کد خبر: ۵۳۱۱۹۴
زمان انتشار: ۱۵:۲۴     ۱۳ آبان ۱۴۰۲
دولت مصر در سایه تورم بالای این کشور، برای دومین بار در سال جاری میلادی قیمت بنزین را ۱۴ درصد افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری 598، مصر قیمت بنزین را تا ۱۴.۳ درصد افزایش داد. این دومین بار است که مصر در سال جاری قیمت بنزین را افزایش می‌دهد.

کمیته قیمت گذاری فرآورده‌های نفتی دولت مصر قیمت‌ها را به شرح زیر افزایش داد: بنزین با اکتان ۸۰ با ۱.۲۵ پوند افزایش، به ۱۰ پوند (۰.۳۲۴۱ دلار) بنزین با اکتان ۹۲ با قیمت ۱.۲۵ پوند به ۱۱.۵۰ پوند رسید و قیمت بنزین با اکتان ۹۵ با یک پوند افزایش به ۱۲.۵۰ پوند رسید.( دلار در مصر در حال حاضر معادل ۳۰.۸۵ پوند است.)

این کشور قیمت گازوئیل را در ۸.۲۵ پوند در هر لیتر ثابت نگه داشت، در حالی که در ماه مه گذشته قیمت گازوئیل را افزایش داده بود.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد که افزایش قیمت انواع بنزین در بازار محلی باعث کاهش شکاف قیمتی بین هزینه تهیه بنزین و قیمت فروش آن در مصر می شود. این تصمیم از صبح روز جمعه اجرایی شد.

این در حالی است که مصر طی هفته‌های گذشته با کمبود شدید برق و خاموشی‌های مکرر هم روبه‌روست. به دنبال تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه صادرات گاز این رژیم به مصر نیز متوقف شده که این امر بر کمبود سوخت نیروگاه‌های مصر و خاموشی در این کشور تاثیرگذار بوده است.

قیمت گذاری سوخت در مصر از سال ۲۰۱۹ مورد بازنگری سه ماهه قرار گرفته است و در این بررسی، قیمت‌ها در بازارهای جهانی و نرخ ارز مطابق با تعهدات قبلی با صندوق بین المللی پول در نظر گرفته می‌شود.

مارس گذشته، مصر قیمت بنزین فروخته شده به مصرف کننده نهایی را برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ افزایش داد، در حالی که در ماه مه گذشته قیمت گازوئیل را افزایش داد.

دولت مصر در ماه مه گذشته اعلام کرد که یارانه فرآورده های نفتی برای سال مالی جاری - که از ابتدای ژوئیه گذشته آغاز شد - بالغ بر ۱۱۶ میلیارد پوند (۳.۷۴ میلیارد دلار) بوده است.

نرخ بهره

بانک مرکزی مصر پنجشنبه گذشته به دنبال تصمیم خود مبنی بر ثابت نگه داشتن نرخ بهره اعلام کرد که نرخ تورم اصلی سالانه برای سومین ماه متوالی شاهد کاهش بوده و در سپتامبر به ۳۹.۷ درصدی رسید در مقایسه با ۴۰.۴ درصدی که در آگوست گذشته بوده است.

در گزارش بانک مرکزی مصر آمده است که نرخ سالانه تورم عمومی در شهرها همچنان روند صعودی خود را ادامه داد و سپتامبر سال گذشته ۳۸ درصد را به ثبت رساند که ناشی از افزایش تورم مواد غذایی همزمان با کاهش نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی بود.

روز پنجشنبه، بانک مرکزی مصر با توجه به کاهش نرخ سالانه تورم اصلی، برای دومین بار متوالی، نرخ های بهره کلیدی را بدون تغییر نگه داشت.

آخرین باری که این بانک نرخ سود را افزایش داد در جلسه‌ای بود که در سوم آگوست برگزار شد.

در یکی دو سال اخیر مصر شاهد افزایش تورم و کاهش تقریباً ۵۰ درصدی ارزش پوند بوده است و بازارهای محلی از سال گذشته همچنان تحت تأثیر کاهش ارزش پوند در برابر دلار قرار دارند که در قیمت واردات از خارج، علاوه بر افزایش قیمت تمام شده تولید در داخل تاثیر گذاشته است.

از مارس ۲۰۲۲، قاهره نرخ مبادله پوند را سه بار کاهش داده و از میانگین ۱۵.۷ پوند در برابر یک دلار، تاکنون به ۳۰.۹ پوند (نرخ رسمی) رسیده است.

مصر با جمعیت ۱۰۵ میلیون نفر و واردات سالانه بیش از ۱۲ میلیون تن گندم بزرگترین واردکننده در جهان است، در حالی که این مقدار، طبق داده های سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو)، مصرف داخلی سالانه تقریباً ۲۳ میلیون نفر را شامل می‌شود.

بدهی‌های دولت مصر با توجه به پروژه‌های عظیم آن و حمایتش‌ از بسیاری از محصولات و سیاست پولی برای حمایت از پوند مصر افزایش یافته است و مصر اکنون یکی از پنج کشوری است که بیشتر در معرض خطر عدم پرداخت بدهی‌های خارجی خود قرار دارد.

بر اساس آمار وزارت برنامه ریزی مصر، صندوق بین المللی پول سال گذشته وام سه میلیارد دلاری به مصر را تصویب کرد، کشوری که بدهی خارجی آن در یک دهه بیش از سه برابر شده است و در سال جاری به رکورد ۱۶۵.۴ میلیارد دلار رسیده است.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها