کد خبر: ۵۳۱۹۴۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۰۶ آذر ۱۴۰۲
پس از توقیف دو کشتی تجاری اسرائیل طی هفته گذشته، یمنی‌ها روز یک‌شنبه سومین کشتی اسرائیل را هم توقیف کردند.
به گزارش پایگاه خبری 598، انتشار خبر توقیف سومین کشتی اسرائیلی در سواحل یمن، شوک دیگری بود که دیروز به صهیونیست‌ها وارد شد و تلخی شکست اخیر در مقابل مقاومت را بیشتر کرد چرا که بحران توقیف کشتی‌های اسرائیلی، عملا اقتصاد متزلزل رژیم صهیونیستی را نابود خواهد‌کرد.
 
به گزارش جام جم، توقف حرکت کشتی‌های تجاری و غیرتجاری رژیم اشغالگر قدس در دریای سرخ، اقتصاد رژیم غاصب صهیونیستی را بحران زده‌تر از قبل ساخته است. این روزها حمل و نقل دریایی صهیونیست‌ها تحت تاثیر جنایاتی که این رژیم در جنگ غزه صورت داده، تبدیل به پاشنه آشیل این رژیم در عرصه صادرات و واردات شده است؛ بحرانی که حداقل تا زمان جنگ غزه قابل حل نبوده و در آینده نیز به‌سادگی قابل حل نخواهد بود. اطلاعات خصوصی به‌دست آمده از منابع یمنی، تایید کرده است که تعدادی از کشتی‌های حامل محموله برای شرکت‌های صهیونیستی در مسیر حرکت به سمت دریای سرخ از ترس متوقف شدن توسط نیروهای یمنی از حرکت باز ایستاده‌اند. براساس همین اطلاعات، کشتی‌های تجاری حامل محموله‌های شرکت‌ها در اسرائیل، قبل از رسیدن به باب المندب، سفر خود را متوقف کردند و به به سمت بنادری که از آنجا حرکت کردند، برگشته‌اند.این منبع تایید کرد کشتی‌های اسرائیلی قبل از رسیدن به باب‌المندب در جای خود توقف کرده و دستگاه‌های ردیاب خود را درست قبل از تغییر مسیر جدید کشتیرانی، خاموش کرده‌اند. 
   
توقف حرکت کشتی‌های رژیم صهیونیستی 
بر اساس این گزارش، کشتی‌هایی که قرار بود از بنادر کشورهای آسیایی، محموله‌های تجاری مختلف را برای واردات به اسرائیل حمل کنند ازجمله کشتی‌های باری، مواد غذایی و مصالح ساختمانی، هنوز حرکت نکرده‌اند.اعتقاد بر این است که تاخیر در کشتیرانی به سمت اسرائیل غاصب به دلیل ترس شرکت‌های صاحب کشتی‌های تجاری، باتوجه به تهدید اخیر حوثی‌ها از این است که کشتی‌های آنها توسط نیروهای صنعا متوقف شود. اخیرا رویترز به نقل از اطلاعات دریانوردی گزارش داد که دو کشتی متعلق به همان مجموعه دریانوردی که کشتی آنها از سوی انصارا... توقیف شده است، بعد از این اتفاق مسیر خود را تغییر داده‌اند .بر اساس این گزارش، یکی از کشتی‌ها به محل حرکت خود برگشته و خسارتی بالغ بر چهار روز کاری را متحمل شده و مسیری بیهوده بیش از ۲۰۰۰ مایل دریایی را طی کرده‌است.
   
هزینه‌های سنگین علیه تل‌آویو 
‌نگاهی به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در پی عملیات طوفان‌الاقصی نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی به سران رژیم اشغالگر قدس اجازه نمی‌دهد، جنگ رابدون سقف زمانی پیش ببرند. روزنامه یدیعوت آحارانوت عدد دیگری را مطرح کرد و نوشته است رژیم اشغالگر قدس حداقل روزانه ۲۴۶میلیون دلار متحمل هزینه است. همچنین فایننشال تایمز گزارش کرد کسری بودجه اسرائیل در سال آتی(۲۰۲۴) به سه برابر افزایش خواهد یافت و به رقمی حدود ۵ تا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش خواهد رسید. ‌بورس رژیم صهیونیستی که در نتیجه اتفاقات ۷ اکتبر در همان یکی دو روز نخست، حدود ۲۰میلیارد دلار خسارت داد، روزهای خوبی راتجربه نمی‌کند و اگراین وضعیت طولانی شود، چندان برایش قابل‌تحمل نخواهد بود.
   
سکته اقتصادی صهیونیست‌ها 
هشدار اقتصاددانان صهیونیست نسبت به تاثیرپذیری رژیم اشغالگر قدس از بحران ناشی از جنگ غزه، موضوع دیگری است که نمی‌توان آن را نادیده انگاشت. شموئل آبرامسون، اقتصاددان ارشد وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده است در نتیجه تجاوز این رژیم به نوار غزه طی قریب به ۵۰ روز گذشته، رشد تولید ناخالص داخلی ۱.۴درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۳ در ۲درصد تثبیت شود. آبرامسون براساس یک پژوهش اقتصادی که نتایج آن را شامگاه پنجشنبه منتشر کرد، گفت اعداد و ارقام پیش‌بینی شده از رشد در سال‌جاری به این معنی است که اقتصاد اسرائیل با در نظر گرفتن رشد سالانه ۲درصدی جمعیت، وارد وضعیت رکود خواهد شد.این گزارش در رابطه با وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال آینده تاکید می‌کند که با توجه به درجه بالای عدم اطمینان درمورد وضعیت جنگ (در نوار غزه)، چند سناریو آماده شده است. 

نویسنده می‌گوید: در سناریوی اصلی که پیش‌بینی‌ها بر اساس آن است، اقتصاد اسرائیل در سال ۲۰۲۴ رشد ۱.۶درصدی خواهد داشت و این سناریو بر اساس چنین فرضی است که جنگ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بر اساس سناریوی بهبود سریع، رشد اقتصاد اسرائیل در سال آینده ۲.۲درصد خواهد بود، در حالی که بر اساس سناریوی بهبود آهسته ۰.۲درصد خواهد بود. در پیش‌بینی‌ها برای سال۲۰۲۳، این اقتصاددان ارشد صهیونیست گفت ضربه‌ای که جنگ به احساس امنیت ساکنان اسرائیل وارد کرده، موجب تضعیف روحیه مصرف‌کننده و کاهش مصرف خصوصی شده و این امر، تحت تأثیر کاهش درآمد خانوار نیز قرار گرفته است. انتظار می‌رود رشد مصرف خصوصی در سال ۲۰۲۳ تنها ۰.۱درصد باشد و صادرات ۰.۶درصد کاهش داشته باشد، در حالی که انتظار می‌رود واردات به دلیل کاهش تقاضا ۴.۴کاهش یابد.ضمن آن‌که عدم حرکت کشتی‌های تجاری رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، این روند را تشدید خواهد کرد.

جزئیات توقیف نفتکش اسرائیلی
یک هفته پس از توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی‌لیدر توسط نیروهای مقاومت یمن، دیروز یک شرکت فعال در زمینه امنیت دریایی اعلام کرد یک نفتکش اسرائیلی در مجاورت سواحل یمن مورد حمله قرار گرفته است. شرکت امنیت دریایی «امبری» در گزارشی در این زمینه اعلام کرد افرادی ناشناس از یک نفتکش در مجاورت سواحل یمن بالا رفته‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از شرکت امبری گزارش داد این نفتکش که «سنترال پارک» نام داشته و متعلق به یک اسرائیلی و تحت مدیریت یک شرکت انگلیسی بوده، در مجاورت سواحل یمن مورد هجوم قرار گرفته است. براساس این گزارش، این نفتکش از مراکش به سمت کانال سوئز در حرکت بوده است. گفته می‌شود که تعدادی افراد ناشناس با لباس نظامی وارد عرشه این نفتکش شده‌اند. شرکت امبری می‌گوید یک ناو دریایی آمریکایی وارد عمل شده و یک کشتی دیگر نیز به محل حادثه نزدیک بوده است. یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از شرکت اسرائیلی زودیاک اعلام کرد که در کشتی سنترال پارک که تحت مالکیت اسرائیل است، ۲۲ نفر حضور داشته‌اند. زودیاک اعلام کرد که برای بررسی موضوع توقیف این کشتی، کارگروهی را در مقر این شرکت در لندن ایجاد کرده است. شرکت زودیاک برخلاف اطلاعاتی درباره این‌که کشتی سنترال پارک حامل نفت بوده است، اعلام کرد که محموله این کشتی اسید فسفریک است. این اخبار در حالی منتشرشده که نیروهای مسلح یمن پیشتر هشدار داده بودند که در حمایت از مردم فلسطین، در صورت رویت هر شناور اسرائیلی، آن را هدف حمله قرار خواهند داد. نیروی دریایی یمن پیشتر کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» را در مجاورت سواحل یمن تحت کنترل خود درآورد و آن را به سواحل این کشور هدایت کرد. ارتش یمن همچنین اخیرا مسئولیت حمله به کشتی اسرائیلی «زیم» در دریای مکران را برعهده گرفت.
 
تل‌آویو: یمن تهدید راهبردی است 
جوان نیز در گزارشی نوشته است: اقدام انصارالله در توقیف کشتی‌های صهیونیستی گویای این است که یمنی‌ها در تحقق وعده‌های خود در دفاع از مردم فلسطین استوار هستند و در صورتی که دشمن بخواهد به جنگ‌افروزی‌های خود در غزه ادامه دهد، تاوان سنگینی را خواهد پرداخت. دریای سرخ و به خصوص تنگه باب‌المندب، مهم‌ترین کریدور دریایی و ستون فقرات اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهد که این کریدور اقیانوس هند را به سرزمین‌های اشغالی متصل می‌کند و به خطر افتادن این شاهرگ حیاتی، می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد این رژیم وارد کند. 
 
با توجه به اینکه مقامات تل‌آویو مدعی شده‌اند که بلافاصله پس از پایان آتش‌بس در غزه تا صبح سه‌شنبه، حملات خود را از سرخواهند گرفت. به احتمال زیاد در روز‌های آینده انصارالله هم کشتی‌های بیشتری را از دشمن اشغالگر به غنیمت خواهد گرفت. این اقدام می‌تواند به عنوان برگ برنده‌ای برای محور مقاومت و حماس و جهاد اسلامی باشد تا در میز مذاکرات امتیازات زیادی را از تل‌آویو بگیرند. انصارالله گفته به شرطی کشتی‌های توقیفی را آزاد خواهد کرد که اسرائیل کشتار‌ها را در غزه متوقف کند. یمنی‌ها هم همانند گروه‌های فلسطینی به این حقیقت پی‌برده‌اند که اسرائیلی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند و هرگونه تسامح در برابر این دشمن غاصب، آن را برای اشغالگری در سرزمین‌های عربی گستاخ‌تر خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها