کد خبر: ۵۳۱۷۴۵
زمان انتشار: ۰۸:۰۱     ۲۶ آبان ۱۴۰۲
محمد منعم:
دانشجوی جوان فلسطینی: مردم فلسطین در طول 10سال اخیر تحت تاثیر رسانه‌های غربی و عربستانی بودند که در آنها سعی می‌شد تا هدف جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین را، سوءاستفاده برای تغییر دین و مذهب یا به عبارتی «شیعه‌سازی» فلسطینیان عنوان کنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه خبری 598؛ قریب به 75سال که فلسطین تحت اشغال و ظلم رژیم کودکش صهیونیستی قرار دارد و در این بین دولت‌های عربی مسلمان در برابر ظلم و جنایات صهیونیست‌ها به صدور بیانیه و درخواست توقف جنگ بسنده کرده‌اند.

درواقع این کشورها نتنها خود اقدام موثری نکردند و در برخی موارد نیز با اقداماتی همچون ارسال کفن به غزه به مردم فلسطین توهین کرده‌اند بلکه بر علیه ایران که همواره حامی واقعی و موثر فلسیطن بوده نیز هجمه ساختند و سعی کردند تا میان دولت فاصله بیاندازند. از این رو خبرنگار 598 در این باره با محمد منعم؛ دانشجوی جوان فلسطینی گفتگو کرده است.

اخیرا اجلاسیه‌ای با حضور کشورهای اسلامی در عربستان برگزار شد که در انتها منجر به صدور بیانیه‌ای بر علیه جنایات رژیم صهیونیستی گردید. به نظر شما آیا بیانیه صادر شده متناسب با جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم فلسطین بوده یا خیر؟

قطعا متناسب نبوده. متاسفانه ما عرب‌ها و بنده به عنوان یک فلسطینی بیش از این از اجلاسیه کشورهای عربی و اسلامی انتظار نداریم. در این 75 سال گذشته هر زمان که رژیم صهیونیستی مرتکب جنایتی در فلسطین شده است، دولت‌های عرب صرفا اظهار ناراحتی و درخواست پایان جنگ کرده‌اند. لذا سئوال بنده به عنوان یک شهروند ساده از فلسطین به عنوان یکی از کشورهای عربی این است که این دولت‌ها دقیقا از چه کسی درخواست می‌کنند؟ این افراد به عنوان مقامات و پادشاهان کشورهای عرب اسلامی از چه کسی درخواست می‌کنند؟ چندی پیش رئیس جمهور مصر در سخنانی بازگشایی گذرگاه رفح را درخواست کرد. چه کسی جز رئیس جمهور مصر باید این گذرگاه را بازگشایی کند؟ آیا بنده در فلسطین باید این گذرگاه را باز کنم یا رئیس جمهور مصر؟!

درحال حاضر انتظار مردم فلسطین از ملت‌های مسلمان چه هست؟

الان سخت است که انتظار داشته باشیم دولت‌های اسلامی درگیر جنگ نظامی بشوند یا نیرو به غزه اعزام کنند. ما از کشورهایی که از ما حمایت کردند سپاسگزاریم؛ تقریبا تنها کشوری که از ما حمایت کرد و به ما اسلحه داد، جمهوری اسلامی ایران بود تا بتوانیم مقابل ظلم و ستمی که برعلیه ما می‌شود بایستیم و ضربه مهلکی بر ارتش اسرائیل وارد کنیم. ما نمی‌گوییم که ارتش کشورهای جهان به کمک ما بیایند چراکه مطالبه سختی است؛ اما انتظار فعلی مردم و کودکان غزه این است که جنایات بر علیه آنان رفع شود.

برخی از رسانه‌ها بلاخص رسانه‌های ضدایرانی مخصوصا از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» این را بیان می‌کنند که مردم غزه و مشخصا حماس با ایران تضاد دارند. حال شما به عنوان یک فلسطینی راهبرد دو ملت ایران و فلسطین در تحقق آرمان فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم فلسیطن و ایران درطی سال‌های سال در معرض یک جنگ رسانه‌ای قرار گرفتند. بطورمثال ما در فلسطین در طول 10سال اخیر تحت تاثیر رسانه‌های غربی و عربستانی بودیم که در آنها سعی می‌شد تا هدف جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین را، سوءاستفاده برای تغییر دین و مذهب یا به عبارتی «شیعه‌سازی» فلسطینیان عنوان کنند که متاسفانه در آن سال‌ها تا حدی توانستند مردم را قانع کنند. از طرفی به مردم ایران نیز از طرف رسانه‌های غربی گفته می‌شد که مردم فلسطین پول شما را می‌خورند و از این حرف‌ها یا درعباراتی دیگر بیان کردند که مردم فلسطین درحق شما ظلم می‌کنند.

اما آن چیزی که در 7 سال گذشته رقم خورده سبب تغییر نگاه مردم فلسطین نسبت به ایران شده چراکه دیدیم در همان سال‌ها کشورهای عربی که ضدایران در فلسطین تبلیغات می‌کردند و می‌گفتند که ایران می‌خواهد شما را شیعه کند، عادی سازی روابط خود با اسرائیل را آغاز کردند و درواقع تنها کشوری که پشت ما ایستاد و کمک کرد همان جمهوری اسلامی ایران بود.

از این رو مردم تا قبل از این جنگ به این باور رسیدند که تنها کشور و نظامی که از ملت فلسطین دفاع می‌کند جمهوری اسلامی ایران است. اما در این بین قطعا تفاوت‌های فرهنگی بین دو ملت وجود دارد همانطورکه در بین سایر ملل وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها