کد خبر: ۵۳۲۲۸۲
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۱۵ آذر ۱۴۰۲
مراسم ویژه روز دانشجو صبح امروز با حضور رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و نمایندگان دانشجویان پیش از سخنان رییس جمهور به بیان مطالب خود پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری 598، مراسم ویژه روز دانشجو صبح امروز با حضور رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و نمایندگان دانشجویان پیش از سخنان رییس جمهور به بیان مطالب خود پرداختند.

مافیای خودرو مردم را از داشتن محصول با کیفیت محروم کرده است

فاطمه پایداری، نماینده نخبگان و گروه‌های علمی در این مراسم گفت: اهمیت جامعه نخبگانی امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست. امروز  تفکر و ایده پردازی های نخبگان یکی از مهم‌ترین راه حل های برون رفت از چالش های کشور و گذر از مشکل های علمی اقتصادی و تکنولوژی است که با توانمندی های داخلی و نیروی انسانی نخبه توان رفع آن وجود دارد.
 
وی اضافه کرد: ارائه تسهیلات و امکانات داخلی و حمایت های دولت برای ترغیب بازگشت نخبگان تا چه حد افزایش یافته است؟ و آیا بستر برای استفاده براساس دانش نخبگان فراهم است؟

پایداری تاکید کرد: امیدافرینی برای نخبگان چیزی جز ساخته شدن ایران عزیز نیست و اشتغال و حمایت از نخبگان مهمترین امر در جهت تقویت روحیه تلاشگری است.

نماینده نخبگان و گروه‌های علمی هم گفت:  طرح عملی شما برای جذب نخبگان و گماشتن آنها در بسترهای تخصصی چیست؟ دانشجوی نخبه آینده ساز این مملکت خواهد بود همانگونه که در صنایع نظامی، سلول‌های بنیادین و بسترهای دیگر بکارگیری جوانان نخبه پیشرفت را رقم زده است.

وی اضافه کرد: آیا نباید به جای تصویب قوانین چون افزایش سن بازنشستگی که بکارگیری نیروی جوان را به عقب می‌اندازد، برنامه حمایت از جامعه نخبگانی و بکارگیری آنها انجام شود؟ چرا با وجود طرح‌های نخبگان مهندسی، همچنان مافیای خودرو مردم را از داشتن محصول با کیفیت محروم کرده است؟

وی ادامه داد: استارتاپ‌های بسیاری فعال اند اما به نتیجه نرسیدند.

 

چرا عده‌ای باید به پشتوانه پول صندلی دانشگاه را تصاحب کنند؟

علی رادمنش دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم در بخشی از سخنان خود با اشاره حواشی کشف حجاب در یکی از پردیس های دانشگاهی گفت: کشف حجاب و قانون شکنی چند نفر در پردیس کیش دانشگاه شریف، مسئله دوم است. مسئله اول این است که چرا اجازه می‌دهید این جماعت پر ادعا صندلی دانشگاه‌های ما را به پشتوانه پول تصاحب کنند؟ و آن جوان روستایی مرزنشین پشت درهای دانشگاه بماند.

وی اضافه کرد: اگر بی عدالتی های اقتصادی فضای دانشگاه را تا این حد به نفع طبقه سرمایه دار تغییر نداده بود، ناهنجاری های فرهنگی هم تا این اندازه دردسر ساز نمی‌شد.

رادمنش در بخش دیگری گفت: نهادهایی همچون اتاق بازرگانی، از یک سو دست در جیب بانک مرکزی و ذخایر ارزی دولت دارند و از سوی دیگر با انتصاب دلال و وطن فروش بزرگی همچون سلاح ورزی مثلا در کنار مردم می‌ایستند. شریک دزد و رفیق قافله! طبقه سوداگران همان افرادی هستد که در ابتدا بازار خودرو را انحصاری کرده، از این انحصار سواری گرفته و با تحت فشار قرار دادن شورای رقابت، خودروی بی‌کیفیت را به مردم غالب کردند. سهام‌دار شرکت‌های قطعه‌سازی هستند و ۲۰۶ و لندکروز را برابر می‌دانند. در آخر مردم دو راه بیشتر ندارند، یا خودروی ناامن در جاده، یا خودروی دست دوم وارداتی؛ البته در رویا!

وی گفت: افزایش سنوات شغلی و لزوم تغییر سن بازنشستگی، سهم کارگران و طبقه مستضعف است و پاداش های چند صد میلیونی سهم برخی مدیران شرکت‌ها. اگر دولت در کنترل شرکت‌های ناکارآمد ذیل صندوق‌های بازنشستگی اهتمام بیشتری داشت، مستضعفین و کارگران با اینگونه تصمیمات تلخ اما شجاعانه همراهی بیشتری داشتند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز به این جمع بندی نرسیده که باید به نفع مستضعفین عمل کند؟ می دانید که با پاره ای کاغذ ویلاهای لوکس و زمین‌های بادآورده در لواسان می‌خرند و می‌فروشند و طبعات تورمی آن را مستاجران تحمل می‌کنند؟ تجسم ملموس تمامیت خواهی این دلالان، سودهای چندهزار میلیارد تومانی با نوسان گیری در بورس و نابودی سرمایه مردم بود.

وی اضافه کرد: بر کسی پوشیده نیست بهره مندی اشراف از یارانه‌های مختلف به خصوص سوخت و انرژی، قابل مقایسه با طبقات پایین جامعه نیست. قطعی گاز روستاهای دور افتاده در زمستان گذشته، بهای گرمی دائمی استخرهای ویلاها یا پنت هاوس های شمال شهر است. و چه مظلوم پدر خانواده‌ای که سهمی از یارانه بنزین ندارد و کمرش زیر بار تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین خمیده خواهد شد و چه شرم آور است صرف کردن بیت المال و یارانه بنزین برای دور دور های شبانه آقازادگان.

این فعال دانشجویی ادامه داد: امروز پول نهادهای فرهنگی کشور به جیب سلبریتی‌ها می‌رود؛ همان کسانی که با تشویق جوانان مردم و به خیابان کشاندن آن‌ها، زمینه‌ساز اغتشاشات سال گذشته بودند و خود حاضر به تولد فرزندان خود در ایران نیستند و تمام مردم ایران را فدای یک تار موی فرزندشان می‌کنند. اراذلی که سال گذشته داعیه‌دار آزادی زنان و حقوق بشر بودند و سیاه پوش چشم آبی‌های اوکراین، اکنون در برابر نسل‌کشی گسترده بدترین ابنا بشر در فلسطین تکلم از یاد برده‌اند.

وی گفت: قبلا از مدارس پولی می‌گفتیم، امروز صندلی‌های دانشگاه را هم با ماهی ده میلیون تومان می‌خرند؛ اشتباه نکنید! در مورد پردیس جزیره کیش دانشگاه صنعتی شریف، کشف حجاب و قانون‌شکنیِ چند نفر از دانشجویان مسئله دوم است، مسئله اول این است که چرا اجازه می‌دهید که این جماعت پرادعا صندلی بهترین دانشگاه‌های ما را به پشتوانه پول تصاحب کنند؟ اگر بی‌عدالتی‌های اقتصادی، فضای دانشگاه را تا این اندازه به سود طبقه سرمایه دار تغییر نداده بود، ناهنجاری‌های فرهنگی هم تا این اندازه دردسرساز نمی‌شد.

رادمنش اظهار داشت: اصحاب قدرت و ثروت با تحمیل حلقه بسته مدیران و بهره‌کشی از احزاب، مانع هر تغییری به نفع مردم هستند. توقف اجرا و گم شدن طرح‌های اصلاحی در هزارتوی بوروکراسیِ اداری از یک‌سو و به حاشیه راندن طرح ها به واسطه بازوهای رسانه‌ای خود، ثمره حاکمیت طبقه مستکبر بر فضای سیاسی است.

وی در بخش دیگری تاکید کرد: آیا زمان آن فرا نرسیده است تا با تصویب مالیات بر عایدیِ سرمایه و اجرای صحیح مالیات بر خانه خالی، افسار رشد قیمت مسکن را بکشید؟ دولت برنامه‌ای جز وعده ساخت ۴ میلیون مسکن برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها ندارد؟ تا کی باید تماشاگر سلطنت بانک ها بر اقتصادی کلان و زندگی مردم باشیم؟ وعده تان در خصوص ساماندهی بانک‌ها و کنترل رشد نقدینگی چه شد؟ لکنت زبان دولت شما در تبیین تصمیمات شجاعانه تا کی ادامه دارد؟ تا کی بناست صندلی وزارت، محل کارآموزی جریانات سیاسی در دولت شما باشد؟

از ابتدای دولت تاکنون ۲هزار و ۶۰۰ فعالیت جهادی انجام‌گرفته‌است

سما عباسی نماینده گروه های خیریه و جهادی دانشجویی هم گفت: یکی از بهترین روش ها برای سپردن برخی مسئولیت های قابل واگذاری به آحاد جامعه کمک‌گیری از گروه های جهادی و دانشجویان است. همچنین که در اربعین طرح های ماندگاری مثل طرح در مدار حبیب توسط گروه های جهادی  با همکاری بسیج و تشکل های دانشجویی به صورت مشترک انجام شد.

وی افزود: از ابتدای دولت تاکنون ۲هزار و ۶۰۰ فعالیت جهادی انجام‌گرفته‌است  ودر این مسیر بالغ بر یک میلیون از جمعیت روستا ها و مناطق محروم از خدمات درمانی بهره مند شدند.

عباسی تصریح کرد: دولت مردمی از دل اراده ها بیرون می آید نه ساختار ها همچنان که جنگ، جنگ اراده هاست و ارده مسلط بر این میدان اراده گروه های جهادی همراه با شور دانشجویی است که در حال حاضر  با حمایت خیرین و مردم زمینه ساز پیشرفت  همراه با عدالت اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: دولت، دولتی مردمی است، وزیران جهادی هستند و معاونین جوان انقلابی و اهل تحول نیاز است تا رنج تبعیض تبدیل به شوق رفاه شود.

 

انتخابات نماد عینی و بارز مردمی سازی و تعاون است

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان هم گفت: آقای رئیسی، در ابتدا لازم می دانیم به رسم انصاف از شما تشکر کنیم. تشکر می کنیم از دولت سیزدهم که در میان تندباد حوادث، دشمنی خناسان خارجی و برخی خیانت های داخلی توانست ثبات نسبی را در کشور برقرار سازد؛ دولتی که با تمام تلاش های دشمنان برای انزوای ایران عزیزمان توانست با بسیاری از کشور های منطقه و جهان تحکیم ارتباط کند و در سازمان های مهم بین المللی نقش فعالانه‌ای ایفا کند؛ دولتی که در برهه های حساس بین المللی موضع عزتمندانه و غیورانه اتخاذ نماید؛ دولتی که فردا را فدای امروز نکرد و اقدامات زیربنایی دیر بازده را در ازاء اقدامات زودبازده پوپولیستی تعطیل ننمود؛ دولتی که در آتش اختلافات بین قوا ندمید، حتی آن زمان که مظلوم واقع شد؛ دولتی که مفتخر است به نشان ولایتمداری، آنهم نه ولایتمداری  اسمی و رایج بین سیاسیون بلکه التزام عملی به منویات ولی و قائدمان حضرت امام خامنه‌ای.

وی در بخش دیگری تاکید کرد: ما برای آنکه در این پیچ تاریخی و نظم جدید جهانی نقش ایفا کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم نیاز به یک حرکت عمومی داریم؛ ما در سومین مرحله از پنج گام تمدنی گیر کرده ایم و بایستی به سمت تحقق دولت اسلامی حرکت کنیم. در دولت اسلامی منش و روش کارگزاران باید اسلامی شود و در کنار آن بایستی نظامات هم اسلامی شود. حرکت مثبت و رو به جلو است، ولی سرعت‌اش کند است، باید جهش کنیم.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: باید ام‌المسائل کشور را حل کرد، آنچه که باعث می‌شود نیروهای مخلص انقلابی طرد شوند یا در ساختار موجود حل شوند همین است، آنچه که باعث می‌شود علیرغم تلاش‌های شبانه روزی و مجاهدانه‌ دولت نتیجه‌ مطلوب و مورد انتظار حاصل نشود همین است و دولت را به روزمرگی دچار کرده و دولت بجای پرداختن به مسائل کلانِ تحول‌خواهانه ظرفیت‌های ارزشمند خود را در خدمت کارهای یومیه خود بکار گرفته است. باید به ام‌المسائل کشور پرداخت و آنهم همین ساختاری است که دست‌ساز استکبار جهانی و استعمار نوین است، برای آنکه تمام منابع و ظرفیت‌های کشور را دراختیار بگیرد و هرآنچه که در آن وارد می‌شود را استحاله و یا طرد و گوشه‌نشین می‌کند و همین ساختار است که به جهت ماهیت‌اش در مقابل تحول مقاومت می‌کند.

وی گفت: ما باید تحولی در ساختار موجود در رجعت به اسلام ناب ایجاد کنیم، هرجایی که از اسلام فاصله گرفتیم ضعیف شدیم و عقب ماندیم و بالعکس هرجا که به اسلام ناب محمدی نزدیک شدیم در آن زمینه سرآمد و الگو بودیم و این سنت الهی است، برای این اقدام نیاز به نرم‌افزار داریم.
ایجاد تحول در ساختار نیاز به تولید ادبیات و گفتمان انقلابی و اسلامی دارد؛ گلوگاه دقیقاً همانجایی است که باید مسئله را حل کند و آن نظام تعلیم و تربیت است؛ جایی که خود باید تولید ادبیات کند نیاز به تحول جدی دارد.

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: در آموزش و پرورش‌، در آموزش عالی‌، در حوزه باید به همان اسلام برگردیم و ارزش‌ها و هویت اصیل را حاکم کنیم؛ در نظام تعلیم و تربیت، آموزش باید با نیازهای واقعی کشور متناسب شود، باید تعلیم اندیشه، جای خود را به اندیشیدن بدهد، نظام تعلیم و تربیت برای تحول و حکمرانی اسلامی تولید فکر و اندیشه کند. باید ابتکار عمل را بدست گرفت، جرئت در اقدام به خرج داد و یک برنامه‌ریزی جامع، منسجم و مستمر بکار بست که نیاز به یک خیز دسته‌جمعی در نظام دارد. نظام تعلیم و تربیت باید تولید اندیشه کند، تولید محتوا کند، گفتمان ایجاد کند و همین ادبیات، ساختاری متعالی ایجاد کند در جهت تحقق همین اندیشه.

وی افزود: یکی از ارکان تحول در کشور همین انتخابات است، که باید با افزایش بصیرت عمومی و انتخاب اصلح این جرئت اقدام را، این اجتماع نیروهای انقلابی در جهت افزایش توان در اقدام را، و مهم‌تر از آن مشارکت مردم در تعیین آینده کشور، حفظ، تکریم و تقویت نمود، وگرنه باید باز هم به شیادانی که در همین سیستم انتخاباتی انتخاب شدند و هرچه خواستند کردند و در نهایت با بهانه های واهی دیگران را به ممانعت از فعالیت متهم نمودند تن داد، شیادانی در لباس روحانی، خواه با عمامه سفید خواه سیاه.

وی گفت: انتخابات نماد عینی و بارز مردمی سازی و تعاون است که مطالبه مقام معظم رهبری نیز می باشد، اما آقای رئیس جمهور، تعاون و مشارکت مردمی در حکومت‌داری باید در همه شئون اتفاق بیفتد و نه فقط در دوران انتخابات؛ در اقتصاد، در فرهنگ، در سیاست و...، این هم کار تازه‌ای نیست، کارهایی است که امام در ابتدای انقلاب و برای پیروزی انقلاب انجام داد و در ساخت آینده کشور و تصمیم‌گیری‌ها نقش اصلی را به مردم داد و مردم هم مخلصانه برای ولیِ خود شمشیر زدند ؛ همچون جهاد سازندگی. برای این کار باید سخت افزاری مهیا نمود که با این نرم افزار همخوانی داشته و آن را به منصه ظهور برساند.

آقای رئیسی شما در برابر قدرتمندان جهان ایستادید

علیرضا حکمت دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی و نماینده دفتر تحکیم وحدت هم خطاب به رئیسی گفت: سال گذشته در همین ایام اپوزیسیون متوهم ایران به دنبال انزوای دولت شما در صحنه بین المللی بود، آنهایی که به خاک و خون کشیده شدن زنان فلسطینی را می‌بینند و دم برنمی‌آورند، به بهانه فوت یک فرد، خیابان های تهران را به خاک و خون کشاندند، و تلاش کردند که با این صحنه آرایی، دولت شما را تسلیم کنند. اما دولت شما پای اسلام و اجرای حدود الهی ایستاد.
شما از مصحف شریف با شجاعت در سازمان ملل دفاع کردید و این یعنی شما در برابر قدرتمندان جهان ایستادید. شما به صراحت در جده پای مردم مظلوم غزه ایستادید و خداوند نیز پای استقامت دولت شما ایستاد.

وی افزود: در همین یکسال، سعودی در مقابل ایران کرنش کرد، گشایش های ارزی به وجود آمد و ایران عضو بریکس شد و همان اپوزسیون از آلبانی آواره شد. می‌خواستند مقاومت ملت ایران را از بین ببرند، اما حالا این پیام به مرزهای خارج از ایران رسیده و مردم آزاده جهان، از تهران تا لندن، از یمن تا پاریس، فریاد مرگ بر اسرائیل سر میدهند.

وی اضافه کرد: عمر دولت از نیمه گذشته است و اگر تعارف را با برخی افراد منصوب، کنار نگذارید در آینده نزدیک افکار عمومی از شما سوال خواهند پرسید، فی المثل پس از گذشت دو سال هنوز چه میزان تحول در وزارت علوم به وجود آمده است. دولت شما از مخالفین، ، تهمت خالص سازی را میشوند اما بخش قابل توجهی از تحصیل کردگان انقلابی پشت درب هایی که در گروگان اساتید غرب گراست معطل جذب مانده اند.  دولت در این داستان هم چوب را خورد وهم پیاز را. درباره مسئله حجاب در دانشگاه ها نیز این موضوع صدق می کند متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از روسای دانشگاه ها قصد هزینه دادن جهت اعمال قانون را ندارند.

این فعال دانشجویی گفت: همواره گفته می شود که دولت مردمی قصد پرداختن به عملکرد دولت سابق را ندارد. حال آنکه نپرداختن به مسائل دولت سابق باعث شده است تا همین حضرات لیبرال، که عامل اصلی به وجود آمدن معضلات کشور هستند خود را طلبکار جلوه داده و دولت فعلی را در مقام متهم بنشانند. سوال اینجاست که چرا رئیس جمهور صراحتا با مردم درباره ۸ سال دولت قبل صحبت نمی‌کند؟

حکمت ادامه داد: انتخابات مجلس نزدیک است ما معتقدیم مسیر حل مسائل کشور از مشارکت پرشور و همگانی مردم میگذرد و همچنین معتقدیم که اگر رئیس جمهور بدون لکنت درباره آنچه که گذشت صحبت کند اینبار حتی اگر لیبرال ها از فیلتر شورای نگهبان بگذرند از فیلتر آحاد ملت نخواهند گذشت.  همچنین برخی از مدیران میانی دولت علیرغم تاکید صریح رهبر انقلاب و شخص شما نسبت به افزایش مشارکت مردمی، دغدغه ای ندارند، این مدیران را با گفتمان مشارکت حداکثری همراه سازید و اگر همراهی نکردند آن ها را از کرسی مدیریت عزل نمایید.

وی اظهار داشت: رهبر انقلاب به تأسی از نهج البلاغه اعلام کردند که اگر هرکدام از وعده های دولت عملی نشد صادقانه و صمیمانه عذر خویش را به مردم اعلام نمایید، و اگر برای تحقق آن وعده ها زمان میخواهید این موضوع را با مردم درمیان بگذارید. اگر چنانچه دولت مردمی به هردلیلی امکان تحقق کامل وعده های فوق را ندارد هم اکنون بهترین زمان جهت درمیان گذاشتن آن با مردم است، شاید برای اینکار در سال ۱۴۰۴ دیر باشد.

توقع ما از رئیس جمهور مردمی‌سازی حکمرانی در کشور است

مهدی زارع نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در بخشی از سخنانش گفت: دولت تنها زمانی مقتدر است که بخواهد سیاستی علیه مستضعفین بورزد. مثلا زمانی که بخواهد کسری بودجه را با افزایش ناعادلانه دستمز جبران کند، یا زمانی که بخواهد ارز ۴۲۰۰ را حذف کند و از راهکارهای حمایتی پس از آن سر باز زند، و یا زمانی که بخواهد مشکل صندوق‌های بازنشستگی را ابتدا به ساکن با افزایش سن بازنشستگی حل نماید. اما زمانی که سخن از مبارزه در برابر تبعیض و بی‌عدالتی، در صف‌آرایی با قدرتمندانِ ثروتمند می‌شود، از دولت مقتدر خبری نیست.

وی گفت: ادعای شما چنین بود که اقتدار بدون عدالت در صراط مستقیم قرار نمی‌گیرد؛ حال چگونه است که در سیاست‌های کلان کشور و کنش‌های سیاسی دولت جنابعالی، اقتدار از مدار عدالت خارج گشته، در برابر قدرتمندان خاضع است و در برابر مستضعفان قاطع؟

این فعال دانشجویی گفت: عقیده ما مبتنی بر آیات قرآن، احادیث ائمه اطهار و گفتارهای امامین انقلاب، بر این ایده استوار است که تا بسترها برای کنشگری معطوف به عدالت، آن هم برای آحاد جامعه محیا نشده باشد، نیل به آرمان‌شهری پرعدل و داد ناممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: بسترها برای مشارکت‌دهی مردم در امر حکمرانی کشور در جای‌جای قانون اساسی کشور تعبیه شده است و تنها نیازمند اراده‌ایست که بخواهد ساختارهایی دقیق برای فعال کردن این اصول را سامان ببخشد. درست است که ما در اصل ۸ قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان وظیفه‌ای همگانی تلقی کرده‌ایم، اما چون سختارهای قانونی متناسب با آن را محیا نکرده‌ایم، چنین وظیفه‌ای در حد مسائل بی‌الویت و کم‌کارکرد فروکاسته شده.

وی گفت: تحقق عینی مردم‌سالاری دینی دقیقا از مجرای اصلاحات مورد اشاره و برخی مسائل مشابه می‌گذرد؛ نه از طریق تشکیل ساختارهای بی‌مبنا و تمام نمایشی. زمانی که چالش‌های پیش روی مردم‌سالاری در کشور، مشکلاتی ابتدایی و مبرهن است، دستگاه دولت نیازی به تعریف معاونتی تحت عنوان مردمی‌سازی ندارد. اگر دولتی عزم واقعی برای تقویت عدالتخواهی اجتماعی داشته‌باشد می‌تواند در بازه‌ای کوتاه به حل ساختاریِ اهم معضلات در مسیر عدالتخواهی اجتماعی جامه عمل بپوشاند. آقای رئیسی! توقع ما از شما مردمی‌سازی حکمرانی در کشور است نه مردمی‌بازی.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها