کد خبر: ۵۳۲۲۴۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۱۴ آذر ۱۴۰۲
برخی تحلیلگران سخنان وزیر دفاع مصر درباره مساله فلسطین را به مثابه پیامی به اشغالگران دانستند.

به گزارش پایگاه خبری 598، رای الیوم نوشت: «محمد زکی» وزیر دفاع مصر در مراسم افتتاح سومین دوره نمایشگاه صنایع دفاعی و نظامی این کشور که با حضور «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر برگزار شد، گفت: مساله فلسطین در مرحله بسیار خطرناکی قرار داشته و با تنش نظامی بی‌سابقه‌ای با هدف نابودی آن روبرو است. صلح نیازمند قدرتی است که از آن حمایت کرده و تداوم آن را تضمین کند، جهان امروز ما جایی برای ضعیف‌ها ندارد و این واقعیتی است که همگی شاهد آن هستیم.

زکی در ادامه بر لزوم تلاش برای فراهم کردن به‌روزترین سامانه‌های تسلیحاتی جهت حفظ امنیت در جهانی پر از درگیری‌ها تاکید کرد و افزود: هر کسی که کلیدهای قدرت را در اختیار دارد، می‌تواند صلح را محقق کند.

رای الیوم با اشاره به این سخنان وزیر دفاع مصر آورده است: برخی تحلیلگران این سخنان را به مثابه پیام به رژیم صهیونیستی دانستند و برخی دیگر دیدگاه متفاوتی داشتند.

«فرغلی طه» دیپلمات مصری گفت: مصر به همراه آمریکا و قطر به میانجی گری میان رژیم صهیونیستی و حماس درباره آزادی اسیران خارجی، تردد از طریق مرز رفح مصر، وساطت برای ورود کمک‌های انسانی به غزه، وساطت برای برگرداندن اسیران اسرائیلی نزد حماس از طریق گذرگاه مصری پرداخت، اما این اندوه بار است که نمی تواند برای هزاران مصری مقیم غزه و خروج آنها کاری انجام دهد و این کارگران را رها کرده است تا بمیرند.

وی افزود: اینکه مصر اعلام کرده که اجازه کوچاندن فلسطینیان را نمی دهد، قاهره چه کاری می خواهد انجام بدهد؟ من تصمیم گیرنده نیستم و در ایجاد شرایطی که مصر و غزه را به این بحران کشانده دخالتی نداشته‌ام، اما می‌گویم که مصر خیلی پیش از این و سال‌ها قبل مانع از رخدادی می‌شد که هم اکنون در غزه جریان دارد. مصر باید اقدامات قاطعانه انجام می‌داد.

فرغلی طه تصریح کرد: اگر این رخ نداده است سیاست مصر و تحرکات سریع و کوبنده آن باید به همراه طرف‌های متمایل به یافتن راهکار بحران و نجات ملت و سرزمین فلسطین در راستای توقف جنگ و برقراری آتش بس و ماندن ملت غزه در مناطق خودشان باشد و آنگاه گفتگوی جدی درباره دولت فلسطینی و صلح انجام شود.

وی ادامه داد: اگر این نیز محقق نشد، مصر باید در کنار ملت فلسطین تمام قد بایستد و روابط و هماهنگی با اسرائیل را قطع کند و کشورهای عربی باید خیلی سریع به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند. این همان مصری است که ما انتظارش را داریم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها