کد خبر: ۵۳۲۲۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۱۶ آذر ۱۴۰۲
نامه دبیرکل سازمان ملل بر اساس ماده ۹۹ منشور این سازمان به شورای امنیت برای اقدام فوری برای بحران غزه، بار دیگر خشم وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دبیر کلی گوترش تهدیدی برای صلح جهانی است». این را «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که به شدت از  نامه بی‌سابقه دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش به شورای امنیت در خصوص توقف جنگ در غزه، عصبانی است.

وی طی پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، بامداد امروز (پنجشنبه، ۷ دسامبر) نوشت: « دبیرکلی گوترش تهدیدی برای صلح جهانی است. درخواست او برای فعال کردن ماده ۹۹ [منشور سازمان ملل متحد] و درخواست برای آتش بس در غزه حمایت از سازمان تروریستی حماس و ...است».

 

 

به نظر می‌رسد که نامه بی سابقه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بر اساس ماده ۹۹ منشور این سازمان به شورای امنیت برای اقدام فوری برای برقراری آتش بس در غزه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را بار دیگر برآشفته است. 

وی شامگاه چهارشنبه، طی نامه‌ای بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در خصوص تهدیدات صلح جهانی است،  به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه هشدار داد و اعلام کرد: «اوضاع در غزه، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و جامعه بین‌الملل باید از نفوذ خود برای پایان دادن به این بحران استفاده کند».

گوترش از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با اعمال فشار از ایجاد بحران انسانی جلوگیری کرده و خواستار ایجاد آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد.

در متن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل آمده است که دبیرکل می‌تواند نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، جلب کند و اعضای این شورا را برای برگزاری نشستی فوری فرا بخواند تا اقدامی فوری برای بحران فرارو کنند. ماده‌ای که در تاریخ سازمان ملل، تاکنون تنها ۹ بار استفاده شده و این نخستین‌بار است که در دوران ریاست گوترش بر سازمان ملل از سال ۲۰۱۷ تاکنون، استفاده می‌شود.

وزیر خارجه کابینه نتانیاهو، همچنین طی پست دیگری در شبکه ایکس از اخراج نماینده سازمان ملل در فلسطین اشغالی خبر داد و نوشت: «ما دیگر در مقابل تعصب سازمان ملل ساکت نخواهیم نشست و تصمیم گرفتیم ویزای اقامت لین هستینگز، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اسرائیل را لغو کنیم.

این نخستین‌بار نیست که گوترش از سوی رژیم صهیونیستی و شخص کوهن مورد حمله قرار می‌گیرد. وزیر خارجه کابینه نتانیاهو در ماه اکتبر گذشته نیز وی را فاقد صلاحیت برای رهبری سازمان بین المللی توصیف کرده و از او خواسته بود که استعفا کند.

کوهن حتی دیدار با گوترش در حاشیه نشست شورای امنیت را لغو کرد زیرا وی نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌الملل در غزه را محکوم کرده و خواستار آتش‌بس فوری در این منطقه شده بود. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها