کد خبر: ۵۳۲۰۳۲
زمان انتشار: ۱۳:۵۳     ۰۷ آذر ۱۴۰۲
به بهانه حرکت جوانمردانه رونالدو؛
اتفاقی که در جریان بازی پرسپولیس و النصر رخ داد بازتاب سریع و وسیعی در جهان داشت. صحنه‌ای که رونالدو داور بازی را مجاب کرد که صحنه مشکوک روی او خطا نبوده و با این کار اخلاق و زیبایی بازی جوانمردانه را به تصویر کشید، اما در دنیای فوتبال از این صحنه‌های نادر و کمیاب چند نمونه دیگر وجود دارد که در بین آنها نمونه ایرانی هم دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، در دیدار پرسپولیس و النصر در چارچوب هفته پنجم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا اتفاقی رخ داد که رونالدو فوق ستاره پرتغالی النصر در کانون آن قرار داشت، اتفاقی که خیلی سریع دست به دست شد اما این صحنه هیچ ربطی به یک گل زیبا یا درگیری در مستطیل سبز نداشت.

در همان لحظات ابتدایی این دیدار، بازیکنان النصر در محوطه جریمه پرسپولیس صاحب موقعیت گلزنی شدند که سروش رفیعی برای مهار توپ تکلی را روی پای رونالدو زد. اقدامی که با سرنگونی فوق ستاره پرتغالی همراه بود و داور به سرعت نقطه پنالتی را نشان داد، اما رونالدو به سمت داور رفت و با حرکت دست به او نشان داد که خطایی روی او انجام نشده تا یک بار دیگر خودش را به عنوان فردی متمایز در دنیای فوتبال نشان بدهد. سکانسی از فوتبال که در عرض چند دقیقه تیتر یک رسانه‌های معرف جهان شد تا فوتبال دوستان این‌بار رونالدو را از زاویه‌ای دیگر قضاوت کنند. اینکه چرا رونالدو در آن صحنه به این شکل زمین خورد و بعد به سرعت اعلام کرد خطایی روی او صورت نگرفته را از زوایای مختلف می‌توان بررسی کرد اما به هر حال اقدام او در این دیدار، زیبایی اخلاق و روحیه ورزشی را یکبار دیگر نشان داد که بازتاب بسیاری در محافل ورزشی و غیرورزشی داشت.

 

هر چند این رفتارها در دنیای فوتبال کم است اما نمونه‌هایی از آن را به یاد داریم، به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ و در جریان دیدار دو تیم استون ویلا و لیدز در دقیقه ۷۵ بازی، لیدز در حالی به گل رسید که یکی از بازیکنان استون ویلا به خاطر مصدومیت در میانه‌های زمین روی زمین افتاد، در حالی که به نظر می‌رسید بازیکنان میزبان، توپ را بیرون خواهند زد، بازیکن لیدز در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی دست به حمله زدند و توسط متئوش کلیچ، به گل رسیدند، بعد از این گل درگیری بین بازیکنان دو تیم آغاز شد و حتی داور از کارت قرمز خود استفاده کرد. در ادامه مارچلو بیلسا به شاگردانش دستور داد که به تیم حریف اجازه بدهند تا از میانه‌های زمین بدون ایجاد مزاحمت بازی را شروع کنند تا به راحتی گل خورده را جبران کنند.

 
 
 

میروسلاو کلوزه مهاجم سابق تیم ملی فوتبال آلمان و بهترین گلزن تاریخ جام‌جهانی که در چهار دوره‌های جام‌جهانی کره-ژاپن ۲۰۰۲، آلمان ۲۰۰۶، آفریقای جنوبی ۲۰۱۰ و برزیل ۲۰۱۴ شرکت و در ۲۴ بازی ۱۶ گل به ثمر رسانده بود در سال ۲۰۱۲ اعتراف کرد که در جریان بازی ناپولی و لاتزیو با دستش گل زده است. لوکا بانتی، داور مسابقه این گل را قبول کرده بود اما پس از اعتراض بازیکنان بهت‌زده و خشمگین ناپولی و البته اعتراف کلوزه به زدن گل با دست، این گل مردود شد.

 
در فوتبال ایران هم نمونه‌هایی از این موارد داریم، به عنوان مثال بازی فجر سپاسی و استیل آذین را به یاد بیاورید، در شرایطی که بازی در دقیقه ۵۰ در حال پیگیری بود پس از برخورد بازیکن مقاومت و سنگربان استیل‌آذین، امین متوسل زاده در شرایطی که دروازه خالی بود توپ را به بیرون زد تا این حرکت برنده جایزه بازی جوانمردانه سال ۲۰۱۰ جهان شود.

فوتبال هر چند ورزشی زیبا، جذاب، پرحاشیه و البته در برخی از مواقع پرتنش هم هست اما صحنه‌هایی را به همراه دارد که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. بدون شک زیبایی‌های فوتبال به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود و اگر مروری بر صفحات تاریخ داشته باشید از این موارد بازهم دیده می‌شود، موضوعی که در کنار مسائل روز و فنی این رشته باید به جوان‌ها به خوبی آموزش داد چراکه فوتبال حرفه‌ای، نگاه حرفه‌ای هم می‌طلبد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها