کد خبر: ۵۳۰۷۸۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۰۱ آبان ۱۴۰۲
نگاهی به عملکرد نظامی ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم؛
ابر رزم ناو یاماتو مخرب ترین کشتی ساخته شده طی تاریخ بود و برای شکست تعداد زیادی از نیروهای دریایی دشمن طراحی شده بود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از پارسینه، ساخت ابر رزم ناو یاماتو در ۴ نوامبر ۱۹۳۷ در زرادخانه دریایی کوره در استان هیروشیما آغاز شد. 

یاماتو در ۱۶ دسامبر ۱۹۴۱، تنها ۹ روز پس از حمله غافلگیرانه ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده در پرل هاربر، به میدان آمد. یاماتو در زبان ژاپنی به معنی توازن یا هماهنگی بزرگ است.

ابر رزم ناو یاماتو یک شگفتی فناوری بود که می توانست هر کشتی را با قدرت آتش مخرب خود از بین ببرد و عملاً در برابر هر سلاح کشتی غیرقابل نفوذ بود. مجهز به تفنگ اصلی ۱۸.۱ اینچی بود که می توانست ۳۲۱۹ پوند شلیک کند. در مورد رادار، تکنسین های ژاپنی سیستم جامعی را نصب کردند که شامل آرایه های هوا به سطح، سطح به سطح و هیدروفون بود. اندازه و تسلیحات سنگین ابر رزم ناو یاماتو بخشی از تلاش عمدی ژاپنی ها برای ساخت ناوهای جنگی برتر از همتایان آمریکایی خود بود. ابر رزم ناو یاماتو، ۲۵۶ متر طول داشت، ۳۹ متر پهنا داشت و زمانی که در آب قرار می گرفت همیشه ده متر ان، زیر آب بود.

۷۱۰۰۰ تن وزن داشت و ۸ ضد هوایی نیز بر روی آن نصب بود.

در اوایل دهه ۱۹۳۰، دولت نظامی ژاپن رویای امپراطوری را در سر داشت. در سال ۱۹۳۴ ژاپن از معاهده نیروی دریایی واشنگتن خارج شد که محدودیت‌هایی را برای اندازه و قدرت کشتی‌ها تعیین می‌کرد تا بتواند کشتی‌ها و ناوهای هواپیمابری بسازد که بتوانند با ایالات متحده، بریتانیا و دیگر قدرت‌های بزرگ رقابت کنند. نیروی دریایی امپراتوری ژاپن قصد داشت پنج کشتی جنگی کلاس یاماتو بسازد، اما فقط یاماتو و موساشی تکمیل شدند.

یاماتو و موساشی بخشی از یک گروه ضربت بزرگ بودند که برای مقابله با نیروی تهاجم آمریکایی در لیته در اواسط اکتبر ۱۹۴۴ حرکت کردند. در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۴ در جریان جنگ جهانی دوم، هواپیماهای آمریکایی موفق شدند موساشی را غرق کنند.

اگرچه ابر رزم ناو یاماتو فوق العاده قدرتمند بود، اما از ارتفاع نسبتاً پایینی رنج می برد و سرعت موتورهای آن ضعیف بود.

یاماتو قادر به دستیابی به سرعت های بالاتر از ۲۷ گره نبود و این امر باعث می شد که نتواند با اکثر رزمناوها و ناوهای هواپیمابر ژاپنی همگام شود.

 

از سوی دیگر آمریکا رزم ناوی را ساخت به نام uss ivoa که در مقایسه با رزم ناو ژاپنی کوچکتر بود اما موتورهای قدرتمندی داشت و دو برابر رزم ناو ژاپنی سرعت داشت.

بعد از نابودی موساشی، ژاپن در نبردهای دیگر با متفقین مجبور به عقب نشینی های متعدد می شود.

 در هفتم آوریل ۱۹۴۵، رزم ناو ژاپنی یاماتو، با دستور فرمانده نیروی دریایی ژاپن، دوباره در میدان جنگ حاضر می شود. آمریکایی ها به جای رویارویی مستقیم با این رزم ناو از هواپیماهای مختلف خود برای بمباران سنگین استفاده می کنند و در نهایت نیز این هیولای ژاپنی در شمال اوکیناوا، منفجر شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها