کد خبر: ۵۳۱۷۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۲۹ آبان ۱۴۰۲
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز بارندگی برای ۷ استان از آب‌گرفتگی گسترده، طغیان رودخانه‌ها، انسداد راه‌های روستایی و تخریب تأسیسات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در نیمه غربی کشور، بخش‌هایی از مرکز و جنوب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس بارش باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقتی همراه با گردوخاک، در مناطق سردسیر و مرتفع کولاک برف و در مناطق شمال شرق کشور ابرناکی و رگبار پراکنده روی می‌دهد.

بیشینه بارش امروز برای استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر،‌ شمال غرب فارس، ایلام، لرستان،‌کرمانشاه، کردستان، همدان و ارتفاعات البرز مرکزی است.

فردا سه‌شنبه سامانه بارشی در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، جنوب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، سواحل دریای خزر، شمال شرق و شرق کشور فعال است و بیشترین بارش‌ها برای استان‌های خراسان شمالی، گلستان، شرق مازندران، ارتفاعات البرز شرقی و ارتفاعات زاگرس مرکزی روی می‌دهد.

روز چهارشنبه بارش‌ها در بخش‌هایی از شمال شرق، سواحل شرقی و ارتفاعات شرقی البرز بارش‌ها ادامه دارد و اواخر وقت سامانه بارشی از کشور خارج خواهد شد. پنجشنبه و جمعه در اکثر مناطق کشور جو نسبتاً پایدار است.

طی 2 روز آینده در نیمه غربی کشور و استان‌های واقع بر دامنه‌های جنوبی البرز، سه‌شنبه در سواحل دریای خزر و چهارشنبه در نیمه شرقی کشور و بخش‌هایی از مرکز کاهش محسوس دما روی می‌دهد.

همچنین امروز و فردا در اکثر مناطق کشور وزش باد نسبتاً شدید تا شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک و در برخی مناطق مستعد به‌ویژه شمال شرق گاهی طوفان شن، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. امروز نیمه شمالی خلیج فارس و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خلیج فارس و دریای خزر مواج است.

به گزارش تسنیم، امروز آسمان تهران کمی ابری از بعدازظهر افزایش ابر همراه با رگبار باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/08/29

زمان پایان: دوشنبه 1402/08/29

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید

منطقه اثر: کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، نیمه شرقی و شمالی خوزستان، شمال غرب فارس، جنوب ایلام، جنوب لرستان، دامنه و ارتفاعات در چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی گسترده معابر، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل‌شهری، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع‌شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک بر اثر وزش باد شدید.

توصیه: عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، اجتناب از سفرهای برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/08/29

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/08/30

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در نقاط سردسیر و ارتفاعات بارش برف و کولاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/08/29: آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات در استانهای البرز و تهران.

سه‌شنبه 1402/08/30: گلستان، خراسان شمالی، نیمه شرقی مازندران، ارتفاعات و دامنه در لرستان، نوار شمالی خوزستان و ارتفاعات استانهای تهران و البرز.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی و نقاط سردسیر به‌سبب بارش برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهنسال و خسارت به محصولات باغی و زراعی.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها