کد خبر: ۵۳۱۲۰۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۱۴ آبان ۱۴۰۲
سخنرانی مهمّ آیت‌الله میرباقری؛
متأسفانه در دو دهۀ اخیر، معماری شهر قم به‌سمتی رفته که متناسب با جایگاه دینی و تاریخی این شهر، و در شأن حرم اهل‌بیت(ع) نیست! مظاهر شهر قم نباید مظاهر غربی باشد. قم نباید به شهری تبدیل شود که مهاجرت در آن، بر محورِ توریسم صنعتی شکل بگیرد.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری 598، سخنرانی مهمّ آیت‌الله میرباقری در تبیین جایگاه شهر قم در روایات، و انتقاد از الگوی گسترش و ساخت‌وساز در شهر قم در ادامه می آید:

- حرم‌های چهارگانۀ اهل‌بیت علیهم‌السلام (یعنی: حرم مکه، حرم مدینه، حرم کوفه و‌ حرم قم)، مُکمّل یکدیگر هستند. خدای متعال این حرم‌ها را برای پیشبرد طرح نبی‌اکرم(ص) در اختیار آن حضرت قرار داده است.

- مأموریت الهی نبی‌اکرم(ص) این است که بر محور این حرم‌ها، یک اُمّت تاریخیِ مُوحّد و مُؤمن را سامان دهند و آنها را از میدان‌های سخت و درگیری‌های تُند و از دلِ طوفان‌ها و گرداب‌های جبهۀ شیطان، عبور دهند.

- حرم مکه و حرم مدینه به دست دیگران افتاد؛ لذا امیرالمؤمنین(ع) به کوفه هجرت کردند. بعد از مدتی، آن محیط هم تحت نفوذ بنی‌امیه و بنی‌عباس قرار گرفت و اهل‌بیت(ع)، محیط دیگری را، که قم هست، حرم خودشان قرار دادند.

- حضرت معصومه(س)، محور آن اُمّتی هستند که بر محور قم شکل می‌گیرد. قم، غیر از اینکه مرکز علمی و فرهنگی می‌شود، محور نقش‌آفرینی در تحولات آخرالزمان و محور ساماندهی جبهۀ مؤمنین در درگیری‌ با جبهۀ باطل خواهد بود.

- متأسفانه در دو دهۀ اخیر، معماری شهر قم به‌سمتی رفته که متناسب با جایگاه دینی و تاریخی این شهر، و در شأن حرم اهل‌بیت(ع) نیست! مظاهر شهر قم نباید مظاهر غربی باشد. قم نباید به شهری تبدیل شود که مهاجرت در آن، بر محورِ توریسم صنعتی شکل بگیرد.

  • این نقد به‌معنای مخالفت با آبادانی و عمران نیست؛ به این معناست که عُمران و ساخت‌وساز و بسط این شهر، باید متناسب با این حرم و این فرهنگ و متناسب با آن رسالت دینی و تاریخی باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها