کد خبر: ۵۳۱۱۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) نوشت: رابرت مود، رئيس هيات ناظران سازمان ملل در سوريه در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان داشت: طرح كوفي عنان، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه تنها با همكاري همگان در اين كشور قابل اجرا است.

وي در ادامه افزود: وظيفه ناظران بين المللي در سوريه توجه به سخنان و اظهارات ساكنان اين كشور و زير نظر داشتن روند آتش بس است.

مود همچنين عنوان داشت: تعداد ناظران در سوريه تاكنون به 60 تن رسيده و قرار است اين تعداد تا 300 تن افزايش يافته و در تمام استان‌هاي سوريه مستقر شوند. گزارش‌هاي ناظران براساس مشاهدات ميداني آنها تهيه شده و به نهادهاي حقوق بشري داده مي‌شود.

وي گفت: هيات ناظران سازمان ملل در سوريه شاهد همكاري‌هاي خوبي از طرف دولت اين كشور بوده است كه اين مساله به تحقيقات ميداني ناظران و مستندسازي وقايع كمك مي‌كند.

مود پيشتر عنوان داشته بود كه حضور ناظران سازمان ملل در سوريه در راستاي تحقق امنيت در اين كشور انجام مي‌شود.

از سوي ديگر ميشل سليمان، رئيس جمهوري لبنان عنوان داشت: ايده ارسال سلاح به مخالفان سوري جنايتي مضاعف به شمار مي‌آيد كه به هيچ عنوان در برخورد با اين جنايت سهل انگاري نخواهيم كرد.

وي در ادامه افزود: تمام كساني كه در جريان ارسال سلاح به سوريه از طريق كشتي لطف الله 2 دست داشتند مجازات خواهند شد. اطلاعاتي در خصوص كساني كه قصد داشتند اين سلاح‌ها را تحويل بگيرند به دست آمده و تحقيقات در اين خصوص ادامه دارد.

سليمان گفت: مذاكرات ميان سوريه و لبنان مذاكراتي پي در پي است و لبنان خود را در امور داخلي سوريه دخالت نمي‌دهد تا درگيري‌هاي موجود در اين كشور افزايش نيابد.

رئيس‌جمهور لبنان انجام مذاكرات ميان اقشار مختلف جامعه سوريه را بهترين راهكار براي توقف خشونت‌ها در اين كشور و تحقق دموكراسي خواند.

وي در ادامه افزود: مداخله در امور داخلي سوريه به نفع لبنان نيست و نبايد اجازه دهيم از طريق لبنان سلاحي به سوريه قاچاق شود.

از سوي ديگر دادگاه لبنان 21 تن از جمله كادر كشتي حامل سلاح لطف الله 2 را كه توسط ارتش لبنان مصادره شد، فرا خواند. 13 تن از اين افراد سوري بوده و در ميان آنها افرادي از مصر، هند، لبنان و ليبي نيز ديده مي‌شوند.

الكساندر لوكاشويچ، سخنگوي وزارت خارجه روسيه نيز عنوان داشت: روند اجراي طرح كوفي عنان در سوريه در جريان است گرچه نمي‌توان گفت به طور كامل انجام شده اما ميزان خشونت‌ها در اين كشور كاهش يافته است.

وي در ادامه افزود: ناظران سازمان ملل مواردي را از نقض آتش بس در سوريه از سوي دو طرف ثبت كرده‌اند. مسكو با ارزيابي‌هاي افراطي در خصوص انتقاد از شرايط موجود در سوريه موافق نيست. برگزاري انتخابات پارلماني آتي در اين كشور بيانگر آن است كه مسئولان سوريه خواهان توقف خشونت‌ها هستند.

اين در حالي است كه به دنبال حمله گروه‌هاي مسلح به نيروهاي نظامي سوريه در ادلب دست كم سه تن از اين نيروها كشته شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها