کد خبر: ۵۳۰۸۵۱
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۰۳ آبان ۱۴۰۲
ایهود باراک نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی که عهده‌دار هدایت کابینه این رژیم در سال‌های اول انتفاضه دوم فلسطین بود، به برخی از چالش‌های بزرگ رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس اذعان کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایرنا، باراک در مصاحبه با نشریه نیوزویک، چهار چالش را برای رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس در غزه تشریح می‌کند؛ عواملی که طبق گزارش‌ها تا کنون دست و پای رژیم صهیونیستی را برای حمله زمینی به غزه بسته است.

درحالیکه بسیاری در خصوص گسترش جنگ به سراسر منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کردند، باراک با اذعان به ترس رژیم صهیونیستی از این اتفاق گفت که یک چالش، نگرانی از این است که این جنگ می‌تواند به جبهه شمالی نیز گسترش پیدا کند جاییکه تل آویو نه تنها با حماس در غزه روبرو است بلکه متعاقبا با حزب‌الله و احتمالا با سلول‌های خفته حماس، جهاد اسلامی یا سایر گروه‌ها در کرانه باختری مواجه خواهد شد.

وی مدعی شد «حتی احتمالا تل آویو با برخی از شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران که به سوریه اعزام شدند، روبرو می‌شود». نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی همچنین اعتراف کرد که این رژیم هیچ علاقه‌ای به گسترش جنگ به شمال ندارد.

باراک در ادامه چالش دیگری برای رژیم صهیونیستی متصور است مبنی بر اینکه بعد از حماس چه کسی می‌تواند غزه را اداره کند. رژیم صهیونیستی مدعی شده حماس را نابود خواهد کرد درحالیکه با توجه به قدرت حماس که در عملیات طوفان الاقصی آن را نشان داد، این کار با توجه به نظر کارشناسان ممکن نخواهد بود.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در این خصوص توضیح داد: اگر ارتش بتواند تمام نوار غزه را از هر گونه دارایی فیزیکی حماس پاکسازی و نیروی جنگی آن را نابود کند، آنگاه باید غزه را به کسی تحویل دهد. اسرائیل قصد ندارد تا ۱۰، ۲۰ سال آینده به غزه بازگردد.

به نوشته نیوزویک، یکی از نامزدهای احتمالی، تشکیلات خودگردان فلسطین است که کرانه باختری را با ریاست محمود عباس هدایت می‌کند. اما همانطور که نیوزویک در هفته‌های منتهی به جنگ کنونی گزارش کرد، «تشکیلات خودگردان در حال حاضر با یک بحران تاریخی مشروعیت مواجه است و حماس به طور فزاینده‌ای عباس و حزب سکولار فتح را از نظر محبوبیت و حمایت تحت الشعاع قرار داده است».

باراک به طور مستقیم به موضوع اداره غزه پرداخت و یادآور شد؛ زمانی که به عنوان وزیر جنگ خدمت می‌کرد، در زمان اولین جنگ بزرگ رژیم صهیونیستی با غزه به رهبری حماس در سال ۲۰۰۸، به عباس و حسنی مبارک رئیس جمهور وقت مصر، پیشنهاد ایجاد یک نیروی چند ملیتی عربی را داد تا پس از شکست حماس برای یک دوره سه تا شش ماهه وارد غزه شود و امکان بازگشت دولت تشکیلات خودگردان فراهم آید، اما آنها پیشنهاد او را رد کردند.

چالش دیگری که باراک به آن اشاره کرد پایبندی به قوانین بین‌المللی در جنگ است، هرچند طبق گزارش سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری تا اینجا رژیم صهیونیستی با حملات متعدد به مراکز غیرنظامی و استفاده از فسفر سفید در مناطق غیرنظامی بسیاری از این قوانین را زیر پا گذاشته است.

باراک زمانی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که عامل اجرای جنایت‌های تل آویو علیه فلسطینی‌ها است را بر عهده داشت. وی مهر تایید بر روی کشتار غیرنظامیان در نوار غزه زد و گفت که شمار قابل توجهی غیرنظامی که در مساله دخیل نیستند جان خود را از دست می‌دهند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سال‌های ابتدایی انتفاضه دوم فلسطین، همچنین چالش بزرگ دیگر اسرائیل را اسرا در غزه می‌داند. باراک به پیچیدگی‌های فنی هر گونه تلاش نظامی برای نجات آنها نیز اشاره‌ای کرد.

به اعتقاد باراک، چنین عملیاتی برای اینکه دقیق باشد نیاز به اطلاعات قابل توجهی دارد در صورتیکه «حتی تقریبا» مشخص نیست اسیران کجا هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها