کد خبر: ۵۳۱۴۷۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۱     ۲۲ آبان ۱۴۰۲
در پی اظهارات جنجالی وزیر کشور انگلیس در انتقاد از تظاهرات‌های بریتانیا در حمایت از فلسطینیان، نخست‌وزیر انگلستان مجبور شد تحت فشارهای داخلی، وزیر امور داخلی این کشور را برکنار کند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، رسانه‌های انگلیسی گزارش کردند که «ریشی سوناک» نخست‌وزیر بریتانیا، «سوئلا بریورمن» وزیر کشور جنجالی انگلیس را برکنار کرد.

یکی از مقام‌های دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد که سوناک از بریورمن خواسته تا دولت را ترک کند و وزیر کشور انگلیس نیز امروز (دوشنبه) دستور نخست‌وزیر بریتانیا را که ظاهراً بخشی از تغییر گسترده کابینه است، پذیرفت.

شبکه «یورونیوز» اخیراً در گزارشی به جنجال‌هایی که با اظهارات وزیر کشور بریتانیا به راه افتاده بود، اشاره کردو نوشت که بریورمن که مسئولیت پلیس و امنیت ملی انگلیس را برعهده دارد، سابقه‌ای طولانی در اظهارات بحث‌برانگیز و جنجالی دارد که موجب شده همین مسئله او را از دیگر وزرای میانه‌رو بریتانیا متمایز کند.

روز شنبه (۱۱ نوامبر، ۲۰ آبان ماه)، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر انگلیس در اعتراض به حملات اسرائیل به فلسطینیان غزه به صورت آرام و صلح‌آمیز برگزار شد و پس از آن طبق گزارش یورونیوز، وزیر کشور برکنار شده بریتانیا با طرح این ادعا که شرکت کنندگان در این تجمعات خواهان نابودی اسرائیل هستند، تظاهرات حامیان فلسطین را «راهپیمایی‌های نفرت» خوانده و علی‌رغم صلح‌آمیز و بدون خشونت برگزار شدن این راهپیمایی‌ها، شرکت کنندگان در آن را «اوباش» توصیف کرد.

روزنامه فایننشال‌تایمز امروز در خصوص برکناری بریورمن نوشت، سوناک پس از آن بریورمن را اخراج کرد که با انتقاد از نحوه برخورد پلیس لندن با معترضان حامی فلسطین در روزهای اخیرف موجب برانگیخته شدن خشم عمومی گسترده‌ای شده بود.

رسانه‌های انگلیسی روز شنبه هفته جاری گزارش کردند که بیش از یکصد هزار نفر در پایتخت انگلیس در حمایت از فلسطینیان راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس و توقف کشتار زنان و کودکان فلسطینی شدند.

گزارش‌ رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که وزیر کشور انگلیس بارها معترضان به حملات تل‌آویو به فلسطینیان را مورد انتقاد قرار داده، اوایل هفته، نحوه برخورد آرام پلیس با حامیان فلسطین را به چالش کشیده بود.

طبق گزارش فایننشال‌تایمزف سوناک همچنین از اظهارات بریورمن درباره افراد بی‌خانمان انگلیس نیز ناخشنود بود زیرا وی اخیراً در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشته بود که بی‌خانمان‌هایی که در چادرها به سرمی‌برند، این سبک زندگی را برگزیده‌اند.

اخراج بریورمن درست ۱۳ ماه پس از آن صورت گرفته است که او مجبور شد در دوران نخست‌وزیری «لیز تراس» از سمت وزیر کشوری به دلیل نقض قوانین امنیتی در پی استفاده از ایمیل شخصی برای ارسال اطلاعات مربوط به تجارت دولتی استعفا کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها