کد خبر: ۵۳۲۱۹۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۱۳ آذر ۱۴۰۲
مدیر شبکه دانش‌آموزی «شاد» با اشاره به حضور روزانه بیش از 10 میلیون کاربر در این شبکه گفت: اختلال دیروز در شاد موقت و محدود به برخی مناطق بود.

به گزارش پایگاه خبری 598، روز گذشته همزمان با فعالیت غیرحضوری مدارس در برخی استان‌ها، شبکه دانش‌آموزی «شاد» دچار اختلال شد. اختلال شاد ربطی به شبکه ارتباطی کشور ندارد.


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این خصوص اعلام کرد که شبکه ارتباطی کشور در شرایط پایداری است و عدم پاسخگویی برخی از سکوها ارتباطی به پهنای باند شبکه ارتباطی کشور ندارد.


در همین خصوص «علی باقرزاده» مدیر شبکه دانش‌آموزی «شاد» در گفت‌و‌گو با کیهان ضمن تایید اختلال ایجاد شده در شبکه شاد در روز یک‌شنبه اظهار داشت: چند سرور دچار مشکل شده بودند و چند دقیقه زمان لازم بود تا جایگزین شوند، البته این اختلال برای همه دانش‌آموزان نبود و تنها دانش‌آموزانی که از این سرورها استفاده می‌کردند دچار این اختلال موقت شدند، سایر دانش‌آموزان مشکلی نداشتند و در 20 استان دیگر هیچ گزارشی از اختلال دریافت نشد.


باقرزاده افزود: مشکل از ساعت 10 و 10 دقیقه تا 10 و 50 دقیقه بود که رفع شد و شرایط به روال عادی سرویس‌دهی بازگشت.


وی در پاسخ به اینکه با توجه به غیرحضوری بودن فعالیت مدارس در برخی استان‌ها، مگر در همه استان‌ها شبکه شاد در حال خدمات‌دهی سراسری بوده است بیان داشت: استفاده از شاد صرفا مربوط به روزهای تعطیل یا غیرحضوری شدن مدارس نیست و به طور معمول هم ما روزانه شاهد استفاده کاربران از این شبکه برای مواردی همچون دریافت تکالیف یا دریافت اطلاعیه‌ها و... هستیم.


مدیر شبکه دانش‌آموزی «شاد» خاطرنشان کرد: دیروز البته کاربران شاد نسبت به روزهای گذشته خیلی افزایشی نداشتند، فقط میزان ماندگاری کاربران در روزهای آموزش غیرحضوری در شبکه افزایش پیدا می‌کند.
باقرزاده ادامه داد: ما از اول مهر به طور متوسط هر روز بین 10 تا 10 میلیون و 700 -800 هزار کاربر در شاد داشته‌ایم که برای کارهای مختلف در این شبکه حضور پیدا می‌کنند.


وی درخصوص اینکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار اختلال در شبکه شاد از جمله تامین سرور و... شده است اظهارداشت: همه کارهای لازم انجام و پیش‌بینی مناسب شده اما نمی‌شود گفت حتما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.


امکان سرویس‌دهی شاد به 2.5 میلیون نفر در ثانیه
مدیر شبکه دانش‌آموزی «شاد» بیان داشت: اکنون به طور میانگین امکان سرویس‌دهی به 2.5 میلیون نفر در ثانیه در شبکه شاد وجود دارد و روز یک‌شنبه که اختلال موقت ایجاد شد به نسبت روزهای گذشته افزایش چندانی نداشتیم یعنی حدود یک میلیون و 700-800 هزار نفر همزمان در شبکه بودند در حالی که از نظر زیرساخت امکان سرویس‌دهی تا 2.5 میلیون نفر در ثانیه را داریم.


بهتر است مدارس طبق برنامه‌ریزی در شاد فعال شوند
باقرزاده درخصوص ترافیک حضور در شاد به برنامه‌ریزی ارائه شده اشاره کرد و گفت: ما برنامه‌ای به استان‌ها داده‌ایم که هنگام آموزش غیرحضوری در ساعت 8 تا10 صبح متوسطه اول و ساعت 10 تا 12 متوسطه دوم فعال باشند درخصوص ابتدائی‌ها که معمولا از گوشی‌های والدین استفاده می‌کنند ساعات بعد از ظهر را برنامه داده‌ایم. اما ممکن است در مواقعی برنامه‌ای متفاوت از برنامه ارائه شده ما با توافق مدیران و معلمان و دانش‌آموزان تعیین و انجام شود.


وی در‌باره ساعت پیک حضور کاربران هم اظهار داشت: معمولا ساعت 13 یک بار و یک بار هم بعد از ظهر پیک رخ می‌دهد و روز یک‌شنبه زمانی که اختلال موقت ایجاد شد یعنی ساعت 10 اتفاقاً جزو پیک ما نبود.


حضور مدارس در پیامرسان‌های غیر از شاد ممنوع است
مدیر شبکه دانش‌آموزی «شاد» با تاکید بر امنیت و شرایط مناسب این شبکه در پاسخ به اینکه آیا نسبت به استفاده برخی مدارس به خصوص برخی مدارس غیردولتی از پیامرسان‌های غیربومی برای آموزش، رصد و پیگیری انجام شده است، گفت: البته مسئولیت این کار به عهده بخش‌های دیگر وزارت‌خانه است اما مکرر اطلاع رسانه‌ای شده که به هر دلیلی هیچ مدرسه‌ای حق ندارد توصیه کند برای استفاده دانش‌آموزان از پیامرسان‌های غیربومی. حتی چون ما در شاد نظارت و کنترل داریم روی برنامه‌های آموزش و میزان فعالیت مدیر و معلم و دانش‌آموز و به نوعی پایش برنامه‌های آموزشی هم داریم حتی روی سایر پلتفرم‌های ایرانی هم حق ندارند بروند و باید صرفا در شاد فعال باشند.


باقرزاده افزود: حتی برای امنیت کاربران و نگه‌داشت کاربر روی شاد امکان لینک پیام رسان‌های دیگر روی شاد را محدود کرده‌ایم. مواردی بود که برنامه‌های غیرتربیتی و غیرآموزشی در فضاهایی دیگر انجام می‌شد و لینک آن در شاد منتشر می‌شد و کاربران را دعوت می‌کردند برای حضور در آن فضاهای دیگر؛ چون ما نمی‌دانیم جای دیگر چطور مدیریت و کنترل می‌شود و چه محتوایی منتشر می‌شود علاقه‌مند نیستیم برای دانش‌آموزان از شاد به سایر پیامرسان‌ها هم دسترسی وجود داشته باشد.


تدارک همه نیازها و سرگرمی مناسب در شاد
وی بیان داشت: تلاش می‌شود که همه نیازهای مربوط به فعالیت چند ساعته دانش‌آموزان در فضای مجازی داخل شبکه شاد تامین شود. حتی فضای سرگرمی هم اخیراً تامین کرده‌ایم که اگر بچه‌ها نیاز به سرگرمی یا بازی و تماشای فیلم دارند به صورت رایگان یا هزینه خیلی کم به صورت مدیریت شده در اختیار آنها قرار بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها