رخدادی هستند. حال انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست، برداشت صنایع از آب زاینده‌رود قطع و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط‌زیست صرف خواهد شد. در مرحله نخست، سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به اصفهان انتقال داده می‌شود. هزینه اجرای مرحله نخست این طرح ۵/۲۵ هزارمیلیارد تومان و مرحله دوم ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و تمامی هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تأمین خواهند کرد. هدف از طرح راهبردی انتقال آب عمان به اصفهان، برخلاف شعار‌های ظاهراً تبلیغاتی و انتخاباتی برخی چهره‌های سیاسی یا دلسوزی برخی دیگر، توسعه صنعت در اصفهان نیست بلکه هدف قطع وابستگی آبی صنایع استان به منابع آب زیرزمینی و زاینده‌رود و بخشی از بسته راهکار‌های احیای زاینده‌رود و تأمین آب شرب عنوان شده است.

سیدابراهیم رئیسی صبح روز جمعه در جریان سفر‌های آخر هفته‌ای به استان‌های مختلف، به منظور بازدید و افتتاح چند پروژه و حضور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) به استان اصفهان سفر و ضمن بازدید از مرحله اول اجرای طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد. عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و هم‌اینک در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است. طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است. انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود از سوی صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید. اجرای این طرح فقط با هدف تأمین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحد‌های صنعتی آب‌بَر در دستور کار نیست.

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در توضیح این طرح به «ایرنا» گفته است: «در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود. هزینه اجرای مرحله نخست اجرای طرح ۵/۲۵ هزار میلیارد تومان و مرحله دوم ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است و تمام هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تأمین خواهند کرد.» به گفته وی «مرحله نخست طرح از مهر پارسال آغاز شده است و هم اکنون در ۲۴جبهه کاری در این فاصله ۵۲۰ کیلومتری ۱۴پیمانکار در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان سال مرحله نخست آن اجرایی شود. با اجرای این طرح آب روستا‌ها و شهر‌های مسیر در استان تأمین خواهد شد و در اجرای انتقال از دریای عمان، آب در مبدأ شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.»

بهره‌برداری از سومین واحد نیروگاهی صنایع
سیدابراهیم رئیسی همچنین پیش از ظهر روز جمعه، دستور بهره‌برداری از واحد اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات را صادر کرد. عملیات اجرایی این نیروگاه بر اساس ماده ۴ قانون رفع موانع تولید و طبق برنامه اعلامی وزیر نیرو برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق خودتأمین از سوی صنایع، از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم شروع و هم اینک به مرحله بهره‌برداری رسیده است. نیروگاه فولاد مبارکه سومین واحد نیروگاهی خودتأمین صنایع است که تاکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده و وزارت نیرو در مجموع عملیات احداث ۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه صنایع را در دولت سیزدهم آغاز کرده است. این نیروگاه ایرانی پیشرفته با راندمان بالا و رعایت مسائل زیست‌محیطی با کاهش آلایندگی به میزان ۱۵ درصد، به دست صنعتگران و مهندسان ایرانی با مشارکت ۷۶ شرکت در تأمین، ساخت و نصب تجهیزات ساخته شده است. دو واحد نیروگاهی صنایع هم پیش از این در سمنان و کرمان به بهره‌برداری رسیده است. بهره‌برداری از واحد اول این نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی و دیگر نیروگاه‌های خودتأمین صنایع در راستای اجرای برنامه وزارت نیرو برای احداث نیروگاه جهت تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از سوی صنایع اجرا می‌شود؛ برنامه‌ای که به موجب ماده ۴ قانون رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت تا بخش قابل توجهی از ناترازی در صنعت برق کشور را بر طرف کند.

پیگیری جداسازی برق صنایع از شبکه برق خانگی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سیدابراهیم رئیسی ظهر روز جمعه در جریان سفر به استان اصفهان، در مراسم بهره‌برداری رسمی از فاز نخست نیروگاه برق خودتأمین ۹۱۴ مگاواتی مجتمع فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های همه دست‌اندرکاران این مجتمع صنعتی و تولیدی گفت: رشد تولید از ضرورت‌های جدی امروز کشور است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشور در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های زیادی داشته است، افزود: شرط اساسی تداوم این پیشرفت‌ها و نیز تحقق و موفقیت اقتصاد مقاومتی، رشد، رونق و استقلال تولید به‌ویژه در زمینه صنایع مادر است.

رئیسی با بیان اینکه فولاد از صنایع زیرساختی و مادر است، بر اهمیت تکمیل زنجیره تولید در صنایع مختلف تأکید کرد و اظهار داشت: کامل‌شدن زنجیره تولید اقدام بسیار مناسب و صحیحی است و علاوه بر اینکه جلوی خام‌فروشی را می‌گیرد، باعث ارتقای ارزش افزوده خواهد شد که این در کنار رشد کمی و کیفی تولید، رشد اقتصاد کشور را به دنبال دارد. رئیس‌جمهور در ادامه به برنامه دولت برای جدا کردن برق صنایع از شبکه برق خانگی اشاره کرد و ادامه داد: این جداسازی که امروز گام‌های عملی جدی نیز در زمینه تحقق آن برداشته شده است، اقدام بسیار مهمی است تا تأمین برق صنایع تحت فشار تأمین برق خانگی دچار اختلال نشود. این سیاست در عرصه تأمین آب و برق صنایع با قوت دنبال خواهد شد.

رئیسی گام مهم بعدی را تولید فولاد سبز عنوان کرد که در کشور ظرفیت‌های مناسبی برای دسترسی به آن از جمله در زمینه تأمین مواد اولیه وجود دارد و تصریح کرد: با تحقق اهداف در نظر گرفته شده در این عرصه، ایران که در حال حاضر رتبه دهم تولید فولاد در جهان را دارد، به جایگاه اولین‌ها در این عرصه ارتقا خواهد یافت. این پیشرفت‌ها تولید قدرت و از اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌ها صیانت می‌کند. رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش دشمن برای ضربه‌زدن به اقتصاد کشور و معیشت مردم خاطرنشان کرد: تمام تلاش دشمن این بود که تولید کشور را دچار توقف و عقبگرد کند، اما اعلام نرخ رشد قابل توجه بهار امسال از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، دشمن را گیج می‌کند که چگونه کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌ها و تهدیدهاست، این میزان پیشرفت دارد.

افتتاح تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان
سیدابراهیم رئیسی عصر روز جمعه در سومین برنامه سفر یک‌روزه خود به استان، پروژه تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان را به طور رسمی افتتاح کرد. طرح بزرگ تصفیه گازوئیل با سرمایه‌گذاری ۶هزارو۷۸۴میلیارد تومان و ۵۱۱میلیون یورو در پالایشگاه اصفهان اجرا شده است و برآورد افزایش سودآوری آن ۲۶۳میلیون دلار در سال پیش‌بینی می‌شود.

روزانه ۳۶۰تن گوگرد از گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان با اجرای این طرح جداسازی می‌شود و میزان گوگرد آن از ۱۰هزار به ۱۰PPM تقلیل می‌یابد. این پروژه در زمان حاضر ظرفیت تصفیه ۱۲۰هزار بشکه سوخت در روز را دارد. تولید روزانه ۱۶میلیون لیتر گازوئیل و سوخت پاک منطبق با استاندارد «یورو۵» که موجب جلوگیری از انتشار روزانه ۳۰۰تن گوگرد در هوای کلانشهر‌های کشور می‌شود، از ویژگی‌های این پروژه است. ۱۵هزارمیلیارد ریال صرفه‌جویی در بخش اجرای پروژه و ارزآوری معادل ۱۸۰هزارمیلیارد ریال از محل عدم‌النفع به ازای یک‌میلیون‌و۲۵۰هزار دلار از دیگر دستاوردهای اجرای این پروژه است.

۹۰درصد از تجهیزات «طرح ملی تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان» از سوی تولیدکنندگان داخلی تهیه شده است و با بهره‌برداری از آن در پالایشگاه اصفهان روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل «یورو‌۵» تولید می‌شود. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود بازگشت سرمایه این شرکت، کمتر از ۱۸ماه خواهد بود و پس از اتمام پروژه، سود هلدینگ پتروپالایش اصفهان با نرخ‌های فعلی از ۳۰همت به ۱۲۵همت افزایش می‌یابد. رئیس‌جمهور به منظور شرکت در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است، دیروز وارد اصفهان شد.

بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح، افتتاح فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷مگاوات و آغاز بهره‌برداری از پروژه تصفیه گازوئیل (DHT) پالایشگاه اصفهان جزو برنامه‌های سفر دیروز رئیس‌جمهور به اصفهان است.

شرکت پالایش نفت اصفهان (پالایشگاه اصفهان) هم‌اکنون وظیفه تأمین افزون بر ۲۵درصد از سوخت کشور را بر عهده دارد. بنزین و گازوئیل از محصولات اصلی تولیدی این شرکت به شمار می‌آید، به طوری که سوخت ۱۶استان از جمله اصفهان را تأمین می‌کند.

 
منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها