کد خبر: ۵۳۱۹۴۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۰۶ آذر ۱۴۰۲
با حضور رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ناوشکن تمام ایرانی دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، صبح امروز و با حضور سرلشکر محمد باقری،‌رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ناوشکن تمام ایرانی دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.

سرلشکر باقری در دستور الحاق این ناوشکن تمام ایرانی گفت: با استعانت از خداوند متعال و توسل به حضرت زهرا (س) و با کسب اجازه از فرمانده کل قوا فرمان الحاق ناوشکن دیلمان را به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش را صادر می‌کنم.

ما به همۀ همسایه‌هایمان در شمال کشور پیام صلح داریم
سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آئین الحاق ناوشکن دیلمان در بندر انزلی با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و گرامی داشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی، اظهار داشت: حادثه هفتم آذر ماه ۱۳۵۹ حادثه بزرگ و تعیین کننده در آینده نبرد در خلیج فارس بود که با مجاهدت نیروی دریایی ارتش، توان دریایی ارتش بعث عراق از بین رفت.

وی با اشاره به رونمایی ناوشکن دیلمان، گفت: الحاق ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دیلمان در ناوگان شمال و دریای خزر نماد توان دریایی کشور است.

سرلشکر باقری گفت: دریایی خزر، دریای صلح و دوستی است و ما در این مراسم نیز پیام صلح و دوستی ملت ایران را به همه کشورهای همسایه اعلام می‌کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: ملت ایران و نیروهای مسلح با اتکا به قدرت الهی، توانمندی ملی و بومی و خود اتکایی در جهت اجرای تدابیر فرمانده معظم کل قوا و ایجاد امنیت ناوگان‌های تجاری و مقابله با دشمنی‌ها و شیطنت‌های استکبار جهانی توانسته است بایستد و مقاومت کند و امنیت را برای کشور رقم بزند.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح کشورمان بازدارندگی پایداری را برای همه فعالیت‌های ملی فراهم کرده است، تاکید کرد: نیروی دریایی سهم مهمی در قدرت بازدارندگی پایدار دارد. جا دارد امروز از توانمندی نیروهای مسلح، صنایع دریایی، صنایع الکترونیک، صنایع هوافضا، صنایع دفاع و همه مجموعه‌های وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان در مراسم الحاق ناوشکن دیلمان به نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی قدردانی کنیم، زیرا کار بسیار بزرگ و در سخت‌ترین شرایط اتفاق افتاده است.

رئیس کل ستاد نیروهای مسلح تصریح کرد: ما در سال‌های اخیر در اوج تحریم‌ها هستیم و البته نیروهای مسلح در تمامی این ۴۵ سال گذشته در تحریم آمریکا و همراهان مستکبر آن بوده است. این تحریم‌ها در اوج خود قرار گرفته است، لذا در چنین شرایطی ساخت یک ناوشکن که در لبه فناوری‌های جهانی قرار دارد و تمامی بخش‌های آن توسط صنعتگران دانشمند ایرانی ساخته شده است، جای کمال افتخار و امیدواری دارد و باید به همه جوانان بزرگی که این کار بزرگ را انجام داده‌اند، دست مریزاد چرا که این ناوشکن و شاهکار بزرگ را برای دریای شمال آماده کرده‌اند.

وی بیان کرد: با افزوده شدن آئین الحاق ناوشکن دیلمان در بندر انزلی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به امنیت پایدارتری در شمال کشور دست یافته‌ایم و ما همکاری روزافزونی با سایر کشورهای منطقه خواهیم داشت.

پس از این سخنان با شلیک نمادین توپ رسما دیلمان به نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

ناوشکن تمام ایرانی دیلمان

به گزارش فارس ناوشکن دیلمان از سری ناوشکن‌های کلاس موج بوده و تفاوت این شناور با سایر شناورهای این کلاس، فرم بدنه آن است که رادار گریز است؛ این ناوشکن بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن وزن دارد.

تفاوت دیگر ناوشکن دیلمان با سایر شناورهای کلاس موج در استفاده از دکل راداری پیشرفته است که دکل پیشرفته و چهار وجهی چشم عقاب روی آن نصب شده که هر وجه آن دارای ۱۰۰۰ آرایه است که مجموعاً دارای ۴۰۰۰ آرایه است.

این رادار در آن واحد، ۱۰۰ هدف را شناسایی و ۱۳ هدف را رهگیری می‌کند. این رادار با خاصیت ضد جنگالی، اهدافی شامل جنگنده‌ها، پهپادها، بالگرد، موشک‌های سطح به هوا و سایر اهداف سطحی را شناسایی و رهگیری می‌کند. رادار نصب‌شده بر روی شناور دیلمان تا ۲۰۰ کیلومتر را رهگیری اهداف را انجام می‌دهد.

حجم مخازن سوخت در ناوشکن دیلمان نیز نسبت به دیگر ناوشکن‌های ارتش افزایش قابل توجهی داشته است تا ماندگاری در دریا افزایش پیدا کند.
 


رادار چهار وجهی چشم عقاب


سامانه کمند


در بخش سلاح و تسلیحات، از تجهیزات و تسلیحات و سامانه جنگال بروزتر با برد بیشتر استفاده شده است و قدرت تخریب و سرعت تسلیحات دیلمان افزایش یافته است.

این شناور دارای بوتراستور سینه نیز است که قدرت مانور شناور را بالاتر می‌برد. در خصوص پد بالگرد نیز، ابعاد پد بالگرد این شناور نسبت به شناورهای قبلی در کلاس موج بیشتر است و بالگردهای SH قابلیت نشست و برخاست بر روی آن را دارند. البته امکان نشست و برخاست بالگرد در شب نیز در ناوشکن دیلمان وجود دارد.

تعداد موشک‌های کروز در ناوشکن دیلمان افزایش داشته دو برابری نسبت به همکلاس‌های خود داشته است البته در این شناور از سامانه کمند و موشک‌های عمود پرتاپ نیز استفاده شده است.

موشک‌های برد کوتاه پدافندی بر روی ناوشکن دیلمان نیز نصب شده است؛ این موشک‌ها برای انهدام اهداف هوایی روی این شناور نصب شده و دقت و سرعت این موشک‌ها ارتقاء پیدا کرده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Volume 100%
 
 
 
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها