کد خبر: ۵۳۲۲۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۱۴ آذر ۱۴۰۲
وزیر خارجه اسبق آلمان خواستار تجهیز اروپا به سلاح اتمی شد.
به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از دویچه وله، یوشکا فیشر، سیاستمدار حزب سبزها می‌گوید جهان تغییر کرده و اروپا به بازدارندگی هسته‌ای مستقل نیاز دارد. 
 
وزیر خارجه اسبق آلمان در گفت‌وگو با وبسایت هفته‌نامه «دی تسایت» از اروپا خواست، خود را بیش از پیش مسلح کند. او گفت: «ما باید توانایی بازدارندگی خود را بازسازی کنیم.»
 
فیشر تاکید کرد که این موضوع برای او به هیچ وجه خوشایند نیست، اما اجتناب‌ناپذیر است. او تصریح کرد: «تا زمانی که کشور همسایه ما روسیه از ایدئولوژی امپراتوری پوتین پیروی می‌کند، نمی‌توانیم از بازدارندگی روسیه صرف‌نظر کنیم.»
 
فیشر در پاسخ به این پرسش که آیا بازدارندگی شامل دستیابی آلمان به تسلیحات هسته‌ای نیز می‌شود، گفت: «این در واقع سخت‌ترین سؤال است. آیا جمهوری فدرال آلمان باید سلاح هسته‌ای داشته باشد؟ خیر. اروپا؟ آری. اتحادیه اروپا به بازدارندگی هسته‌ای خود نیاز دارد.» زیرا از نظر او جهان تغییر کرده است و روسیه نیز با تهدید هسته‌ای کار می‌کند.
 
فیشر همچنین از دولت آلمان خواست تا در تسلیحات متعارف سرمایه‌گذاری کند. این مطالبه در حالی است که دولت آلمان، امسال ۱۰۰ میلیارد یورو به بودجه نظامی خود اضافه کرد. این افزایش چشمگیر بودجه نظامی در حالی بود که این کشور قبلا هم در رتبه نهم کشورها در زمینه بیشترین هزینه نظامی قرار داشت.
 
فیشر در عین ابراز امیدواری نسبت به این که آمریکا و اروپا همچنان هم‌پیمان باقی بمانند، پرسید: «اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر دونالد ترامپ بار دیگر انتخاب شود؟ با در نظر گرفتن این سناریو، اروپا باید به طور جدی این سؤال را از خود بپرسد.»
 
از نظر فیشر، تکیه به زرادخانه قدرت‌های هسته‌ای فرانسه و انگلیس در اروپای غربی به عنوان پاسخی به وضعیت تغییریافته، «بیش‌از حد ساده و کوته‌نگرانه» است.
 
یادآور می‌شود فیشر یکی از سه وزیر خارجه اروپایی است که در دولت موسوم به اصلاحات (خاتمی) چند بار به ایران سفر کردند و توافق‌های کلاهبردارانه‌ای مانند سعدآباد و پاریس و بروکسل را با آن دولت به اجرا گذاشتند. طرف ایرانی در آن مذاکرات که با مدیریت حسن روحانی حد فاصل سال‌های 82 تا 84 انجام گرفت، متعهد شد برای اثبات حسن نیت خود غنی‌سازی را به مدت شش ماه به شکل داوطلبانه متوقف کند؛ اما پس از اتمام شش ماه طرف اروپایی مدعی شد بهترین ضمانت عینی که طرف ایرانی می‌تواند برای منحرف نشدن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزش ارائه کند، همین است که غنی‌سازی را به طور دائمی متوقف کند! طرف اروپایی در آن توافقات کلاهبردارانه وعده قرار دادن سازمان منافقین در فهرست گروه‌های تروریستی و فروش قطعات هواپیما را هم داده بود که به آن وعده‌ها نیز عمل نکرد؛ تا این که ایران پس از دو سال و نیم معطلی تصمیم به از سرگیری غنی‌سازی و شکستن پلمب تا سیاست هسته‌ای گرفت. آقای روحانی و مدعیان اصلاح‌طلبی با وجود آن سابقه بدعهدی طرف اروپایی، مجددا به آنها و آمریکا اعتماد کردند و این بار کلاهبرداری برجام اتفاق افتاد که ضمن آن، 95 درصد برنامه هسته‌ای و مواد غنی‌سازی شده تعطیل، اوراق و یا به خارج فرستاده می‌شد.
 
اکنون در حالی که حدود 20 سال از اولین توافق ایران با تروئیکای اروپایی می‌گذرد، وزیر خارجه یکی از آن سه کشور می‌گوید غیر از انگلیس و فرانسه، اروپا هم باید برای خودش تسلیحات هسته‌ای و بازدارندگی اتمی داشته باشد! این اظهارات گستاخانه در حالی است که دولت‌های غربی دارای تسلیحات اتمی، در صددمحروم کردن کشور ما از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بوده‌اند.
منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها