کد خبر: ۵۳۱۴۴۴
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۲۱ آبان ۱۴۰۲
«سفسطه» بهترین تعبیری است که می‌توان به سخنان اخیر محمد جواد ظریف، وزیر پیشین و استاد کنونی روابط بین‌الملل نسبت داد.
به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از جام جم، «سفسطه» بهترین تعبیری است که می‌توان به سخنان اخیر محمد جواد ظریف، وزیر پیشین و استاد کنونی روابط بین‌الملل نسبت داد. ایشان در شرایط حساس کنونی که تمام دنیای کفر علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه صف‌آرایی کرده‌اند به‌جای سکوت  یا تاختن به رژیم غاصب صهیونیستی دوباره سایه جنگ بر علیه کشورمان توسط آمریکا و دولت دست‌نشانده جعلی‌اش را مطرح کرده و مردم ایران اسلامی را خسته از حمایت آرمان فلسطین و تنها قربانیان این تهاجم نامیده‌اند.
 
شاید یادآوری این مسأله به آقای دیپلماسی ضرورت دارد که مردم خسته‌اند اما نه از حمایت فلسطین یا هر ملت مظلوم دیگر. آنها از تزریق حس یأس و ناامیدی به کشور خسته هستند.

سیاست خارجی کشور رابطه تنگاتنگی با تقویت امنیت و اقتدار ملی دارد اما علاوه بر این گزاره، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و روابط بین‎المللی خود بر حمایت بی‎دریغ از مستضعفان و مسلمانان جهان تاکید دارد؛ موضوعی که در اصول ۱۵۲ و ۱۰۰ و ۵۴ صراحتا به آن اشاره و عنوان شده است؛ دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏‌های سلطه‏‌گر و روابط صلح آمیز متقابل‏ با دول‏ غیرمحارب‏ مورد توجه است و جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ سعادت‏ انسان‏ در کل‏ جامعه‏ بشری‏ را آرمان‏ خود می‌داند و استقلال‏ و آزادی‏ و حکومت‏ حق‏ و عدل‏ را حق همه‏ مردم‏ جهان‏ می‌شناسد.

بنابراین‏ درعین‏ خودداری‏ کامل‏ از هرگونه دخالت‏ در امور داخلی‏ ملت‌های‏ دیگر از مبارزه‏ حق‏طلبانه‏ مستضعفان‏ در برابر مستکبران‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمایت‏ می‌کند.
     
استراتژی انقلاب اسلامی

این حمایت از تاسیس نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید بنیانگذار انقلاب اسلامی بود. امام راحل دراین خصوص فرمودند یکی از جهاتی که ما را مقابل شاه قرار داد، حمایت وی از اسرائیل بود، بنابراین اعلام خطر اسرائیل براى مسلمانان را به صورت حکم شرعى صادر و به وعاظ و نوحه‌سرایان توصیه کردند که خطر اسرائیل و عمال آن را در همه جا به گوش مردم برسانند و سکوت دراین مورد را کمک به دستگاه جبار و دشمنان اسلام اعلان مى‌کنند و این چنین، مبارزه با اسرائیل، دشمن اسلام و مسلمین را در صدر اهداف مبارزاتى خود قرار ‌دهند.

 سیاست مقام معظم رهبری در اعلام انزجار از دشمن صهیونیستی نیز اظهرمن‌الشمس است و معظم‌له در مناسبت‌های مختلف به حمایت از جبهه مقاومت در مقابل اسرائیل تاکید کرده‌اند، بنابراین شنیدن اظهارات محمدجواد ظریف که به مدت هشت سال در رأس وزارت خارجه کشورمان حضور داشتند و طبیعتا مجری سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بودند، تاسف‌بار است. 
     
بازی در پازل آمریکا و اسرائیل

انتشار متن سخنان وی در جلسه «مسأله فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل با تاکید بر تحولات اخیر» که گفته است «مردم از پرداخت هزینه خسته شده‌اند و قرار نیست ما جای مستضعفان بجنگیم» از فردی که عنوان استاد حقوق و روابط بین‌الملل را یدک می‌کشد، بعید است چراکه این اظهارات تمام و کمال بازی در پازل آمریکا و اسرائیل است و به کاهش قدرت مانور جمهوری اسلامی منجر می‌شود آن هم در شرایطی که همه بازیگران منطقه‌ای و دولت‌های اشغالگر و غاصبی که معادلات منطقه را دچار چالش کرده‌اند در این خصوص اشتراک نظر دارند که جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین کننده‌ای در این عرصه دارد و نمی‌توان به نقش آفرینی این دولت نوظهور منطقه‌ای بی‌تفاوت بود.
     
نشانی اشتباه

البته نباید فراموش کرد که آقای ظریف در دوران هشت ساله‌ای که سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور بود، مکررا از سایه جنگ سخن می‌گفت و اصرار داشت که تنها با امضای برجام می‌توانیم این سایه شوم را از کشور دور کنیم اما همگان دیدند که برجام با اعتماد غیرمنطقی اعضای دولت تدبیر و امید به وعده‌های دروغین آمریکا منعقد شد اما دستاوردهایش برای کشور نه‌فقط صفر بود بلکه چالش‌ها و هزینه‌های بسیاری را به کشور و مردم تحمیل کرد در صورتی که آقای ظریف که بیشتر عمرشان را در آمریکا گذرانده‌اند، در اعترافاتی تلخ اذعان کردند که «من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ تعلیق وجود ندارد. اشتباه از من بود.

چهار بار کلمه‌ تعلیق در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده‌ ما به من اطلاع نداده بود. » و اینچنین هزینه‌های زیانبار برجام هنوز بر گرده ملت است اما آقای دیپلمات نشانی اشتباه داده و این‌گونه عنوان می‌کنند که مردم از هزینه دادن برای فلسطین خسته شده‌اند. ایشان غافل از این هستند که همین مردم در پویش «حریفت منم» ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از ۴۰سال است که درراهپیمایی روز قدس حضور می‌یابند و آرمان فلسطین را به دیگر نقاط جهان صادر کرده‌اند تا جایی که پرچم فلسطین در جای‌جای کشورهای اروپایی به اهتزار درمی‌آید و مردم سراسر جهان به شیوه‌های مختلف از رژیم غاصب صهیونیستی اعلام برائت می‌کنند.
     
جهالت یا غرض‌ورزی


بنا بر ابراز لطفی که مقام معظم رهبری در خصوص آقای ظریف داشتند، نمی‌خواهیم در این گزارش ایشان را مدافع سیاست‌های صهیونیستی قلمداد کنیم اما این‌که می‌خواهند با دوگانه «مردم» و «حاکمیت» صف مدافعان واقعی فلسطین را از یکدیگر جدا کنند بدون تعارن ریشه در جهالت یا غرض ورزی‌شان دارد؛ آقای ظریف به دوربین زل زده و می‌گویند «اگر پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشانند برای هیچ‌کدام از مقام‌های حاکمیتی اتفاقی رخ نخواهد داد! بمب بر سر مردم ایران فرود می‌آید».

تعجبی ندارد که ایشان وقایع پس ازپیروزی انقلاب را فراموش کرده باشند، چون در ایران نبودند و در آمریکا مشغول تحصیل یا کار دیگری بودند خیلی هم مهم نیست، چون ما به یاد داریم که مسئولان تراز‌اول انقلاب که شامل نخست‌وزیر و روسای قوای جمهوری اسلامی می‌شدند در صف مقدم شهادت حضور داشتند و در همان ابتدا به شهادت رسیدند؛ آیت ا... بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، دکتر چمران و ... در همین سال‌های اخیر نیز کهنه سربازی چون سردار قاسم سلیمانی که لااقل در چهار دهه اخیر تمام ساعات عمر پربرکت‌شان را وقف منافع ملی و منطقه‌ای کرده بودند، جان خود را فدای آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی کردند.

بنابراین طرح این سخنان از هیچ شخص، گروه و حزبی که تحت لوای جمهوری اسلامی به نان و نامی رسیده‌اند، پذیرفته نیست، چراکه صراحتا مخالف مواضع رهبری، قانون اساسی وسه اصل عزت، حکمت و مصلحت و علاوه بر این، همه قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را که به بهای از دست دادن دلاورمردانی همچون سردار تهرانی مقدم به دست آمده تباه می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها